J 1338

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: J 1338

Inlägg av Johan Winell »

Kjell E skrev: XVIII

Tack, tack Johan och Rikard.
Loket har smutsats ner lite med MIG-pigment som torrborstats på och får väl nu anses som färdigt. Det är också provkört och klarar med gjorda modifieringar utan problem de kortaste Tilligväxlarna på banan, R484 mm.
That´s all Folks!

Bild
BILD 27: SJ J 1338


Var har du köpt kranen som sitter framför ångdomen? Om det är Perls sats med två storlekar i samma (1-431), är detta i så fall den större?

VH /johan
Vänliga hälsningar

Johan
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003

Bild
BILD 30: Ventiler vid ångdom.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: J 1338

Inlägg av Jan Frelin »

Fortfarande lite tagen av den här J-maskinen. Sådär vill jag bygga när jag blir stor!
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: J 1338

Inlägg av Johan Winell »

Kjell E skrev: Jag är inte riktigt säker på vilken ventil du menar men så här är det:
Ventil 1: Ångventil på ledning till luftpump, tillverkad av en gammal handräckeshållare ”modell grövre”, troligen engelsk skala 00.
Ventil 2: Sotarventil, ingår i Perlsats 6-003

Bild
BILD 30: Ventiler vid ångdom.


Hej, tack för svar. Det är ventil nr 2 jag menar. På jakt efter en sådan fast mindre. Lutar åt att jag siktar på att den mindre av de som ingår i 1-431 passar för mina behov (litet smalspårslok i H0). VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: J 1338

Inlägg av mikath »

@Kjell E
Din J är ju bara sååååååå underbart fin!!!

/Mika
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Tack Jan och Mika.

Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.

Bild
BILD 31: J 1338 efter olyckan.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: J 1338

Inlägg av Johan Winell »

Kjell E skrev: Tack Jan och Mika.

Tyvärr ser inte J-loket så bra ut längre. En olycka händer så lätt sägs det, och det hände… Mina artrosknän tog ett snedsteg, jag snubblar, loket i golvet och som lök på laxen välter också en stol och krossar bakre delen av loket. Loket verkar vara förföljt av krångel och otur. Anskaffning av material för reparation pågår emellertid, - loket ska till Skövde någon gång i framtiden, har jag tänkt.

Bild
BILD 31: J 1338 efter olyckan.



Beklagar, gör ont i hjärtat på samma sätt som vissa bilder från Vislanda. Här finns dock hopp. Lycka till. Vh Johan
Vänliga hälsningar

Johan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: J 1338

Inlägg av mikath »

NEEEEJ!
Hade jag haft en J-plåt liggandes så hade du fått den av mig, men tyvärr så har jag inte det.
Mycket trist!!!

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: J 1338

Inlägg av bermod »

Borde vara en bön till Mats B om att ta fram ett antal byggsatser till,borde inte vara svårsålda.
bermod
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Tack för allt deltagande i min olycka. Trots allt är det ju bara en världslig sak och materiella skador, men ack så förarglig. Jag kan också meddela att jag har fått tag i de mest kritiska delarna för reparationsarbetet. Det är nu i stort sett "bara" arbetet kvar, (som skulle kunna använts till andra obyggda modeller).
Skriv svar