Byggtråd HC bussar på Gotland
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Byggtråd HC bussar på Gotland
Skall börja bygga några rälsbussar som har rullat på Gotland.
Har därför lite frågor ang dessa HC bussar som jag hoppas kan få
hjälp med svaren på:
- När kom de första till Gotland?
- Hur var märkningen av dem?
- Var det öppningsbara fönster i dem?
- Var det de låga eller höga taken?
- Dörrarna hade väl de fyrkantiga fönstren?
- Fönster hade väl ej gummilister eller har jag fel?
- vilken röd nyans var de målade i?
Jigun
Har därför lite frågor ang dessa HC bussar som jag hoppas kan få
hjälp med svaren på:
- När kom de första till Gotland?
- Hur var märkningen av dem?
- Var det öppningsbara fönster i dem?
- Var det de låga eller höga taken?
- Dörrarna hade väl de fyrkantiga fönstren?
- Fönster hade väl ej gummilister eller har jag fel?
- vilken röd nyans var de målade i?
Jigun
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
****
Jag är verkligen ingen expert på GJ, men en sak är säker: HC-bussar med lågt tak och öppningsbara fönster har gått där.
http://www.gotlandstaget.se/historia/bi ... svik02.jpg
HJP
Jag är verkligen ingen expert på GJ, men en sak är säker: HC-bussar med lågt tak och öppningsbara fönster har gått där.
http://www.gotlandstaget.se/historia/bi ... svik02.jpg
HJP
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
- När kom de första till Gotland?
- Hur var märkningen av dem?
- Var det öppningsbara fönster i dem?
- Var det de låga eller höga taken?
- Dörrarna hade väl de fyrkantiga fönstren?
- Fönster hade väl ej gummilister eller har jag fel?
- vilken röd nyans var de målade i?
De första rälsbussarna kom till ön 1945. Det var de första GJ-bussarna (1 och 2) med släp och KlRJ:s två motorvagnar (11 och 12) och två släp. Det faktum att både GJ och KlRJ hade rälsbussar gjorde att man inledde direkttrafik Visby - Klintehamn - Hablingbo.
Rälsbussarna var märkta med BYo och nummer i änden till vänster sett från sidan, samt GJ, alt. KlRJ på sidorna. KlRJ skrevs Kl-R J.
Inga rälsbussar fick någonsin gummilister, vare sig i dörrar eller övriga fönster. Däremot har både bussar med delade (öppningsbara) och hela fönster förekommit. De senare levererade rälsbussarna (runt 1947-48) hade högre tak. Flera av de sist levererade rälsbussarna, bland annat SlRJ:s enda motorvagn och dito släp SJ-märktes vid leveransen eftersom SJ då tog över Gotlandsbanorna.
Nyansen, ja... Vissa hävdar att färgen är signalröd, andra säger att den var något mörkare.
Ante
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Enligt detta inlägg så skulle bussarna målas i SJ R dvs samma färg som på buffertbalkar och signaler dvs klarröd!
[link]http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=18552[/link]
Mats Dahlström
[link]http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=18552[/link]
Mats Dahlström
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Här är bilder på de tre plåtarna som jag har tänkt att utgå från.
Om det blir som jag tänk så skall slut resultatet bli en motorvagn och
3 olika släpvagnar. Vilka är ej bestämt ännu, forskning pågår.
(Den ena plåten är fotad på baksidan)
Jigun
Om det blir som jag tänk så skall slut resultatet bli en motorvagn och
3 olika släpvagnar. Vilka är ej bestämt ännu, forskning pågår.
(Den ena plåten är fotad på baksidan)
Jigun
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Har kommit en bit på vilken motorvagn som skall byggas:
Yo1p, Gj 3/4, Den skall ha det höga taket, öppningsbara fönster.
De fyrkantiga fönstren i dörrarna.
Tacksam för kommentar om jag missat något!
Yo1p, Gj 3/4, Den skall ha det höga taket, öppningsbara fönster.
De fyrkantiga fönstren i dörrarna.
Tacksam för kommentar om jag missat något!
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Släp nr 1 är oxå bestämt och det kommer att bli Gj 27 UBo1p
Det kom till Gotland 1946. Hade 1 öppningsbart fönster mitt på
ena sida och 2 på andra. Högt tak.
Det kom till Gotland 1946. Hade 1 öppningsbart fönster mitt på
ena sida och 2 på andra. Högt tak.
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Bra val. Ett 12.5-meters UCo-släp är helt rätt! I övrigt förslår jag ett UDFo2p samt någon variant av UCFop. UCFo1p, t.ex. Det finns både längre och kortare varianter. Beror mycket på hur mycket du vill Kit-basha. Släpen var märkta YoCF respektive YoDF på EJ-tiden.
Själv ska jag bygga exakt samma bussar ur samma Rimbosatser och då blir det de släp som nämns ovan. Sen sitter man ju som av en händelse och dividerar över samma frågeställning i skala 1:1...
Ante
Själv ska jag bygga exakt samma bussar ur samma Rimbosatser och då blir det de släp som nämns ovan. Sen sitter man ju som av en händelse och dividerar över samma frågeställning i skala 1:1...
Ante
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Intressant bygge! En fråga, vilken skala bygger du i? Hon3 eller skala O? Såg att det fanns alternativ på plåten för rundade fönster på rälsbussen, finns de för Hon3?? Mvh
-
- Inlägg: 308
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Ante S skrev: ...
Sen sitter man ju som av en händelse och dividerar över samma frågeställning i skala 1:1...
Ante
Får börja med att ursäkta att min fråga handlar om skala 1:1 och inte H0.
Har läst lite av vad som skrivits de senaste dagarna och själv funderat på om det över huvud taget finns någon buss alls i skala 1:1 som skulle kunna komplettera GJ/GHJ. Yo1p-typ finns väl nästan inte alls längre och dadelaskarna är väl inte så många heller? Försåvitt inte det råkar finnas en "övergiven" på "öjn"?
/Peter
(Som storligen beundrar det jobb ni gör för att få till GHJ mellan Hesselby och Roma!)