Selvbygging av lagerbygg i H0

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Peter Estelius »

Jaha se där, väl inläst må jag säga.

Jo Troels byggen är fantastiska och jag skaffade hans CD med målningsbeskrivning, en mycket bra lektion.

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: Jaha se där, väl inläst må jag säga.

Jo Troels byggen är fantastiska och jag skaffade hans CD med målningsbeskrivning, en mycket bra lektion.

Mvh

/Peter


Det er veldig mye å lære av Troels. Men samtidig skal man huske på at mannen er en kunstner, og at hans modellbygging er landskapsmaleri i 3D. Han har et øye for abstraksjon som krever mye talent og trening. Om jeg selv skulle prøve å eksakt kopiere hans måte å bygge/male på tror jeg det fort kunne gå på trynet som vi sier i Norge.

Litt av mitt problem er at jeg bygger så utrolig tregt, hver del av modellen blir et prosjekt for seg. Grunnmur, vegger, vinduer, tak... Faren er at det blir separate modeller som ikke henger helt sammen til slutt.

Troels Kirk er en mester til å få tingene til å henge sammen. Hus, landskap, tog og alle andre elementer utgjør en intergrert helhet. I tillegg henger han seg ikke opp i superdetaljering som tar uforldsmessig tid. På utrolig kort tid har han bygd et anlegg som de fleste av oss ville trengt flere tiår på å komme like langt med.

Jeg tillater meg et par bilder for å illustrere poenget mitt (Bildet mitt er fra en kommende reportasje i MJ-bladet)

Bild

Her ser vi Wyetts sagbruk. En komplett, veldetaljert scene i toppklasse.

Men hva ser vi hvis vi zoomer inn på nettopp takene med tjærepapp?

Bild

På utsnittet ser vi at det egentlig er ganske røffe penselstrøk på taket, og isolert sett er stripingen mye kraftigere enn i virkeligheten. Men disse modellene er bygd for å studeres med lupe og makrolinse. De skal underordne seg helheten. Sammenlignet med mye finskala modellbygging er dette nesten bokstavelig talt en "broad brush aproach" som er uhyre effektiv.

Så ja, det utrolig mye å lære av Troels, og hans DVD om maling anbefales på det varmeste.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Peter Estelius »

Akkurat så ja.

Den utbildade konstnären Troels gör av kunskap och vana det som jag som amatör missar grovt på, nämligen att se och förstärka VILKEN detalj som är viktig istället för att förfalla till att göra alla detaljer. Med den/de viktiga detaljerna på plats så kan man ofta glömma ett stort antal andra detaljer som vår hjärna ändå fyller i automatiskt bara för att "de brukar ju finnas där". På så sätt blir det en helhet av bara få detaljer. Bilderna ovan är ett lysande exempel på just det tycker jag.

Det är bara att betrakta och lära.

Så häng på bara, jag väntar med spänning på resultatet.

Mvh

/Peter
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av mikath »

@Hauk
Det är ingen hejd på hur fint detta blir.
Säg något som inte du klarar av.... =)

/Mika
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Hyggelig at folk finner tråden interessant!

For meg er noe av det artigste med modellbyggingen eksperimentering. Og evalueringen av eksperimentene blir mye mer interessante med kommentarer og kritikk fra andre byggere.

Så kjør på med kommentarer og spørsmål. Både ris og ros uppskattas!

Her er taket pr. i dag:

Bild

Ser litt mørkere ut enn i virkeligheten, men ikke for mørkt heller etter min mening. Og siden takpapp kommer i forskjellige gråtoner fra temmelig lys til nesten svart er ikke hovedfargen noe problem. Men jeg kunne ønsket meg litt mere aksentuering av overgangene mellom pappstripene og skjøtene. Kanskje må det tørrbørstes litt med lysere grå. Vi får se!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Johan Stenson »

Uppskattar både ditt och Troels sätt att bygga trots att ni bygger så totalt olika.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Litt fremgang. Alle tak er på plass og smusset. Trenger kanskje en "wash" på taket for å få frem overgangene bedre. Vi får se.

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Stuprør og hengrennor har tatt mye tid i det siste.

Her er et lite billedessay:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi runder av med noen dører til bygget:

Bild

Små steg, men det nærmer seg ferdigstillelse av bygget!

-Håvard
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Anders R »

Ruggigt snyggt - och i H0-skala. Imponerande!

M v h

Anders
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Anders R skrev: Ruggigt snyggt - och i H0-skala. Imponerande!

M v h

Anders


Takker!

I kveld var jeg på klubben og jobbet med området det der modellen til slutt skal plasseres.

Bild

Bygger man norsk skader det ikke å være glad i berg!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar