T43

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: T43

Inlägg av Johan Stenson »

Byggplåtslagare använder fortfarande blyplåt. Kolla med någon i närheten om det går att komma över några spillbitar.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: T43

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Man kan fortfarande komma över kabel med blymantel. Televerket anv sådan
kabel till bara för ett antal år sedan.
Vidare så var en hel del kabel som drogs i garage eller uthus försedd med
blyhölje med plast utanpå.
Har ni vänner som jobbar inom el eller tele så kommer de i kontakt med dessa
fortfarande.
Jigun
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: T43

Inlägg av lars »

Jag har använt balanseringsvikter för bilhjul, som jag smält ned i en skopa för tennsoldater!

Lars
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Här dyker det upp en del tips minsann, en del har man brukat själv. Pysslar med loket just nu, ganska trångt men det går att pressa in en hel del klippt blyplåt. Loket väger 250 g ur kartong vilket är för tok för lite. Det skulle verkligen att föredra ett underrede i metall. Återkommer när jag är färdig och provkört med vagnar i kroken...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: T43

Inlägg av janclaesson »

Lyckades klämma in ca 60 g bly, låter kanske inte så mycket men loket drog ledigt 8 godsvagnar med en stigning av 2 cm på en testlängd av en och en halv meter. Testade ej mer än så. Räcker för mina framtida behov, ska tillägga att loket fick sej en redig rengöring från olja, har sällan sett en så indränkt modell tidigare från tillverkare. Men glad att det gick att fixa till T43:an, ett lok som jag sneglat på ända sedan Limas tid. När hobbyn slog till igen på lite äldre dagar fanns inte Lima längre. Jeco fixade elegant drömmarna...

Janne C
Skriv svar