förtunning av färg?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

förtunning av färg?

Inlägg av NTSB »

Någon på forumet som har tips om ett bra recept om att förtunna färg? Håller på med en öppen godsvagn och kommit till målning av golvet. Vill få till en bra träimitation på vagns golvet. De tidigare jag gjort har jag varit rätt så missnöjd med. Mvh
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: förtunning av färg?

Inlägg av Tobias Ljung »

Förtunning beror helt på vilken färg du använder, du får nog specificera lite.

Här lite tipps om att måla trä:
http://www.pacificcoastairlinerr.com/weathered_wood/
Bild
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: förtunning av färg?

Inlägg av NTSB »

Tack Tobias! Färgerna jag använder är väl mest Revell och humbrol sen lite annat också.
HLS
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 10:04

Re: förtunning av färg?

Inlägg av HLS »

Krister Brandt rekommenderade en gång att man skall använda balsamterpentin till alla oljebaserade färger.
Jag provade, och har aldrig ångrat det. Förlänger torktiden något vilket medger att färgen sträcker bättre.
Revell, Humbrol, Precision Paint i 14ml burkar (½ fl oz) är alla av samma typ.

Förtunningen som säljs i humbrols små plastflaskor är white spirit, en variant av lacknafta.
Mest framträdande egenskapen är det höga literpriset :-)
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: förtunning av färg?

Inlägg av Håkan Thörngren »

Jag har kört ömsom med balsamterpentin och white spirit (lacknafta) från konstnärsbutiken. Jag har inte märkt någon skillnad förutom att balsamterpentin verkar ha en tendens att gulna lite med tiden. Priset är detsamma. Just nu kör jag med balsamterpentin och skulle nog fortsätta med det, men gulnandet stör mig lite (jag har haft lite upphåll och liten åtgång de senaste åren), så nästa gång blir det nog white spirit igen...

Köp kvalitet, det kostar visserligen en del men det räcker länge om du bara använder det till förtunning, så det blir inte så dyrt ändå..

Biltemas white spirit använder jag till att tvätta penslar och färgsprutan med, den är billig.
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: förtunning av färg?

Inlägg av Håkan Thörngren »

Jag vill förtydliga mig lite. Den gulnade balsamterpentinen jag hade var en mycket liten mängd i en flaska som stått i flera år. 500ml flaskan jag tappar från (som är lika gammal) har inte gulnat. Den är i dagsläget 75% full. Det tog flera år av byggstillestånd innan detta inträffade.

Nu är jag lyckligtvis igång med byggandet igen och kommer nog att fortsätta med balsamterpentin som fungerar bra med de färger jag brukar använda, Humbrol och Xtracolor. Den senare tar dock 3 dygn på sig att torka, men det är bara att vänta lite. Jag föredrar definitivt färger som torkar långsamt än snabbtorkande diton, för det är inte roligt när det torkar i sprutan...
Skriv svar