Magic train lok!

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
suzukisamurai
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 18:16

Magic train lok!

Inlägg av suzukisamurai »

En snabb fråga, jag kör med Fleischmann Magic Train och nu funderar jag på att konvertera eller rättare sagt bygga om Fleischmanns lilla anna. Ni vet deras lilla enkla ånglok genom att bygga om det till ett 0e lok. Men nu är det ju så att fleischmann H0 lok och Magic Train inte har samma koppel på sina lok. Nu undrar jag om det går att sätta Magic trains koppel på H0 loken? Är det möljigt att konvertera och skulle det passa, eller har fleischmann något färdigt koppel som bara är att slänga på och börja köra?
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Magic train lok!

Inlägg av CGO »

Fleischmannloken har en Nemficka (tror jag att de kallas) och man kan alltså skifta koppel lite hur som helst, alltså använda de fula kortkopplen, eller bygelkoppel, alt. Fleischmanns gamla koppel, som Hasse Svensson visade att man på ett enkel sätt kan sätta på en liten plåtbricka så blir de exakta (nästan) realistiksa smalspårskoppel samt Magic Train kopplen (som jag själv tycker är för grova). Magic Trainloken är i skala, och motsvarar tyska och framförallt Österrikiska smalspårslok för 1000 mm spårvidd och blir för stora för att vara svenskt 2 fot i skala 0. Bättre är att bygga om dem till skala 1:35 (1:33, 3:100) för då blir de mer 2-fota. Det är samma med den rullande materielen, men som motsvarighet till 3-fot i skala 0 är de bra. Några köper koppel från Erik Waldes tillverkning, mycket, mycket snygga och fungerar bra men kräver lite större kurvradier, annars kränger vagnar av spåret. Kadee är också möjligt att använda, men Kadee är de plana järnvägens och goda kurvradiernas koppel, annars fungerar de inte alltid som man vill ha det. Man kan ju förståss fila ur koppelfickorna så blir toleransen bättre. Har du blivít klokare av mitt svar månntro?

-----------------------------
CeGe Olsson, TL vid Ansaholm-Älgafalls Järnväg
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Magic train lok!

Inlägg av f.gaard »

Dieseln är en modell av ett lok som går på på en 760mm bana. Ett likadant lok finns på RLJ och gick tidigare på Nyby bruk. Då med 760mm spårvidd, numera är loket omspårat till 600mm och heter såklart Nyby. Bödabanan har ett snarlikt lokbyggt av Deutz. Nyby och modellförebilden är byggda av Spooritzer på licens.

Hälsningar Fredrik G
suzukisamurai
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 18:16

Re: Magic train lok!

Inlägg av suzukisamurai »

Blev glad för svaret. det är en koppelficka som gör att nästan vad som helst går att använda. Nu ska jag kika runt och se vad som blir lämpligt. Tackan för svaret.
Skriv svar