SJ Ro2a/ABo3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tog upp ett vilande projekt i dagarna, pga ett visst hormonrus för några år sedan då en kvinna slet mej från nämnda bygge till något annat i mässingen så har jag varje fall beslutat att ta tag i vagnen igen. Har varit mycket plast sista året, men en etsad mässing tycker jag ska smaka...

Bild
HNJ Verkstad står för produktionen.

Glad att jag ändå var så pass ordningsam, alla delar och dekaler hittades lätt. Nyinköpt lödstation gör också susen, nu gäller det att få ihop alla delarna. Än så länge har det gått bra, återkommer med frågor om behovet kräver detta... ;o) Är minst sagt ringrostig då det gäller delarna och dess montering på rätt plats, rätt länge sedan jag lödde ihop en så pass stor vagn. Redan färdiga vagnar riktigt längtar efter en restaurangvagn...

Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Göran T »

Så långt som du ändå kommit med bygget så måste den kvinnan varit något speciellt Janne.
Men som sagt, det är ju bara att fortsätta där du slutade. Efter en stunds grunnande så brukar det lösa sig. Om man hittar alla delar förstås, men det verkar du ha gjort...
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Jodå hon var alldeles speciell Göran. Men hennes kolonistuga tog knäcken på mej, varför vända på jord när det finns mässingsbyggsatser. Har lött ihop en hel del sedan i söndags, men fastnar dessvärre på en rad olika forum som bara "Äter" tid... Kämpar hårt med en tråd just ikväll på Jvh-forum, men ska skärpa mej med bygget av vagnen. Men först extrajobb i helgen :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Fascinerande hur alla dessa vinklade mässingsbitar kan passa så bra...

Bild

Böja, trycka dit och löda, går som en dans än så länge. Vilket förarbete det måste ha varit att rita och till slut etsa dessa plåtar...

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av loktok »

Trevligt bygge Janne :)
Min erfarenhet av samma bygge är att mest jobb var få till taket snyggt mot korgen.Sen missa jag lite sent att Restaurant var felstavat på dekalen ;)
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hej, javisst ja stavningen kommer jag ihåg, men vem tänkte på det ;o) Du får mycket gärna visa bilder på din vagn här om du har lust. Tror att det skulle vara till stor hjälp för mej i mitt fortsatta bygge. Vill minnas att det var något speciellt med fönstren och dess ventilationsdetaljer.

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av loktok »

En bild på min vagn kommer här :)
Jag fräste upp fönsterna i "matsalen"
Bild
ufobutch
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 dec 2011, 21:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av ufobutch »

Det där bygget ser otroligt bra ut!
Väldigt inspirerande o se loktok's vagn också...har en Co1'a från hnj verkstad liggande.någon som har några bra tips om teakmålning?som gammal målare kan jag bara tekniken med linolje baserande färger!

/Örjan
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av loktok »

Bra teakmålning kan det bli med en valfri ljus grundfärg/primer.Sen SMJ färger ,först den ljusgula grunden,sen penslad utspädd teakfärg.Sist ett lager penslad kraftigt utspädd svart färg.
Ett exempel här med ovan recept på teakfärg.
Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tusen tack för bilden loktok, en mycket vacker vagn du knåpat ihop. Funderar när man monterade ventilationsglasen på vagnens matsalsfönster, ser också snyggt ut utan dessa.
Och Örjan, recepten på ådringsmålning eller teakimitationer på våra modeller finns det säkert tusen olika recept. Loktok har verkligen fått sin vagn snygg.

Själv brukar jag efter att vagnarna fått en grundfärg måla med Humbrol satin 71. Och därefter denna produkt...

Bild

Råkade på den burken på ABC-butiken i Stockholm för en del år sedan, jag tror den är linoljebaserad. Man varnar för gamla trasor som kan självantändas. Och som målare från och till så vet jag med mej att vara försiktig med sånt.

Vi har en duktig kille på mitt extrajobb på en av skärgårdsångarna som behärskar tekniken med ådringsmålning till fullo. Mycket intressant att se hur vanlig furu förvandlas till något ädelträ, oftast till mahogny ombord.
Min burk lär räcka en livstid i skalan 1:87...

Ser nu medan jag skrev att det kommit en bild till från loktok, också en urtjusig teakmålning...

Janne C
Skriv svar