HNJ:v SJ litt. CD1

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Arne Falk »

Sitter med en plåt framför mig, en SJ litt. CD1, plåten till denna vagn. http://www.hnjverkstad.eu/pv/528dc1.htm
Hade egentligen bestämt mig för att inte starta upp något nytt förrän de påbörjade projekten avslutats. I något fall är jag väl ursäktad då jag saknar detaljer. Men det gäller då rakt inte alla nästan klara.
Men i alla fall, på plåten finns ett par detaljer som jag inte stött på tidigare. Jag har ringat in dem med röd ring. Det finns kanske någon som sitter inne med lösningen.
För jag kan inte lista ut var och hur de används.

Bild

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Ola Ahlström »

Gratulerar Arne, du har funnit ett av många typiskt Brittiska tekniska (?), i detta fall - mj-lösningar. Jag har sett denna typ av lagergafflar på ett antal byggsatser och alltid förvånats över dess konstruktion, en konstruktion som uppenbarligen fungerar. Däremot har jag själv ännu aldrig get mig i kast med att bygga ihop dem än och skall med stort intresse följa ditt bygge då jag har flera av dessa 1870/80-talsmodeller av HNJ:verkstads konstruktion. Vill minnas att jag båda haft en Brittisk artikel och ett instruktionsblad från HNJ:verkstad som jag nu givetvis förlagt. Ge dock inte tappt då konstruktionen av lagregafflarna är vanlig på de Brittiska öarna och därmed en väl fungerande lösning. Finns kanske någon annan med erfarenhet .....

/Ola
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Arne Falk »

Tack Ola! Detaljen med det runda hålet skall alltså vara något som liknar en axelbox. I så fall kan man ju bortse från dem och skaffa hem gjutna. Var har du fått tag i fjädrar/axelboxar till din postvagn i brevlådetråden? Det verkar ju vara den typen jag behöver.

/Arne
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Olsson »

Nej, det du "råkat ut för" är Bill Bedfords något märkliga och garanterat superkrångliga axelupphängning.

Högst upp på biten med hålet har du tre små öron, dessa ska stå på en 0,3mm ståltråd som sitter fastlödd i golvet. I det stora hålet på biten ska du löda fast ett bronslager lagom stort för att glida i lagergafflarna.

Lite småkrångligt att förklara inser jag, men hela konstruktionen går ut på att få individuell fjädring på varje hjul, precis som på en riktig vagn. Personligen ersätter jag hellre lagergafflarna med vanliga för tapplagring och bygger om vagnen med "VVA"-trepunktslagring.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av mikath »

@Arne Falk
De fyra små delarna som sitter i det övre högra hörnet ser ut att vara det lilla järn som sitter längst ner på lagergaffeln.
Hoppas du förstår vad jag menar, annars förklarar jag gärna vidare.

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Ola Ahlström »

"Olsson" och "mikath" lyckades med en tydligare förklaring än vad jag försökte åstadkomma även om jag syftade på samma sak. Lösningen är fungerande även om jag har vissa betänkligheter då jag vill påstå att orginallösningen kräver hjulaxlar som varken är spets- eller tapplagrade, eller....? Alltså hjulaxlar som är "tvärskurna" och något längre än vad vi är vana vid då axeln, med sin bredd, skall "sticka ut" genom lagergaffeln. Detta i sin tur riskerar komma i konflikt med lagerboxen/fjäderpaketet - men som sagt, lösningen förekommer på flera Brittiska modeller. En annan fundering som uppstår är "demontering" av hjulaxeln i samband med målning - kanske inte ett problem, men....

/Ola
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Johan.L »

Det är en elegant och ganska lättinstallerad metod som Bill Bedford har gjort (det är han som ritat denna plåt skulle jag gissa). Det jag tycker är lämpligt är att till dessa använda tapplagrade axlar såsom Rimbogrande har och att svara en lite bussning till detta. Just denna bussning har jag låtit tillverka i ett antal, finns intresse så kan jag sälja några.

Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Hauk »

Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ:v SJ litt. CD1

Inlägg av Arne Falk »

Tack Mika! Jag förstår vad du menar. Man brukar kunna vika upp detaljen och löda fast den vid lagergaffeln.

Tack Ola, Olsson, Johan och Håvard för uttömmande svar på min fråga! Kan inte bli tydligare. Nu kommer jag inte att använda mig av Bill Bedfords axelupphängning denna gång. Men nu vet jag vad det är och kan testa när jag är mogen uppgiften.

/Arne F
Skriv svar