SJ Ro2a/ABo3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Jodå Micke, servetter finns redan, Vagnen var klar strax innan nyåret. :D

Och då ska jag väl säga "Äntligen"

Janne C
Bilagor
IMG_5343 2.jpg
IMG_5343 2.jpg (72.97 KiB) Visad 5007 gånger
IMG_5344 2.jpg
IMG_5344 2.jpg (123.1 KiB) Visad 5007 gånger
IMG_5345 2.jpg
IMG_5345 2.jpg (97.23 KiB) Visad 5007 gånger
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Göran T »

Väldigt fin blev den Janne! Vad har du gjort fönstren i lanterninen av? Är det Crystal Kleer?
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran, jo det stämmer bra med glasen på taket. Crystal Kleer duger alldeles utmärk till små fönster. Hade säkert varit svårt att få dit plastglas annars. Jag har något slags hatkärlek till HNJ-verkstads vagnar, och då emellanåt under byggenas gång men är väldigt glad när objekt blir färdiga. Även om just denna vagn drog ut på tiden sedan starten. Men jag har ju varvat med andra byggen under tiden ;) Blev senast igår klar med 2 st fina Ge-vagnar från just HNJ-verkstad. Nästa projekt blir förhoppningsvis lättare, ännu en restaurangvagn men en gammal jäkel från Lima. Måste målas om och fila in nya fönster av plexi så att de ligger längre ut mot sidorna. Undrar när storproducenterna ger ut svenska restaurangvagnar igen? En klar bristvara...

Janne C
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Patrik E »

Lägg gärna ut en bild på dina Ge vagnar. Jag tänker själv börja att bygga en i leveransutförande eftersom mina modeller ska representera mitten på 50 talet. Men jag misstänker att det kommer att bli en utmaning.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Okay Patrik. Ska försöka plåta dem vid tillfälle. Fina vagnar av resin blandat med mässingsdetaljer. Lars Sjölund har visat sina alster tidigare både på forum och en artikel i nummer 1 2009 av Modelljärnvägsmagasinet. Byggbeskrivning som jag följde slaviskt då jag knåpade ihop mina två vagnar. En gul med ASG-märkning och en hederlig brunvagn :) Alltså två vagnar till som jag blev nöjd med...

Janne C ps, de var en utmaning :)
Thomas Tell
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 17:43

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Thomas Tell »

Jag ser nu att matsalsfönstren är alldeles för små/smala på denna modell. Det blir en helt fel karakteristik pga av detta. Det är mycket smalt mellan fönstren på förebilderna. Synd på en fin modell.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Ojdå, har bara någon suddig bild på originalet taget snett framifrån. Och en färggrann skiss som medföljde byggsatsen plus ett särtryck från en bok med de flesta vagnar från SJ.

Kan ej se någon större skillnad på modellen, möjligtvis sitter de stor fönstren lite för långt från varandra? Och vid lite närmare granskning kanske fönstrens underkant skulle ligga
något längre ned på vagnsidan. Nåja jag är ändå nöjd att kunna koppla på vagnen efter Heljans F 1207.

Funderar lite vad som finns på marknaden av personvagnar som skulle kunna passa in efter samma lok? Förmodligen finns eller fanns dessa i HNJ-verkstads övriga produktion. Inser att jag måste
beta av några några högar till bland alla kuvert med mässingsgodis innan jag ger mej på en eller flera boggivagnar. Funderar samtidigt hur i all världen jag ska hinna bygga en
anläggning? Samlar på mej rätt så mycket rullande material, en dag kommer pensionen och då är det nog rätt bra att ha grejerna färdiga innan dess. Något kul ska man väl ha som
pangis...
Skriv svar