F-lok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Lite mer smått och gott är gjort. Bla vindskydd eller kanske det heter vindavisare...

Bild

Bild

Bild

Även handräckena är på plats, och två st fotsteg på tenderns ram längst bak är tillverkade.
Ångrar lite att jag ej tog kortare knoppar till handräckena då jag även har sådana i godispåsen, men jag låter detta bero.

Jo som jag skrev tidigare har även jag filat bort de bakre fönstren på hytten. Kanske en lokförare kan hänga ut så småningom...

Janne C
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: T43

Inlägg av Johan Stenson »

Bild

Mycket inspirerade Janne! Denna bild fick mig till att fila ned fyra etsade kopplarhandtag till halva bredden...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Vad trevligt Johan! Det gäller ju att ha väldigt fina nålfilar i lådan. En rund, fyrkant, trekant och en flat alla med en fin huggning. Köpte mina på Konrad Wahlström för länge sedan. En affär för guld och silversmide. Ristar med skjutmått på mässingsplåten (0,5), borrar hål i mitten och filar resten ;o) För övrigt har jag "glasat" mina vindavisare med Micro kristal klear. Från en gammal förpackning som mer eller mindre hade torkat ut. Chansade med en skvätt vatten i och se smeten fungerade igen! Håller just på att limma dit avvisarna på hytten. Patinerat inredningen och golv innan hytten ska på plats. Och därmed ska lite ny rördragning fixas längs pannan.

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: T43

Inlägg av mikath »

Även jag kan hålla med!
Helt imponerande!

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Tack Mika. Röret till luftpumpen fixas, men först en annan justering...

Bild

Nämligen kopplet bakom tendern. Ett glapp gör att kopplet hänger ner en smula.
Avhjälptes med ett litet bleck av mässing i koppelfickan. Såg den lösningen på nätet.
Ja jag erkänner något annat än dessa koppel kommer jag inte ha. Jag är för gammal att fixa till typ TB-koppel,
har alldeles för många lok och vagnar... ;o) Förvisso har jag gjort det tidigare men då ett bygge åt en kompis. Nå, till röret...

Bild

Insåg att en liten ögla krävs för att sätta röret på plats i pannan. Först borrat ett hål på 0,8 mm och sedan filat.
Röret är gjort av 0,7 mm i mässing, gör att det är lite lättare att trä på öglan då det är en krök som skall passeras.

Målning kvar, blir i en bruten svart.

Bild

Originalledningen till luftpumpen är gjord av en klen plast. Läste att den var för tunn, därav denna åtgärd.
En stump är kvar att fixa från andra sidan av pumpen.

Just bla sådana här jobb på loket krävs det lediga helger till, ingen idè att komma hem från arbetet och sätta igång.
Orken liksom vägrar att infinna sej...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Rören till och från luftpumpen är målade och monterade...

Bild

Luftpumpens ventiler fick lite mässingsfärg målade. Hittade en urgammal burk från Humbrol med en helt annat utseende
än vad en annan är van vid. Den funkade... Annars är det nr 54 ur Humbrols sortiment. Tur att man har en beskrivning att läsa på. (MMJK)

Utan den och artikeln i AoH skulle det vara mycket svårt att överhuvud taget ge sej på detta lok :o)

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: T43

Inlägg av mikath »

Riktigt fint!
Det är som det blir en helt ny modell med alla små superdetaljer.

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Tackar Micka, det är en hel del detaljering kvar att fixa, fler rör, sotarventil, förlänga kolboxen
och höja denna med brädor, flytta handräcken på tendern + lite annat som saknas.

Men tar det ganska lugnt annars kan det bli lite maniskt kan jag tycka. Skynda långsamt brukar bli ett bättre resultat :o)
Men visst, det är trevligt att pyssla när snön viner utanför fönstren.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Några fler detaljer på gång...

Bild

Kolförrådet förlängs bakåt, valde att göra den biten av trä och tunn plywood (0.4 tjock).

Bild

Nitarna är av mässingstråd med tjocklek 0.3, instuckna i borrade hål och avklippta med en fin avbitare samt filade ändar.
Ja varför göra detta i trä i stället för mässing? Går f*n så mycket fortare! ;o)

Bild

Även förkant av kolförrådet har fått en mindre tillbyggnad, valde plasticard till detta.
Dessa tillbyggnader ska skildra en sen epok av loket innan F-loken såldes till Danmark. Allt enligt Claes M.s artikel i A o H.

Kolboxen skall även höjas med plankor, och därefter bunkrar jag kol, äkta kol...

Även en sotarventilanordning har påbörjats

Bild

Och monterats på plats

Bild

Nu är det inte 100 % efter verkligheten, men detaljerna är så småttiga så det är verkligen svårt att se felen.
Bara närbilder med en kamera som avslöjar... ;o)

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: T43

Inlägg av mikath »

OMG att göra den där lilla ventilen!
Riktigt snyggt!!!

/Mika
Skriv svar