SJ Ro2a/ABo3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Micke Brane »

Hej Janne

Det fanns en tillverkare som såldes av Walthers som hade ett 16 pack med gjuten tallrik med bestick och kaffekopp i ett stycke.
Jag har själv köpt för länge sedan i ¼ skala (1:48)
Circus Craft
5075 La Dorna ST.
San Diego, Califonia
92115-1502

produkten hette Circus Accessories
16 - sets ¼ scale Dishes
Cat no CWA 501

Det fanns även i H0
då.

Micke
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hej Micke!
Trevligt att höra av dej, tack för tippset. Tallrikarna är redan färdiga, inte så krångligt jobb. När det var dags att sova kom jag på att
jag har tunn fiberkabel (heter det så?) Har nyttjat denna för belysning till mina Saltsjöbanevagnar från Entec, tjockare för vitt sken
och tunnare för rött ljus, de sistnämnda är mycket smala. Borde gå att tillverka glas av dessa, det gäller bara att hitta dessa i någon av
alla lådor. Hoppar nog över eventuella vinglas... Bestick borde jag kunna måla direkt på bordsduken, allt är ju ändå så småttigt.

Janne C, ps, det är såna lösningar man kommer på då det är läggdags...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Fann en liten bild av dukade bord på samlingportalen. Blev inte klok på hur jag kan finna en större? Förvisso duger fotot, blomvaser ses.
Kan bli effektfullt med lite färgglada blomster ;)

Janne C
Bilagor
restaurangvagn.jpg
restaurangvagn.jpg (27.8 KiB) Visad 5302 gånger
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Söker man på "restaurangvagn" på Samlingsportalen hittar man en del bilder, bl a på folk som sitter och äter.

Med vänlig hälsning
Daniel


Bildnummer: Jvm.KBCA00284
Bild

Bildnummer: Jvm.KBBA01050:
Bild

Bildnummer: Jvm.KAGA00002:
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Micke Brane »

Hej Janne

Nu när du fått så många bra bilder kommer du väl även lägga till takventilerna i innertaket
och skylten om rökning förbjuden på svenska, tyska, spanska och franska också.
För du tänker väl inte slarva över din modell??
En förvirrad återfalls rallare
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Hehe. Jag försökte göra som du beskrev ;) men funkade inte just då. Vad bra, spar ner bilderna i min burk när jag kommer hem.

Med vänlig hälsning Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Fantastiska foton, finns en hel del att studera, ser även menyernas små hållare. Och en gångmatta. Som modellbyggare på SMM har jag naturligtvis ritningar innan byggen av fartygsmodeller sätts igång, men jag kan med fog påstå att utan en mängd fotografier av tilltänkta objekt, gärna samtida då fartyg byggts underlättar oerhört då en hel del som finns på ritning inte alltid överensstämmer med verkligheten då det gäller vissa detaljer. Tro mej, det har hänt oss ett flertal gånger.

Bifogar en bild med ett gäng tallrikar, både målade och ej färdiga med färg. Drog en rakdragen mässingstråd 0.4 runt en ett mässingsrör med diametern 1.5, blir som en packat spiral runt röret, klämmer fast paketet i ett skruvstycke och sågar längs röret med ett mycket fint blad i lövsågen. Lite tålamod och lätt på handen så håller bladet. Och när detta är klart är drar jag av alla ringar, rätt praktiskt. Man kan ha ringar till en hel del andra detaljer i olika storlekar om så önskas. Nu glömde jag att svara på rätt sätt, det blir ingen bild just i detta inlägg, snabbsvar... Men jag gör ett nytt inlägg om en stund med en bild...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Ursäkta mej, är lite ovan bara...

Janne C
Bilagor
IMG_4049 2.jpg
IMG_4049 2.jpg (168.59 KiB) Visad 5257 gånger
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av Tomas Jansson »

Himla kul att se! Det blir ju t o m tallrikar med guldkant (eller mässingskant :-) )!

Tomas J
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: SJ Ro2a/ABo3

Inlägg av janclaesson »

Guldglans i tillvaron. Jo jag lämnade med avsikt en skimrande kant, lättare att se tallrikarna igenom fönstren. Dessa är nu färdiga, försökte dra ut genomskinlig plast från gamla byggsatser över ett ljus, till glas var det tänkt men det gick inget vidare. Får tänka ut något annat. Har ingen lust att handla fiberkabel, hittade ej mina gamla. Tror att jag köpte dessa på Elfa en gång i tiden, skulle ha ljus i lanternorna till en plastmodell av Titanic, en utställning (den andra av tre) på Sjöhistoriska museet under tidigt 90-tal. Fungerade utmärkt.

Janne C som plötsligt minns.
Skriv svar