AB Svenska ord

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
forney
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 31 aug 2009, 19:22

Re: AB Svenska ord

Inlägg av forney »

Fantastiskt snyggt bygge Göran! Gillar särskilt att du fått till "sagget" i taket. Skall bli kul att få se det i verkligheten och var du placerar det på banan. Du kan kanske kalla det för AB Svenska Bild eftersom en bild säger mer än tusen (Svenska) ord.
Häpp! Peter N.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Micke Brane »

Hej Göran.


En riktig liten karamell.
Beroendeframkallande liten skapelse.


Mvh

Micke B
En förvirrad återfalls rallare
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Tack för alla uppmuntrande ord. Nu ger mig på nästa bygge. Påbörjat för länge sedan och det börjar bli dags att färdigställa. Rödesund har saknat stationshus allt för länge och resenärerna börjar klaga högljutt över de missförhållanden som råder i denna fråga.
Bygget är ganska långt gånget och bör kunna förfärdigas i god tid innan vargavinmtern är här igen.
Så här ser det ut idag...
Bild
/Göran T
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: AB Svenska ord

Inlägg av zikkan »

"De däringa dekorationerna", som sitter ovanför och under fönstren, är de färdiga stycken eller har du byggt upp dem "lager-på-lager"? Isf vore det intressant med en närbild och ett par steg-för-steg-bilder! :-) Det är ju sådan detaljer som kanske kan vara svåra att använda standard-detaljer till på olika byggnader, proportinerna kan ju bli bli lite felaktiga?!

mvh
zikkan
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: AB Svenska ord

Inlägg av zikkan »

"De däringa dekorationerna", som sitter ovanför och under fönstren, är de färdiga stycken eller har du byggt upp dem "lager-på-lager"? Isf vore det intressant med en närbild och ett par steg-för-steg-bilder! :-)
Det är ju sådan detaljer som kanske kan vara svåra att använda standard-detaljer till på olika byggnader, proportionerna kan ju bli bli lite felaktiga?!

mvh
zikkan
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Bjarne Petersen »

Göran T skrev: Jo, du har nog rätt vad det gäller grunden Bjarne men jag tycker att det ser lite kladdigt ut så jag undrar om inte detta är gjort senare. Hur som, min grund är "kallmurad" i DAS-lera och kanske kladdar jag dit lite Gullex också i form av spackel, men troligen inte.

/Göran T


Jo, kanske det. Ofta slog man ju på lite kalkbruk för att mota kalldraget och för att stänga ute råttor och andra oönskade gäster.

Trevlig kåk är det och ett fint val av förebild. Just Hasse Alfredsson har följt med ända sedan barndomen. På 70-talet när jag gick på fritids i Helsingborg hade jag Hasses lillebror Pelle Alfredsson som fritidsledare. Vid några tillfällen kom Hasse förbi och när han drog ett par Lindemän var succen given hos oss ungar! Tyvärr känns det som om Hasse inte kommer att vara med oss så värst länge till. Man kanske skulle bidra till hommagen genom att försöka sig på en modell av Hasses barndomshem på Pålsjö i Helsingborg...
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: AB Svenska ord

Inlägg av 1956 »

Bjarne Petersen skrev: Tyvärr känns det som om Hasse inte kommer att vara med oss så värst länge till....


Det där låter verkligen tråkigt! Vad är det som fattas Hasse?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Vid ett besök i Stockholm och Södermalm i lördags medfördes modellen av skrivarstugan för att avporträtteras tillsammans med sin mer berömda förebild.
Bild
/Göran T
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: AB Svenska ord

Inlägg av HJP »

****
Mycket snyggt!
Det är alltid en "extra poäng", när man kan verifiera en modell mot förebilden. Att förebilden är en "kändis", gör inte saken sämre. En extra knorr, liksom.

HJP
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: AB Svenska ord

Inlägg av NTSB »

Oj detta vackra bygge hade man helt missat. Får man fråga några saker angående bygget, vad för typ av tegeltak används här? Hur har du framställt nockpannor? Hur får du fram den verklighetstrogna panelen/väggarna? Snyggt bygge för övrigt!
Skriv svar