Selvbygging av lagerbygg i H0

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Jag har själv tänkt pröva denna produkt


Den tror jeg sannelig jeg skal prøve selv også.

Her er et annet lim som også kan være av interesse:

http://www.smyckerian.se/sv/artiklar/hy ... r-lim.html

Dette er *ikke* et superlim, men et spesiallim for å lime glass og stein til metall.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

From The Dark Side of Ødsledal Stenexport:

Bild

Her er råbygget i 1mm laserskåret kryssfiner sett fra baksiden. Langveggen her vil aldri bli synlig når modellen er installert på anlegget. Nesten fristende å la være å legge panel her...

Men har allerede begynt, så da må jeg vel fortsette.
Denne modellen sluker enormt med stripwood, våger nesten ikke tenke på hvor mange daler som vil ha gått over dammen til Kapplers konto.

Ikke noe annet valg enn å stå løpet ut nå!

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

En liten milepæl er nådd. Alle vegger er ferdigkledd med panel!

Bild

Bild

Bild

Bild

Terreng og tak er de neste store utfordringene. Skal bli artig å få dette bygget ferdig, må bare innrømme at jeg liker hvordan dette prosjektet utvikler seg...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Johan Stenson »

Det gillar jag också! Fönstren blev extremt bra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Johan Stenson skrev: Det gillar jag också! Fönstren blev extremt bra.


Takk! Og takk til de dyktige etserne i Skottland som leverer etsede sprosser i nysølv. Hadde ikke orket å bygge alle vinduene helt fra scratch!

Nå er hele bygningen kledd med panel, hele kåken er malt og alle vinduer på nær to er glasset og montert. Da ser det hele slik ut. Litt Photoshopping på det første bildet, terrenget er bare en haug pixler. Men alt av selve modellen er ekte vare.

Bild

Bild

Snart blir det kranselag. Det blir stas.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Ser at det er lenge siden jeg har plaget dere med oppdateriner om dette prosjektet. I det siste har jeg bygd støttemurer og fundamenter. Disse er støpt i gips og stenene risset inn. Så er overflaten bearbeidet med diverske skarpe redskaper. Det er en kunst å få til en mur som ser ut som om den er bygd opp av individuelle stener. Føler ikke at jeg behersker denne kusten helt ennå, men øving gjør forhåpentligvis mester.
På bildet er muren grunnet med Tamyia primer.

Bild

Bild

Stenene er ca. 5X10mm

Det skal også gå en støttemur bak hele lagerbygget. Denne bygde jeg før fundamentet over, og da gjorde jeg den tabben å bruke linjal når jeg risset de horisontale fugene. Det hele ble lit for regelmessig.

Bild

Men tror ikke jeg orker å lage denne muren en gang til...:
Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Bild

Nei, det er ikke Inkaruiner, men fundamentet til bygningen etter sammenmontering av alle de forskjellige murbitene.

Her er bygningen plassert på fundamentene:

Bild

Ser litt voldsomt ut, men regner med det hele blir bedre når landskapet kommer på plass.

Fortsatt god påske!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Ola Ahlström »

Hauk,

spännade och trevligt bygge. Bilderna får mig dock att undra om det är en slump att Norsk Modelljernbane presenterar en liknande byggnad som nyhet eller om det finns en sammankoppling?

/Ola
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av Hauk »

Ola Ahlström skrev: Hauk,

spännade och trevligt bygge. Bilderna får mig dock att undra om det är en slump att Norsk Modelljernbane presenterar en liknande byggnad som nyhet eller om det finns en sammankoppling?

/Ola

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Jeg tror det bare er tilfeldigheter at NMJ kommer med sin modell akkurat nå.
NMJ må ha planlagt sin nye bygningsserie i lang tid, og sannsyligvis lenge før jeg begynte å poste bilder av mitt prosjekt.
Dette er en meget iøynefallende bygning, og den ligger rett ved hovedlinjen mellom Oslo og Trondheim. Så det er nok mange som har sette denne bygningen og det opplagte modellpotensialet.

Kanskje har mitt prosjekt framskyndet NMJ sin modell. Siden jeg har brukt laserskjæring og etsede vinduer kan de nok ha fryktet at jeg planla å lansere min modell som byggesett.

Men jeg bestemte meg lenge før NMJ sin modell kom at jeg ikke ønsket å tilby modellen som byggesett. Dels fordi det ville blitt et vanvittig omfattende og dyrt byggesett (Hundrevis av lengder med stripwood i tillegg til etsede vinduer og laserskåret bygningskasse) og dels fordi at jeg ikke hadde så lyst til å se modellen på en rekke moduler og anlegg. Siden dette er en såpass spesiell bygning ville det "devaluert" verdien av den som industri på klubbanen. Derfor er jeg litt sur for at NMJ kom med en modell, men det er ikke noe jeg kan laste dem for! Men det stikker ikke så veldig dypt siden NMJ sin utgave ikke er noe mer enn en kulisse. Dessuten er den framstilt i nedlagt form, og ubrukelig som en operativ industri på en modelljernbane.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Selvbygging av lagerbygg i H0

Inlägg av mikath »

@Hauk
Otrooooligt snyggt!!!

/Mika
Skriv svar