J 1338

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Tack Olsson. Jag har också letat i ÅNGLOKSLÄRAN och hittade något som kallas oljespärrventiler. Någon bra beskrivning av hela smörjsystemet finns däremot inte.

Så här ser det ut på J 1393 i Brösarp.

Bild
BILD 14: Oljeledningar kommer ut i det fria nertill på pannklädselns framkant.
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

IX
Bygget har legat still ett bra tag, men nu gör jag ett försök att komma igång igen. Bankalaset närmar sig ju. För att bättra på bakre löpboggins möjligheter att röra sig i sidled har jag tillverkat gjutmodeller, gjort gjutformar av silikon och gjutit nya fjädrar och lagerboxar i vitmetall.

Bild
BILD 14: Den nya lagerboxen till vänster är 1,5 mm lägre än originalet

Bild
BILD 15: Boggiramen med nya lagerboxar och fjädrar
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Detta inlägg är egentligen "off topic". Jag hade tänkt fortsätta tråden genom att nu visa modifieringarna som jag gjort på ramen, men tinypic vill inte ta emot mina bilder längre. Jag möts bara av "Error 503 Service Unavialable". Det har varit så i över ett dygn nu. Någon som har något gott råd att ge? Jag vill inte öppna några konton där man ska ange födelsedatum, e-postadress, skonummer o dyl.
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Nyss provade jag än en gång att ladda upp ett par bilder på tinypic, och plötsligt gick det utan problem, så här fortsätter tråden.

X

Ramen är klar, tror jag. Den har ändrats lite på några punkter. De etsade fjädrarna till främre löpaxeln har ersatts av gjutna Perl 6-081. Hyllor för domkrafter har tillverkats och lötts på plats liksom ett litet fotsteg på främre gångbordets högra sida. Vickaxeln som i originalutförandet utgörs av en tunn 0,4 mm tråd har ersatts av en 0.9 mm tråd ”lagrad” i ett 1,5 mm rör och försedd med attrapper föreställande hävarmar till slidstängerna. Dessa syns rätt tydligt mellan pannan och ramen på förebilden så jag tyckte att de gott kunde vara med på modellen.

Bild
BILD 16: Ram

Bild
BILD 17: Vickaxel med slidstänger och hävarmar på J 1393 i Brösarp.
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XI

Jag har nu kommit så långt att det är dags att sätta på de nya hjulen från HNJ-V. Vid närmare granskning av hjulen blev jag emellertid lite betänksam över flänsens form. Flänsarna är vassa, utan någon radie på insidan. Är det någon som har erfarenhet av sådana hjul vid gång i växlar och kurvor? Jag kanske oroar mig i onödan, men det är enklare att runda av flänsarna nu innan hjulen monterats med koppelstänger, slidstyrning, strömupptagnig och bromsdetaljer.

Bild
BILD 18: Hjulprofil
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XII

Bild
BILD 19: Hjulflänsarna har korrigerats med “filsvarvning”
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XIII

Jag klarade inte min målsättning att få J-loket färdigt till Skövde 2013. Jag snubblade på upploppet bland annat på grund av en misslyckad målning som fick göras om. Jag fortsätter nu trots detta tråden ”until the (bitter?) end”.

Jag har gjort det lite extra besvärligt för mig genom att prova på att bygga ett s.k. kompenserat chassi enligt VVA-s rekommendationer. Det ska bli spännande att se om jag får det att fungera. Strömupptagarna som jag tänker använda är ”Nickel Silver Plunger Contacts” från Keen Maygib, artikelnummer KM 462-NS. De ska följa med i hjulens rörelser och har därför sina hållare lödda på de rörliga inre hjulramarna. För att de ska få plats har delar av balansarmarna till fjädringen fått offrats.

Bild
BILD 20: Stömavtagare Keen Maygib. På förpackningen står följande text i rött:
Caution. Please open with great care, the contents are easily lost in carpets.

Bild
BILD 21: Fixtur för lödning så att hållaren hamnar på rätt avstånd från hjulaxeln

Bild
BILD 22: Hållare för strömavtagare på plats
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XIV

Ett par tips när man ska montera hjulen, (gäller i första hand HNJ-V-hjul):

- Kolla att koppelstångskruvarna lätt går att skruva ända ner mot anslaget. På hälften av mina hjul gick det inte. Det är lätt att åtgärda genom att göra en liten försänkning vid gängans ingång innan man har monterat hjulet. Det är betydligt krångligare när det sitter på loket och skruven har kärvat och är svår att lossa eftersom den inte har något spår eller annat nyckelgrepp.
- Avgrada ”fyrkanterna” på axeländarna och i hjulcentra så att hjulen lätt hamnar i rät vinkel mot axeln när man monterar dem. Det går i regel inte alls bra om man bara försöker dra fast dem med centrumskruven. De kommer lätt på sned och fastnar och sedan är det ett elände att få det rätt. Helst bör man använda någon form av pressanordning typ Fohrmann 90810. En liten svarv med lämpliga dornar som man först har svarvat kan också användas som hjulpress, men är lite klumpig att hantera. Hjul med denna typ av axeländar, Romford, Markits och HNJ-V, tycker jag är svåra att montera så att de inte wobblar
- Håll hjulen långt borta från allt lödarbete och tvätta händerna efter lödning innan du tar i hjulen. De är fruktansvärt rostkänsliga.
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XV

Ommålningen av kåpan började med en grå grundfärg som påminner om det som tyskarna kallar ”Fotoanstrisch”. Lokomotivtillverkarna brukade måla en prototyp eller ett enskilt lok av en viss typ i grått enbart för fotografering. Även på en modell framträder detaljer avsevärt bättre på ett grått lok jämfört med ett svart.

Bild
BILD 23: Grundmålad kåpa
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XVI

Nu har jag äntligen gjort ett ryck med 1338-an för att ha något med mig till N Sandbyträffen. Kåpan har målats färdigt och märkts och den här gången lyckades det lite bättre. Fjädringen till bakre löpboggi monterades och detaljerna till slidstyrningen löddes under viss vånda på plats. Emellertid saknas fortfarande vädring och lite duttande på lackskador, justering av några ledningar som kommit i kläm inne i hytten, domkrafter på hyllorna samt konstruktion och montering av någon sorts återställningsfjäder/fjädring till främre löpaxeln.

Bild
BILD 24: Bakre fjädring bestående av en ”råttefällafjäder” med en pålödd platta som trycker på boggins centrumskruv

Bild
BILD 25: Så här blev det! Loket är nästan klart
Skriv svar