Z43 198

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Z43 198

Inlägg av Patrik E »

Jag har just färdigställt en VVA Z43 som jag försökt likna den som gick i lokalgodståget på LKSJ. Jag har gett den lite patina eftersom den ska vara cirka ett år gammal. Z43 198 hade ett automatkoppel vid leveransen som senare demonterades. Drivet är köpt av Thomas J. De vita korn som syns på modellen är damm som syns väldigt bra när det är uppixlat. Det här är ju inget nytt och jag är ju långt ifrån den första som byggt en Z43 men för er som inte byggt den än så kanske det ger lite inspiration(?). Längst ner på sidan finns förebilden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Z43 198 i Flyinge 1952 (Kävlinge Kommunarkiv Copyfree)
Bild
Bild
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Z43 198

Inlägg av f.gaard »

Snyyygt!!!
Önskar så här i efterhand att man hade köpt en sådan plåt, medan dom fanns.
Hade passat bra till en "timesaver" i H0, som komplement till K4:an och Z:an.

Mvh Fredrik
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Z43 198

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Kan bara hålla med Fredrik. Mycket snyggt!

Hur funkade automatkopplet? En ögla istället för krok som kunde lyftas inifrån hytten?
Varför togs den bort? Funkade den inte speciellt bra?

Mvh Daniel
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Z43 198

Inlägg av lars »

Fint modellbygge. Själv har jag en Z43 med Faulhaber motor från RK-Modell. Tyvärr en avsomnad firma.

Lars
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Z43 198

Inlägg av Patrik E »

De två första Z43:orna 198, 199 var utrustade med detta koppel vid leveransen. Bägge gick på LKSJ 1952-54. Varför det togs bort och hur det fungerade vet jag inte med säkerhet men det kan ju ha krånglat och inte direkt uppfyllt sitt syfte för den typ av tjänst som loken hade.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Z43 198

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: Hur funkade automatkopplet? En ögla istället för krok som kunde lyftas inifrån hytten?


Om det var likadant som andra automatkoppel jag sett så var det en ögla men inte istället för kroken utan kroken fanns också med. Istället för att stiga ur och lägga på "kedjan" så fälldes öglan, inifrån hytten, ner över kroken på den vagn man ville koppla till. Jag tror det har varit rätt vanligt på industrilok som kör sakta och flyttar enstaka vagnar. De varianter jag har sett har inte gått att spänna så det går inte att köra så fort. Då får man fälla upp automatkopplet och lägga på och spänna det vanliga kopplet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Z43 198

Inlägg av Lasse M »

Snyggt bygge. Varifrån har du fått tag på dekalen för revisionsmärkningen?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Z43 198

Inlägg av Patrik E »

Revisionmärkningen kommer från ett Jon Fast ark. Det hör till en godsvagn, men det går ju inte att se med blotta ögat. Vissa Z43/49 hade också åskviggar (heter det så?). Men långt ifrån alla och vissa fick det långt senare så det gäller att kolla upp sin förebild så gott det går.
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Z43 198

Inlägg av Johan.L »

Det finns Z43:or att få från Tumba lokstation (Sture Holmberg), både med och utan driv, i SJ eller TGOJ utförande, mycket trevliga byggsatser i mässing.

Bild
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Z43 198

Inlägg av bermod »

Skicka ett mail hit så får du säkert tag i plåt till Z43/49
http://www.etsmodeller.se/
bermod
BildBild
Skriv svar