SJ Ro2a/ABo3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Här också ett exempel med teakmålning på mina Saltsjöbanevagnar med min metod.

Bild

En gammal bild från mobilen som gick att få till.

Janne C

Ps, jag håller på att nörda mej på Järnvägshistoriskt forum just om de gamla vagnarna på Saltsjöbanan för den intresserade... ;o)
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Göran T »

Läckert Janne!
Den här bilden ger en liten aning om hur din framtida bana kommer att gestalta sig.
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran, har funderat hur i all världen jag ska kunna integrera Saltsjöbanan i en sådan? I Modeljärnvägsmagasinet skrivs det en serie artiklar om just ett modelljärnvägsbygge om Ssnj. Funderade lite varför de skrev om andra sorts vagnar som kunde vara snarlika dessa tåg. Man nämnde inte alls att Entec tillverkar modeller efter förebilderna, konstigt? 3 st fantastiskt snygga etsningar som jag inhandlat under flera år. Det var de första byggena jag lött ihop förutom några godsvagnar. Blev nöjd med dem och hoppas att jag kan få till min restaurangvagn från Hnj-v i samma stil. Men denna helg räcker inte orken till riktigt. Ungarna kommer på måndag, då får jag inte ha datorn själv, det blir till att bygga igen :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hejsan! Tog återigen upp ett vilande projekt, fan flög i mej för en ca tre veckor sedan, nu eller aldrig :) Så långt gånget tills igår,
fotstegen har lötts fast efter att mina bilder togs, kalaset har betbadats och diskats, i morgon blir det sprutmålning av en betande grundfärg.

Kan påstå att taket var milt sagt besvärligt att passa in, men skam den som ger sej. För övrigt går det utmärkt att lossa två små
muttrar under vagnen så lossnar taket. Nu har jag tolkat dessa armaturer och snäckventilers utförande på mitt sätt, turligt nog
hittade jag ett foto på en lika dan vagn på ett annat forum. Dock en liten bild som ej var görlig att skrolla större. Avrinningslister
ska slipas ner lite efter en grundning till. Äntligen en riktigt häftig restaurangvagn snart färdig. Ja en teakmålning ska förstås målas
också. Har också påbörjat ett annat vilande projekt av bara farten, detta kanske dyker upp på en annan tråd...

En fundering är hur ledningens avslut ska se ut på taket, ses till höger i min sista bild uppifrån.

Janne C. ps underredesdetaljerna är ej på plats än, målas separat.
Bilagor
IMG_2530 2.jpg
IMG_2530 2.jpg (147.17 KiB) Visad 5564 gånger
IMG_2531 2.jpg
IMG_2531 2.jpg (168.74 KiB) Visad 5564 gånger
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Mats Nilsson »

Snyggt bygge!
Ja, den konstruktionen med att taket ska vara avtagbart kräver väldigt mycket jobb och finlir för att det ska bli bra.
Lättare att fästa taket i korgen och göra underredet avtagbart från korgen. Där syns inte skarven.

Kollade mina ritningar på Ro2 men hittade ingen som visar gasledningen på taket.
Dock så är ju en kvalificerad gissning att ledningen slutar vid sista "tapp" till lampa, dvs lite tidigare än den på din bild.
Inga gasledningar går inuti vagnen pga risk för gasläckage.
Ledningen från gas/luftblandaren ner till gastub/er under vagnen går ner på gavelns utsida.

Vad använder du för betande färg som grundfärg?

/Mats
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tack Mats, har nu fixar till gasledningens slut efter ditt tips, dock har jag ej ännu ordnat ledningen från gas/luftblandaren som skall ner till gastuben på undersidan, håller på att tillverka bälgarna till ändarna, kan bli trång med en ledning ner. Fixar detta efter dessa kommer på plats. Grundfärgen är en 2-komp som egentligen är till typ lastbilskarosser med mera. Jag skrev betande tidigare, ska nog vara en etsande primer. Hörde nyligen att denna primer är visst förbjuden i Sverige numera. Luktar fan! Sprutbox är ett måste... Här är varje fall ett lite bilder från dagens grundmålning.

Janne C
Bilagor
IMG_2538 2.jpg
IMG_2538 2.jpg (94.01 KiB) Visad 5447 gånger
IMG_2540 2.jpg
IMG_2540 2.jpg (63.21 KiB) Visad 5447 gånger
IMG_2542 2.jpg
IMG_2542 2.jpg (92.09 KiB) Visad 5447 gånger
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Jan Frelin »

Lite vid sidan av, men jag är impad över de atmosfäriska kåkarna bakom saltjöbadsvagnarna!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Jan, kåken till vänster är ett kartongbygge med förebild från Bergsgatan i Stockholm. Kåken finns på Kungsholmen men renoverad.
Plåtade innan renoveringen... Högra huset är en försvenskad byggsats från Auhagen.

Restaurangvagnen har nu fått en grund till kommande teakmålning och då med en Humbrol 71. Även underredet har målats svart,
första gången jag använder helt blanka färger. Svart bruten med några stänk vitt och en gnutta röd. Vill ha en blank yta från början
för dekalernas skull på rambalkarna. Avslutas med transparent dusch med matt spray. Pysslar vidare med gummisvulsterna, de blir
helt egentillverkade, jag får se hur detta går...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Ooops, ser till min stora fasa att fotstegen sitter fel under dörren, glömde bort att vestibulen är längre än andra änden...

Lyckades skära bor stegen med en vass skalpell genom tennet. Hur som helst blev det två gummisvulster tillverkade
och provmonterat på plats. Hederlig pappslöjd med u-balk i botten av mässing, varför krångla till det? Bifogar en bild på vagnen
med denna och grundmålningen innan teakmålningen. Taket är också målat, räknar att det kommer att mörkare efter
en patinering av svart-brunt-silverstänk och givetvis en matt spray. Även fönster och snickerier på taket skall teakmålas
enligt bilder.

Janne C ps, tog bilden innan fotstegen avlägsnades ;)

Tillägg: Dragspelsbälgar ska det nog heta, inte gummisvulster.
Bilagor
IMG_2545 2.jpg
IMG_2545 2.jpg (101.32 KiB) Visad 5285 gånger
Senast redigerad av janclaesson den tor 17 jul 2014, 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Mats Nilsson »

Ser fint ut! Tur du märkte problemet med fotstegen före målning. Irriterande att hitta sådana fel efter målning. Man måste ju åtgärda annars retar man sig på det för all framtid. :-)

När det gäller färg så är min erfarenhet att ju värre den luktar och ju mer yr i huvet man blir av den -desto bättre är den och sitter kvar. Jag använder aldrig vattenbaserad färg till mässingmodeller. Tål inte att handskas med. Endast yttersta lagret med "nedsmutsningsfärg" som jag använder vattenbaserat till.
Tyvärr så blir det ju med tiden svårare och svårare att få tag i "riktiga" lösmedelsbaserade färger.
I hobbysammanhang använder man ju så små mängder att det inte spelar någon roll.
/Mats
Skriv svar