SJ Ro2a/ABo3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hm, varför kom jag ej på detta tidigare? Var på Svanströms och inhandlade ett gäng skalpellblad och bredvid dessa fick jag syn på en fiskelina!

Fanns en som var på diameter 0,6. Egentligen är linan till halsband till barn som ska trä på små pärlor, men visst går det att göra små glas av
denna? Sagt och gjort, borrade fyra små hål i bordet, snedskar linan i änden och pulade ner denna i hålet och fixerade dessa med vitlim på
undersidan... Märkligt att det tar en sådan tid att komma på lösningar ;) Väldigt småttigt arbete. Dock blir det att snickra i fullskala i helgen
på ett hus. Men uppmuntrad av dagens vedermödor, t o m hunnit och rösta, det blir en nog en rysare detta val...

Janne C som struntar i vinglas :D
Bilagor
IMG_4060 2.jpg
IMG_4060 2.jpg (47.8 KiB) Visad 6443 gånger
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av f.gaard »

Snacka om pillimarigt... men snyggt.
Då har du "bara" 40st stolar kvar att göra. :shock: ;)
Om någon undrar varför du inte har allting på borden, så kan du svara att de håller precis på att duka upp.

Mvh Fredrik
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hehe, jo visst. En mycket lång dukning... En massa glas först, stolar ja. Funderar på att bara göra själva ryggstöden, man ser ändå inte ner mellan
borden. Och nu kom jag på att människor som sitter också, stön. Dock har jag en massa färdigmålade sådana från min rivna bana. En annan sak
som jag borde ha kollat innan med just restaurangbilder, nämligen att det fanns böcker i min hylla med just foton som tidigare visats i tråden. Råkade
av en händelse bläddra i en som handlar om nitade personvagnar av 1930-talsmodell utgiven av SMJ... Tänk att man är så fixerad av datorn va?

Janne C
cunhalasse
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 28 sep 2007, 14:31

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av cunhalasse »

Det är väl inte så svårt att ordna inredningen med fullständig dukning!, eller?

Bild

En vagn köpt av TMJ-konsult för en sex år sedan. Lars-Otto lär ha svarvat varje enskilt glas i någon sorts plast, vilken vet jag inte, men tyvärr är glasen inte helt kristallklara :) :lol: (om man nu kan se dem).
Jag tror att han tillverkade sju vagnar i en serie, och den här skall alltså visa den som gick i "Getåtåget".

Bilden är från ett inlägg av Mazz i Svenskt MJ-forum 2008-11-04. Observera att det bara är borden i matsalsdelen som är uppdukade med porslin/kuvert! I Cafédelen, de två fönstren längst till höger finns ingen dukning.

Och du Janne glöm inte en eller ett par servitörer i gången. Jag saknar gäster och personal i min köpta vagn!

Håll till godo
Lars-Erik L
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Fasen vad trevligt, nu blev jag mycket hjälpt! Menyerna är också på plats ser jag. + blombuketterna. Fantastiskt också är att det ses inredning i lanterninen!

Jo jag har någon gubbe klädd i rätt mundering, vilken vagn och vilket foto, tackar så mycket!

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Det är bråda tider nu, nämligen att duka upp för en födelsedagsfest. Nämligen min egen, fyller år om ca 20 minuter. Nu är det så att jag var tvungen att lägga restaurangvagnen åt sidan några veckor då det blev lite ansträngande med detta bygge. Ibland är det bara bra, fixade en C5 färdig och en modifiering av en personvagn från Liliput. Den sistnämnda är en relativ enkel operation att försvenska ytterligare än den fabriksgjorda versionen. Får helt enkelt kalla den för lilltysken i en kommande järnvägsförvaltningen... Dock har jag i dagarna fortsatt med inredningen i denna restaurangvagn. En gångmatta kladdades dit i all sin enkelhet, den kommer knappast att ses mellan bord och stolar, bara anas... :)
Bilagor
IMG_4447 2.jpg
IMG_4447 2.jpg (158.11 KiB) Visad 6152 gånger
cunhalasse
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 28 sep 2007, 14:31

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av cunhalasse »

janclaesson skrev:Det är bråda tider nu, nämligen att duka upp för en födelsedagsfest. Nämligen min egen, fyller år om ca 20 minuter. Nu är det så att jag var tvungen att lägga restaurangvagnen åt sidan några veckor då det blev lite ansträngande med detta bygge. Ibland är det bara bra, fixade en C5 färdig och en modifiering av en personvagn från Liliput. Den sistnämnda är en relativ enkel operation att försvenska ytterligare än den fabriksgjorda versionen. Får helt enkelt kalla den för lilltysken i en kommande järnvägsförvaltningen... Dock har jag i dagarna fortsatt med inredningen i denna restaurangvagn. En gångmatta kladdades dit i all sin enkelhet, den kommer knappast att ses mellan bord och stolar, bara anas... :)
Supersnyggt Janne ...........och

GRATTIS på den stora dagen! Hoppas att du blir firad ordentligt och får en trevlig och minnesvärd dag i dag. Du är bara tolv år (så när som på tolv dagar) efter mig.

Hälsningar från vännen
Lars-Erik L
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tack Lars-Erik :) Ja att fylla år märkte jag ej av vid 12-slaget. Men idag lyser solen just nu, passade på att ta en lite bättre bild i just solljus... Ska lägga krutet på stolarna, är hemma med en elak förkylning. Borden är ej fastlimmade än, tror att stoltillverkning underlättas utan dessa. Gubbar och tanter ska ju också få plats :D
Bilagor
IMG_4452 2.jpg
IMG_4452 2.jpg (169.76 KiB) Visad 6101 gånger
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Och så långt har det blivit klart, äntligen gubbar, gummor och stolar på plats... Har förvisso färdigställt två andra objekt under resan.
Dukade om fyra bord, jag har förstått att det var en cafédel i ena änden. Fyra ledstänger på gavlarna är precis färdiga, ska målas innan
en bild till visas.

Janne C
Bilagor
IMG_4820 2.jpg
IMG_4820 2.jpg (82.13 KiB) Visad 5876 gånger
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt bygge.
Nästan så man blir inspirerad att börja bygga igen.
Nu är det väl bara salt och peppar kar, serveringar och servetter kvar Janne?

Riktigt fint bygge.
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar