"Klemming"-koppel till HO

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av pcederstrand »

Vi vill göra så mycket tester som möjligt innan vi skickar ner nästa förslag. Att vi kan få ändringar är redan klart.

Johan som testar är en stressad och upptagen man som pluggar, jobbar och hobbyar i både smått och stort på flera olika orter ;-)

Förra onsdagen gjordes lite ytterligare tester inför Mäzzingsjuntan men bilder och filmer därifrån har än inte nått mig. (en liten film finns sen igår på juntatråden på SvMJF)

Vi tänkte ev. göra några modifieringar själva av haken och dess infäste för att se om det blir bättre med "lös" hake på sin axel istället för idag fastlödd hake på sin axel (den blir för stel nu).
(den lösningen borde göra hake-hake koppling bättre och säkrare också)

Kopplet kan INTE lödas fast på vagnar med mycket överhäng (typ långa boggie personvagnar). Test har gjorts med att kopplet har skruvats fast i bakkant för att kunna röra sig lite i sidled vilket är mycket bättre.

De mesta moddarna måste göras för att kunna köra i "normala" hobbyradier. Vill man bara ha grejorna i vitrinen är det bara beställa idag ;-)

Men vi lovar uppdatera alla tester OCH vårt beslut OM VI kommer börja använda detta.



mvh /peter
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Lasse M »

Tack för infon Peter. Ska bli intressant att följa hur det går.

Trodde inte kopplen skulle lödas fast, men det går alltså även att skruva fast dom. Men om man skruvar fast dom, hur får man dom då att återgå till mittläge? Där är väl ingen fjäder inblandad då förmodar jag om dom egentligen är tänkta att lödas fast. Hade man kunnat få till så att koppelfästet var utformat som Kadeekoppen med den lila fjädern och en koppelficka av samma typ och på detta då istället ha detta "Klemming"-koppel borde det ge bra sidorörlighet och självcentrerande koppel. Men det innebär ju ganska stora modifieringar och dessutom då etsade koppelfickor att vika ihop som ska tas fram.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Olsson »

Liten kommentar:

Vi har testat med hyfsat skarp radie (45-50cm men vi hade ändå inte tänkt att använda skarpare än 60cm), och kopplen överlappar ganska exakt en koppelbredd, alltså räcker det med att varje koppel kan röra sig en halv koppelbredd i sidled. Självcentreringen kan givetvis bli ett problem redan med så pass "liten" sidoförskjutning, men om man måste ta fram någon avancerad form av koppelficka återstår att se.

Den modifiering vi redan har diskuterat är att få koppel med en fästögla, så att dom enkelt kan skruvas fast i dom färdiga hål som brukar finnas på tex. Rimbo Grandes modeller.
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Ja då har jag äntligen hittat mina inloggningsuppgifter till forummet.

Här är länkarna till filmningen som jag gjorde förra onsdagen på mässingsjuntans
6 års firande.

http://www.youtube.com/watch?v=ACeFrZZS0NU

http://www.youtube.com/watch?v=UcSrmJFPuDc

Hälsningar
Jan-Erik
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Bengt Andréasson »

Har det hänt något mer på klemmingkoppelfronten?

/Bengt
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Olsson »

Hej!

Vi har kommit så långt att vi konstaterat vissa brister, och hur dessa på bäst sätt ska kunna avhjälpas.

För närvarande har vi ute sonderingar hos några tillverkare om hur våra önskemål bäst ska kunna tillgodoses utan att det blir alltför dyrt.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tack, det låter lovande!

/Bengt
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av Lasse M »

Hur har det gått med kopplen? Står inför att behöva beställa fler Kadee koppel men om dessa "Klemming" koppel är på gång så är dessa mycket intressantare.
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: "Klemming"-koppel till HO

Inlägg av pcederstrand »

Blev lite stå i det för en av grabbarna i Mäzzingsjuntan tog "problemet" och fråga om lösning till en annan fabrikant.

Vet inte riktigt vad som händer på den fronten just nu men jag får ta upp frågan igen och ev. sätta fart på den ursprungliga tillverkaren.

En av tongivande H0n3 mäzzingdeltagarna har ju också flyttat och är inte med på onsdagarna längre så diskussionerna blir ofta om annat istället ;-)


//peter
Skriv svar