Ångloket Kårberg

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Ångloket Kårberg

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jultomten hade extra julklappsutdelning för en vecka sen och levererade två paket innehållande en bordsfräs och en bordssvarv. Så min dröm att tillverka ett eget lok har kommit ett litet steg närmare. Så jag sittet just nu och ritar på ångloket Kårberg, en liten söt tvåaxlig maskin. Jo, jag vet, man ska börja med att konstruera några vagnar, därefter ta fram ett par diesellok och sedan så småningom börja titta på ett koppelstångslok. Men det har jag inte tålamod till...

Nåväl, min första fråga är hur man svarvar en ångdom? Den runda toppen kan jag nog öva upp färdigheten på hoppas jag, men hur gör man foten?

Finns det något bra program eller ännu hellre en webbsida där man kan räkna på utväxling i en växellåda? Där man anger typ av kugghjul, antal kuggar, m.m. och får ut utväxlingen? Och var köper ni motorer och kugghjul? Samt lokhjul i nollan?
Beträffande CAD-ritningen så håller jag på med de grova detaljerna först och tar tag i småplocket (nitar, m.m.) senare.

Mvh Daniel


ps.
Loket finns med i boken "Sveriges smalspåriga ånglok" på sida 16 och fler bilder finns även här: http://aslj.se/index.php?option=com_con ... &Itemid=23
Om någon blir intresserad av loket och vill ha Svante Runbergers ritning så skicka ett PM med epostadress så skickar jag den. Jag har fått OK från Landsarkivet att sprida den.
ds.

Bild
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av NTSB »

Trevligt projekt du håller på med! Jag kan dessvärre inget om svarvning men kan tipsa om en riktigt bra svarvare som gör det mesta i svarvnings väg, bl.a egna lok. Han heter Andras Juhasz och går att nå på: andras.juhasz@telia.com
eller på: http://hem.passagen.se/andjuh
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av Hauk »

Daniel Bergqvist skrev: Jultomten hade extra julklappsutdelning för en vecka sen och levererade två paket innehållande en bordsfräs och en bordssvarv. Så min dröm att tillverka ett eget lok har kommit ett litet steg närmare. Så jag sittet just nu och ritar på ångloket Kårberg, en liten söt tvåaxlig maskin. Jo, jag vet, man ska börja med att konstruera några vagnar, därefter ta fram ett par diesellok och sedan så småningom börja titta på ett koppelstångslok. Men det har jag inte tålamod till...

Nåväl, min första fråga är hur man svarvar en ångdom? Den runda toppen kan jag nog öva upp färdigheten på hoppas jag, men hur gör man foten?

Finns det något bra program eller ännu hellre en webbsida där man kan räkna på utväxling i en växellåda? Där man anger typ av kugghjul, antal kuggar, m.m. och får ut utväxlingen? Och var köper ni motorer och kugghjul? Samt lokhjul i nollan?
Beträffande CAD-ritningen så håller jag på med de grova detaljerna först och tar tag i småplocket (nitar, m.m.) senare.

Mvh Daniel


Liker innstillingen din!
Har du lyst til å bygge et ånglok, bygg et ånglok.
At man må regne med å lage enkelte komponenter flere ganger er en annen sak...

Når det gjelder tips om maskinering for jernbanemodeller anbefaler jeg Model Railway Journal. Det finnes en veldig god online index for MRJ, med den kan man finne masse nyttig stoff. det er forholdsvis lett å få tak i gamle nummer av MRJ, fek.s fra Bob Pearman Books.

La oss ta eksempelet med ångdomen. Først går vi til http://www.modelrailwayjournal.com/ for å søke. Jeg har den lille fordelen at jeg har lest alle utgavene av MRJ, så jeg vet at MRJ hadde en spalte som het "No. 1 Shop" som er rett sted å lete. Så med søket "No. 1 Shop" kom denne artikkelen opp på første treffside:

No. 1 Shop : Chimneys and domes
Paul Berntsen Issue 50 (1991) p.267
Easy ways to make important and distinctive fittings, by Paul Berntsen.
Turning chimneys and domes on a lathe.
Tags: components, No. 1 Shop, steam locomotives

Så til http://www.pearman-books.com/ for å se om de har nr. 50. Jo da, de har Model Railway Jornal nr 50 til 2 £. Husk å søke med "Model Railway Journal" og ikke MRJ.

Lykke til!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av Tobias Ljung »

Så här ser ett verktyg för domtillverkning ut. Det går i korthet ut på att verktyget följer pannans rundning och en klotfräs, där huvudets diameter motsvarar rundningen mellan dom och panna, fräses fram.

Detta fungerar dock endast på runda domer. För NVHJ 22:an, med avlång dom, funderar jag på rapid prototyping (3D printning)...

Bild
Bild

Verktyget ovan är från Erik Walde. Jag använde ett liknande hemma hos Claes Mattisson för många år sedan. Tror att det är en engelsk "uppfinning" från början.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av Tobias Ljung »

Motorer brukar jag köpa från SB Modellbau. Utväxlingen brukar jag handräkna. Hjul är alltid svårt, men Ultrascale och Romford har en del.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av Anders Johansson »

Hej Daniel,

Temat för onsdagens mässingsjunta blir uppenbarligen motorer och kugghjul!
Vi kör en liten kurs, är mitt förslag.

Vill någon som inte deltar normalt börjar mässingsjuntan i Växjö kl 18.00
kursen kan Vi börja efter fikat är mitt förslag.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Ångloket Kårberg

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för alla svar. Tidningen Model Railway Journal nr 50 är beställd, tillsammans med en bok om husbygge....

Beträffande CAD:andet så har det inte hänt så mycket idag men jag har någorlunda fått till ångdomen. Det var ett fasligt jobb att komma på hur, men som vanligt så är det enkelt när man väl kan det...

Mvh Daniel

Bild
Skriv svar