J 1338

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: J 1338

Inlägg av Johan Winell »

Kämpa på Kjell, kan i sammanhanget berätta att jag köpte en trött Ub på Tradera. Loket "skrotades" och loket håller nu på att återuppstå som en Ud. Inget var i o.f.s skrynkligt på det loket, men det var ju en del pyssel med rengöring av gammalt lödtenn o lim.

Hoppas storyn kan skänka lite inspiration i eländet.

Vh Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: J 1338

Inlägg av Jan Frelin »

Fy tusan. En sån där hade jag nog bara lagt i en låda och försökt glömma bort.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: J 1338

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag lider med dig. Jag körde ett Heljan-F i betonggolvet från nära 1 1/2m höjd för ett par år sedan, innan spåren i Herrelösa lagts fast. Det blev många delar att krypa omkring efter, lycklligtvis målat betonggolv, olyckligtvis stort med mycket grejor på. Jag fick flytta saker mycket försiktigt i månadert efter detta och samlade alla delar jag hittade i en låda. Förhoppningsvis får jag tid att sätta ihop delarna igen vad det lider, men som du säger, kunde man använda den tiden bättre till annat. Mitt J-loksbygge har dessvärre legat för fäfot i många år nu, trots att det torde varit det första påbörjade. Jag lödde ihop kåpan, den första byggsats jag fått ihop rakt och snyggt, men la' sedan u ndan den i väntan på gjutdelar. Banbyggandet har gjort att allt rullande har fått ligga och vänta de senaste åren, hoppas det snart blir ändring på det. Jag hade för övrigt inte hjulaxlar tillräckligt, satte en 3" lång miniracingaxel på ett hjulpar, det glömmer Lasse Lundgren aldrig.
Dina bilder och ord har fått mig att åtminstonde ta fram projektlådan och spåna om att bygga vidare.
Ses vi igen på IM i april?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: J 1338

Inlägg av Patrik E »

Uuuuusch! Inte vackert. men det är som du säger, det är bara "grejer". Det hade ju varit värre om du slagit huvudet i bordskanten. Jag har själv tappat modeller i golvet och man blir helt stum. Inte ens förbaskad. Det är det nerlagda jobbet man retar sig mest på. I alla fall jag. Plåtar brukar ju inte vara så dyra, dock är J plåten tyvärr ett undantag.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: J 1338

Inlägg av Arne Falk »

Kjell! Ja usch och fy så det ser ut. Jag lider med dig. Här är flera som vittnar om tillfällen när man haft lok i golvet. Jag tillhör själv den skaran. Då jag inte har någon fast bana att testa mina byggen på använder jag en bit flexräls och en gammal analog transformator. Loket, ett plåtklart men omålat lok, stod på rälsen när jag fick för mig att flytta på transformatorn. Jag drog med mig rälsen och loket for i golvet. Ett hårt laminatgolv. Men skadorna blev inte särskilt omfattande. Ett hörn på taket blev rejält stukat och någon detalj for av. Men i övrigt klarade det sig.

Har du tänkt på att kontakta ditt hemförsäkringsbolag? Ibland ingår det en del som kan täcka den här typen av skador. Du får inte ditt lok tillbaka, men det kan bli ett litet plåster på såret.
Loket är ju väl dokumenterat här på forumet. Bara en tanke.

/Arne F
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

Jan Frelin skrev:Fy tusan. En sån där hade jag nog bara lagt i en låda och försökt glömma bort.
XIX
Jo, loket hamnade mycket riktigt i en skokartong där det nu vilat i över ett år. Emellertid har det nu kommit fram i ljuset sedan en modellrallarkollega, som har ett obyggt J-lok, och jag sagt att vi har som ett mål att under 2015 bygga respektive reparera våra lok.
Som första operation har jag kapat bort den skadade bakre delen av kåpan. Om jag gör några framsteg i återuppbyggandet av J 1338 så kommer det kanske lite bilder framöver.

Bild
BILD 32: Loket utan bakdel.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: J 1338

Inlägg av Olof »

Köra ned-cabbat inför våren?
:-)
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: J 1338

Inlägg av Kjell E »

XX
Efter mycket mätande, filande, riktande och lite lödande har en ny bakdel på J-loket så sakta börjat växa fram. Hyttens frontplåt kunde behållas.

Bild
BILD 33: De nya sidoplåtarna är lödda mot fronten via en förstärkning i form av en vinkelprofil.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: J 1338

Inlägg av Per N »

Hej!
Härligt att se att Du har kommit vidare i återuppbyggnaden och att J-loket börjar återfå sina vackra proportioner! Det är aldrig roligt att behöva göra omtag på en modell ens om det handlar om att strippa av målningen och starta med grundning o.s.v. igen, men det Du råkade utför är värre än det mesta.
Vi ser fram emot att se loket i Skövde i år eller nästa år!

Lycka till med fortsättningen av bygget!

MVH / Per N
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: J 1338

Inlägg av mikath »

@Kjell E
Roligt att se att du kommer åter med det fina bygget av J-loket.

/Mika
Skriv svar