Selvbygging av lagerbygg i H0

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

(Edit: Har skiftet navn på tråden siden den kommer til å handle om mye mer enn vinduer)

Som om ikke det tar nok tid å bygge lok i 0-skala har jeg også involvert meg en del i Trondhjem Modelljernbaneklubb. TMJK bygger et ca. 100m2 anlegg over to plan i H0.

En av de bygningene som har stått høyt på lista over de jeg har ønsket å bygge til TMJK sitt anlegg er Østlandske Stenexports kombinerte taubanestasjon og lagerbyning på Sel. Hit kom klebersteinsprodukter fra anleggene på Lalm.
(Sel stasjon ligger på Dovrebanen, hovedlinjen mellom Tronsheim og Oslo)

Først et lite kapittel om vinduene.
Noe av det fascinerende med etsede messingdeler er muligheten til å legge inn styreslisser og tapper med stor presisjon.

Så når jeg skulle etse vinduer til et H0 bygge slo det meg at man kanskje kunne utnytte dette på såpass enkel deler som vinduer også.

Det var bare sprossene som skulle etses, rammene skulle laserskjæres i tynn finer.

Løsningen ble derfor å lage "to-trinns tapper" som fungerer på følgende vis:

1. Yttertste del av tappene brettes *opp* for å styre karmene når de skal limes fast
2. Tappene brettes *ned* for å styre vinduet når det monteres i hullet i veggen.

På dette bildet kan vi se vinduet i forskjellige faser:

Bild

Her et nærbilde av et ferdig vindu:

Bild

Jeg er ikke helt fornøyd med de laserskårne karmene, legg merke til fibrene som går på tvers av karmene:

Bild

Så jeg testet å lage omrammingen av 1X6 Kappler skala-virke. Da hadde jeg enda mer glede av styretappene. Og resultatet ble langt bedre.

Bild

Men det er jo ikke store saker vinduer i H0:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av f.gaard »

Snyggt, och profilerade dessutom...... eller ska det föreställa fönsterkitt?

Mvh Fredrik
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

f.gaard skrev: Snyggt, och profilerade dessutom...... eller ska det föreställa fönsterkitt?

Mvh Fredrik


Det er "telteffekten" som følge av etsingen.
Men jeg synes absolutt det kan passere som en kittkant!

Fikk lagt litt panel og montert noen flere vinduer i kveld.
Her er et bilde av en testmontering i nylagt panel:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av lenelg »

Mycket snyggt! Men dina fönsterfoder ser lite udda ut - normal byggpraxis är väl att den undre foderlisten är infälld mellan de vertikala foderlisterna, detta för att undvika att vatten samlas i en horisontell skarv och sugs upp i de vertikala listernas ändträ? Bildgoogla "fönsterfoder" så ser du vad jag menar..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

lenelg skrev: Mycket snyggt! Men dina fönsterfoder ser lite udda ut - normal byggpraxis är väl att den undre foderlisten är infälld mellan de vertikala foderlisterna, detta för att undvika att vatten samlas i en horisontell skarv och sugs upp i de vertikala listernas ändträ? Bildgoogla "fönsterfoder" så ser du vad jag menar..


Det er nok riktig det du skriver.
Men dette er helt i tråd med forbildet, så det var nok noen snekkere i Gudbrandsdalen på begynnelsen av 1900-tallet som ikke hadde helt kontroll på sakene!

Her er et bilde av forbildet:

Bild

Jeg ser også at det er en detalj jeg har glemt, nemlig at den nedre "foderlisten" er en lang planke som går i hele fasadens bredde på den øvre vindusraden. Og på den nedre raden av vinduer er det den øvre foderllisten som går i hele kåkens bredde.
*Det* er udda, spør du meg!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
ollef
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 18:42

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av ollef »

lenelg skrev: normal byggpraxis är väl att den undre foderlisten är infälld mellan de vertikala foderlisterna, detta för att undvika att vatten samlas i en horisontell skarv och sugs upp i de vertikala listernas ändträ? Bildgoogla .


"Normal byggpraxis" beror väl på tidsepok och lokal tradition..........

Här en bild på¨våra fönster med lång undre foderlist.
Bild

Kåken är en standardvilla från någon av de småländska husproducenterna, byggd 1944
Vid den tiden var det tydligen andra idéer som gällde, i alla fall från den producenten.

Undre foderlisten är täckt med en plåt och sidofoderna ligger dikt an mot plåten
Jo, de suger i sig fukt, men har suttit uppe i snart 70 år utan att behöva bytas.
Man valde virke med omsorg till fönster och detaljer på den tiden........

Olle Frykmo
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

ollef skrev:
lenelg skrev: normal byggpraxis är väl att den undre foderlisten är infälld mellan de vertikala foderlisterna, detta för att undvika att vatten samlas i en horisontell skarv och sugs upp i de vertikala listernas ändträ? Bildgoogla .


"Normal byggpraxis" beror väl på tidsepok och lokal tradition..........


Eksakt.
Det enkleste er å bygge etter et forbilde man kan måle opp eller har tegninger av.

Om man skal frilanse en kåk er det likevel lurt å kopiere vinduer fra virkelig hus med rett alder og rett lokalisering.

Her er et nærbilde av vinduene på lagerbygnigen som er utgangspunktet for denne tråden:

Bild

Spesielt den løsningen over vinduene ville vel mange rynket på nesen over om den dukket opp på en modell!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

Er blitt jobbet med litt andre ting enn vinduer også, her er en vegg:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

Et lite mellomspill om maling av bygget

På denne modellen er jeg dumdristig nok til å teste ut et konsept jeg aldri har benyttet på en hel bygning.

Planen er er å bruke pulver lagd av Conté pastellkritt. Sliper disse fargekrittene på det grovt sandpapir (40-60) og børster det på med en stiv pensel.

Har gjort noen tester som jeg synes ser lovende ut:

Bild

Bild

Det fungerer å lime oppå treverket når pulveret er børstet godt inn i treverket. Den hvite stripen på den ene prøven er en test om man også kan "male" bokstavene med fargepulver. Ser ut til å kunne funke.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsede vinduer i H0

Inlägg av Hauk »

I kveld gjorde jeg ferdig de siste av de 27 vinduene:

Bild

Maskeringstape ble brukt til å holde rammedelene på plass mens superlim ble påført fra baksiden med en knappenål:

Bild

Bild

Håper på mer spennende framgang til neste oppdatering!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar