Tack, tack Johan och Rikard.
Loket har smutsats ner lite med MIG-pigment som torrborstats på och får väl nu anses som färdigt. Det är också provkört och klarar med gjorda modifieringar utan problem de kortaste Tilligväxlarna på banan, R484 mm.
That´s all Folks!
BILD 27: SJ J 1338
Var har du köpt kranen som sitter framför ångdomen? Om det är Perls sats med två storlekar i samma (1-431), är detta i så fall den större?
Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003
Kjell E skrev:
Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003
BILD 30: Ventiler vid ångdom.
Hej, tack för svar. Det är ventil nr 2 jag menar. På jakt efter en sådan fast mindre. Lutar åt att jag siktar på att den mindre av de som ingår i 1-431 passar för mina behov (litet smalspårslok i H0). VH /Johan
Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.
Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.
BILD 31: J 1338 efter olyckan.
Beklagar, gör ont i hjärtat på samma sätt som vissa bilder från Vislanda. Här finns dock hopp. Lycka till. Vh Johan
Tack för allt deltagande i min olycka. Trots allt är det ju bara en världslig sak och materiella skador, men ack så förarglig. Jag kan också meddela att jag har fått tag i de mest kritiska delarna för reparationsarbetet. Det är nu i stort sett "bara" arbetet kvar, (som skulle kunna använts till andra obyggda modeller).