"Klemming"-koppel till HO

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

"Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Olsson »

Hej!

Peter Cederstrand sprang över dom här tjusiga kopplen: http://www.carocar.com/8240_8640_1010.jpg och beställde hem en provomgång.

Två av mina pågående byggen fick bli testkaniner:
Bild
Bild
Bild

Några erfarenheter:
+ Oerhört snygga. Om man är villig att ta några tag med filen blir dom ännu mer "rätt" (dom är något för "runda")
+ Fungerar faktiskt riktigt bra, kroken är något lätt vilket kanske kan bli problem vid för dåligt spårläge
+ Lätta att montera, jag lödde helt enkelt fast dom på undersidan av golvet, precis som på ett verkligt Klemmingkoppel tas all svängning upp i krokens inbyggda glapp varför kopplen kan vara stelt monterade i vagnen.
+ Klarar snäva radier, ner mot 30 cm är inget problem
+ Billiga! Färdigmonterade koppel för ~25 kr per vagn är överkomligt

- Kroken är etsad i mässing, vilket gör att den inte är magnetisk. Därmed blir dom svåra att koppla isär, men kontakt med tillverkaren pågår för att försöka få kroken etsad i något magnetiskt material.
- Vagnarna blir i praktiken enkelriktade, även om det går att koppla krok mot krok (dock krävs något större radier i såna fall)
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Bengt Andréasson »

Det ser ju riktigt fint ut Johan!

När du säger att det krävs något större radier för att koppla krok mot krok, vad talar du då om för radier ungefär? Enriktningsvagnar känns ju inte helt kul (om inte förebilden hade det). Även om vagnarna skulle kunna stå åt ett håll vill man ju oftast kunna vända loket i varje fall, utan att behöva någon speciell "koppelvagn" mellan det och tågsättet...

Utseendemässigt är dessa koppel ju ett stort lyft gentemot Kadee 714 och Microtrains N-koppel. Är bara funktionen tillfredsställande så...

/Bengt
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av pcederstrand »

Hej

Verkar vara en tillverkare som har "precisiongjutning" för annat än hobby som huvudarbete.
Var snabba svara på mejl och skicka grejorna med fina kvitton/fakturor.


Har skickat frågor till tillverkaren om
- "järnhaltiga" krokar?
- möjlighet till tiondels mm längre krokspets eller aningen tyngre för ännu säkrare höjdskillnadsupptagning
- möjlighet / erfarenhet med krok på båda?
- rabatter


@Johan tar du även och testar "dubbelkrok"?
Du skulle ju om det är bara lite problem testa att vidga öppningen nån 1/10 del och se om det blir enklare koppla på/av eller klarar aningen snävare kurvor då?


MVH /Peter
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Jan Frelin »

Jag tror att ett tvåkammarkoppel skulle funka bättre om man har "dubbelkrok".
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av pcederstrand »

Nu har jag fått svar från tillverkaren och vi kan få koppel med hakar som kan lyftas med magnet.

Vi kan också ändra på formen aningens också.

Så nu ska bara Johan testa att köra krok mot krok genom lite växlar

och om det blir bra
så kan det här komma bli Stockholm / MMMp / standard/norm H0n3 koppel ;-)



mvh /peter
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Bengt Andréasson »

pcederstrand skrev: [...]
Så nu ska bara Johan testa att köra krok mot krok genom lite växlar
[...]
Det låter ju mycket lovande Peter!

Vad är det för växelgeometri ni testar mot? 1:6 enligt NMRA RP 12.6?

Vilken kurvradie testar ni mot i övrigt? 600 mm?

Eftersom det är stelt monterade koppel utan rörlighet i sidled och höjdled antar jag att det är viktigt veta fordonens axelavstånd och "överhäng" också. Vid olika långa fordon som kopplas samman borde det kunna bli lurigt. Vad är det alltså för provfordon?

/Bengt
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av pcederstrand »

Fordonen just nu är de på bilderna ovan.

Johan O som testar har handlagd räls hemma men vi provade snabbt på några 1:6 (tror jag) på juntan, S-kurva med flexräls och det såg OK ut

Glappet (sidled) i krok och bredden på uttaget (1-kroks koppling) (enl. bilderna ovan) är tillräckligt för att du utan problem kan svänga tills hörnen slår i varandra (och då går det åt h-e iallafall ;-) )

Så frågan är hur tätkopplat du vill löda in dom (för det är det som bestämmer kurvradie)? ;-)

Johan (pluggar o jobbar i skala 1:1) så han ska försöka testa lite mer (speciellt dubbel-krok koppling) innan vi bestäler ytterligare koppel.

Men vi på "Stockholms Mäzzingsjunta (="mmm-p")" är nog överens att det "nog" blir detta koppel som "standardiseras" hos oss om inget allvarligt upptäcks.


//peter
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av f.gaard »

Har ni även provat med olika långa vagnar. Långa boggievagnar kan vara problematiska i S-kurvor, om det inte finns en övergångsraka mellan böjarna.
Snygga vara dom ju, så jag hoppas ni lyckas.

Mvh Fredrik
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Olsson »

Hmm, mitt inlägg verkar ha försvunnit ut i cyberrymden...

Det jag skulle skriva var:

Ägnade dagen åt att testa lite olika metoder att få "dubbelkrokning" (tvåkammarsystem) att fungera. Problemet är att kroken idag är fastlödd i den tvärgående pinne som håller kroken kvar i kopplet. Det gör att om kroken lötts fast det minsta lilla snett så kommer krokarna att ta i varandra och kärva vid svängar åt åtm. ena hållet (dom två testvagnarna går utmärkt att köra i högerkurva med dubbelkrokning, men knappt alls i vänsterkurva).

Om kroken istället var lös på pinnen och pinnen istället var fastlödd i kopplet skulle det fungera betydligt bättre, men eftersom kroken idag är av mässing skulle den förmodligen slitas ut. Om man kan få tillverkaren att istället etsa kroken i stål bör det inte vara några problem med dubbelkrokning.

Fordonen som testats med är de två (korta) flakvagnar som syns på bilden ovan. Med tanke på vilken stor rörlighet som klaras av i sidled (med enkelkrokning kanske ska tilläggas) bör det inte vara några problem med längre fordon, men det ska givetvis testas!
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Lasse M »

pcederstrand skrev: Nu har jag fått svar från tillverkaren och vi kan få koppel med hakar som kan lyftas med magnet.

Vi kan också ändra på formen aningens också.

Så nu ska bara Johan testa att köra krok mot krok genom lite växlar

och om det blir bra
så kan det här komma bli Stockholm / MMMp / standard/norm H0n3 koppel ;-)



mvh /peter


Några framgångar att få tillverkaren att modifiera kopplet så det går att köra krok mot krok?

Dessa koppel är väldigt intressanta och skulle det gå att använda dom krok mot krok kommer jag byta ut mina Kadee mot dessa.
Skriv svar