Nu har jag äntligen gjort ett ryck med 1338-an för att ha något med mig till N Sandbyträffen. Kåpan har målats färdigt och märkts och den här gången lyckades det lite bättre. Fjädringen till bakre löpboggi monterades och detaljerna till slidstyrningen löddes under viss vånda på plats. Emellertid saknas fortfarande vädring och lite duttande på lackskador, justering av några ledningar som kommit i kläm inne i hytten, domkrafter på hyllorna samt konstruktion och montering av någon sorts återställningsfjäder/fjädring till främre löpaxeln.
BILD 24: Bakre fjädring bestående av en ”råttefällafjäder” med en pålödd platta som trycker på boggins centrumskruv
Tack, tack Johan och Rikard.
Loket har smutsats ner lite med MIG-pigment som torrborstats på och får väl nu anses som färdigt. Det är också provkört och klarar med gjorda modifieringar utan problem de kortaste Tilligväxlarna på banan, R484 mm.
That´s all Folks!
BILD 24: Bakre fjädring bestående av en ”råttefällafjäder” med en pålödd platta som trycker på boggins centrumskruv
Fantastiskt bygge Kjell och väldigt användbara beskrivningar att spara ner för användning när man ska ge sig på sitt eget obyggda J-lok. Undrar om du har tid, lust och möjlighet att utveckla lite mer hur fjädringen för boggien är konstruerad?
Konstruktionen av fjädringen till bakre boggin framgår av nedanstående bilder.
BILD 28: Boggins ovansida med modifierad centrumskruv. Fjäderns stödplåt vilar på centrumskruvens lilla kupolformade spets.
BILD 29: Fjäder med stödplåt. På plåten syns slitmärket från centrumskruvens anliggning. Stödplåten har ett veck på mitten som gör att centrumskruven/boggin också vill söka sig till mittläget. Fjäderkraften är 0,2-0,3 N (20-30 ”gram”).