AB Svenska ord

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Johanmmolin »

Bild


Jag gissar att det är benefiten Göran har av att en jul- och nyårshelg suttit och tillverkat, vad var det, över 1.100 ?, takpannor en och en, för att göra en egen master för framtida tegeltaksproduktion. Eller?
Göran är givetvis bästa storytellern här så han får berätta själv!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: AB Svenska ord

Inlägg av Göran T »

Nockpannorna liksom takpannorna är gjorda av aluminiumfolie som präglats över en master. Som Johan Molin mycket riktigt säger så har jag gjort en egen master för tvåkupigt tegel. Teglet som är på stugan i Vita Bergsparken är dock försedd med enkupigt dito och detta tegel är från början ett vakuumformat enkupigt tegel som köpts från en firma i Göteborg som hette Arkitekturmodeller (vet ej om de finns kvar) och som jag gjorde en gipsavgjutning av.
Hela kåken är byggd i plastikard och läkterna är limmade en och en eftersom fasadbrädorna på förebilden är olika breda och därmed blir avstånden mellan läkterna lite olika. Men det ger fasaden på modellen det liv och den oregelbundna karaktär som även förebilden har. En liten obetydlig kåk men som ändå bjuder en hel del utmaningar.
/Göran T
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

AB Svenska ord

Inlägg av NTSB »

Oj, inte dåligt.. Inte dåligt alls vill jag påstå. Håller med om att de små detaljerna skänker modellen mer liv.
Skriv svar