F-lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

F-lok

Inlägg av janclaesson »

Igentligen kanske det är fel tråd att visa T43:an på, eller en annan rubrik på mitt ämne kanske skulle vara bättre? Typ "pimpa upp" eller något snarligt Här är varje fall en bild på en provsträcka, dock i plant läge och då ingen stigning.

Bild

Heljans F-lok på bild står på tur att fixas, vilket jag har så smått börjat med här

Bild

Hade tur som fann lite tåggodis i en låda och därmed tillfälligt monterade delar här. Måste säga att detta lok är inte alls lätt att "leka" med. Oerhört ömtåligt minst sagt, köpte det i Västberga som härom året sålde ut ett litet restlager, jag fick fatt i det sista och som var någorlunda helt, kompisen ratade det absolut sista exemplaret efter detta lok. Det låga priset var nog det som fick mej att inhandla detta lok.

Stegar och fotsteg är monterade efter att ha gjord om infästningarna till dessa. Bara tvunget, annars kommer dessa delar att omedelbart att lossna, tokerier att som man visar är att limma fast dessa, nej fram med liten borr så fixades dessa delar. Skar bort 2 gripstänger på gångborden allt efter div bilder i olika skrifter. Och att skrapa bort silverfärg på hjulringarnas ytterkanter. Ena sidan lossnade färgen mycket lätt, men naturligtvis inte på den andra sidan... Claes Mattisson skrev i ett nummer av AoH nr 7 2010 om hans ombyggnad, till den nivån kommer jag aldrig att orka med... Efter några lok blir jag våldsamt sugen på att bygga kåkar igen, det är f*n så mycket lättare ;o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Sakta men säkert...

Bild
En pannstensavskiljare tillverkas. En del av dessa trådar klipps av innan monteringen.

Bild

På plats, pillas bort innan målning. Även rörelsen har fått lite färg, ser lite smetigt ut på bilden men ser betydligt bättre ut i verkligheten. Tamiya "Gun metal" fanns i färglådan, även Humbrols motsvarighet nr 53 går bra enligt hemsidor som luslästs... Hur som helst är det ett lyft att få bort den glansiga stålplåten. Jodå det snurrar runt, har noga prövat.

Även cylindersvepen har målats (utom bild). Heljan har missat att även de ska vara blånerade. I mitt fall blandade jag grå matt Humbrol 140 med lite svart satin 85 i. Finns hur många förslag som helst att läsa, men jag fick samma nyans som pannan och konstigt nog samma glans i färgen. Det är inget lätt arbete med denna ändå fina modell vi fick från Danmark. Det är mycket kvar att fixa, känner att det är svårt att låta bli, Clas Mattissons artikel i AoH frestar mer och mer. Men hobbytiden är dessvärre svår att få till...

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: T43

Inlägg av Göran T »

Janne!
Känner jag dig rätt kommer det där att bli kanonbra när du är klar.
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran. Även en liten säkerhetsventil har svarvats till och limmats på plats framför skorstenen. Hur en sådan ser ut vet jag ej, men chansade här. Kanske lite liten? Den första blev alldeles för stor, andra försöket fick duga. Hittade dessutom en bra hemsida http://www.mmjk.se (se byggtips) där man visar en modifiering av detta lok. Pyssligt är det...

Bild

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Och så har även en manövercylinder tillverkats. Under ett stort besvär... En liten smörjkopp ses och som efter fotot togs fått en liten kik inborrad. Sitter nu för en stund sedan monterad på pannans högra sida och är grundmålad. Klippte först av en bit på handräcket. Bra bild finns i ovan nämnda nummer av A o H. En bild från järnvägsmuseums 1:10-modell av F-loket.

Bild

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: T43

Inlägg av loktok »

Spännande o intressant att följa ditt bygge Janne !!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Tack loktok, har ju själv mycket glädje av dina byggen här och också på ett systerforum!

Har varit lite flitig även ikväll...

Bild

Bild

Svarvat en gastub och filat till en hållare till denna, ska placeras under hyttens vänstra sida. På bild är den upp och ner, ej fastlödd än. Men nu är
tuben på plats i sin hållare med ett lutande stuk.
Men måste fnula ut så att den inte tar emot hjulen i kurvor, kanske jag kan fila bort halva tubens baksida, en sk kulisstub :o)
Smygkollade i Perls katalog hur tuben ska se ut. Men jag får nog krypa till korset och köpa en hel del detaljer av honom i slutändan.
Tex små rattar/kranar på några ställen blir nog knepigt att få till själv...

Ett litet problem har jag med just hytten, kan inte få loss denna. Vickar och bökar, sitter lite löst men vägrar att lossna, någon som har ett tips?

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Fick bort hytten, inte så knepigt som jag trodde, bända lätt upp i frontens nedkanter med en mycket liten skruvmejsel. Små nabbar som snällt öppnade sej.
En viss förvåning uppstod, så pass mycket detaljer inne i hytten som annars ej kan ses. Undrar varför man hoppat över vitala detaljer i övrigt på loket?

Bild

Manövercylindern på plats och färdigmålad.

Bild

Gastuben färdig för målning, undrar om jag tolkat den rätt på div bilder?

Bild

Nästa projekt blir att fixa till den nu lösa lokhytten, hade en så jäkla tur att jag hittade mycket nätta handräckshållare svarvade av mässing i gömmorna.
Dessutom med borrade hål i kulan. Otroligt läckra!
Handräckena av plast är inte så mycket att hurra för, ena sidan var tämligen sabbad redan i kartongen.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Arbetet fortskrider (?)

Bild

Handräcken passas in, svärtningsbad står för den mörka färgen på dessa små delar. Nätt med snabblim fixerar delarna med varandra, lyfts sedan ur och klipps av vid ändarna. Mycket lätt slipning med en gärna en lite sliten fil. Duttar samma vätska på den avbitna tråden. I detta fall bronstråd med 0,3 i tjocklek. Ett fönster på varje sida har fått bortfilade ramar, öppet läge. Jag läser i artiklar att lokhytten var svartmålad under lokets senare historia. Jag har inga etsade skyltar till loket så jag tvekar att måla denna svart. Skyltarna kan säkert vara svårt att maskera då de är tryckta direkt på sidorna, därför låter jag den blågrå färgen vara kvar. Om nu inte någon vet var man kan få tag i nya skyltar med samma nummer... Även vindavvisarskärmarna är borttagna, gör nya av mässing.

Det tar sin tid men kul är det med pysslet.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Kan vara lite förvirrade med rubriken T 43 då jag halkat in på ångloket F! Moderatorn får gärna ändra rubriken till något annat. Typ "pimpat upp vitrinlok", har redan börjat snegla på nästa projekt. Nämligen Jecos D-lok med träkorg som jag vill förbättra teakkänslan på... Men först måste Heljans F-lok bli klart ;o)

Janne C
Skriv svar