HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Arne Falk »

I väntan på att temperaturen skall stiga så att jag kan börja måla modeller som är plåtklara, har jag börjat bygga på NÖJ 23/SJ Cp . Upptäckte då, när jag skulle testa vagnskorgen på chassiet, att bottenplattan är för bred. Verkar som att man glömt ta hänsyn till att korgen är insvängd nedtill. Tycker att måtten antyder detta. Efter en stunds funderande fann jag att det finns endast en utväg ifall bygget skulle kunna fortsätta. Satte en kaptrissa i miniborrmaskinen och skar bort uppviket och 1 mm av bottenplattan på båda sidorna och kompletterade med ett par vinkelprofiler längs långsidorna. Den som står inför detta moment gör nog klokt i att göra kapningarna innan man börjat montera. Men gör uppviket för den underlättar när man skär.
Det finns kanske andra metoder att lösa problemet med, men detta var vad som stod till buds för mig. En del extrajobb men jag kom vidare i bygget. Eftersom jag vill kunna skilja på korg och chassi har jag förstärkt korgens långsidor med ett par u-profiler. Detta innebär att korgen hänger på dessa mot vinkelprofilerna. Detta behövs sannolikt inte om man löder ihop chassi och korg.

Bild

Bild

Bild

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Arne Falk »

Några steg närmre fullbordan.

Bild

Bild

Bild

/Arne F
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Johan Winell »

Stiligt bygge!! Man blir lite sugen.

Hur är det med bromsarna? De ser ut att gå utanför hjulbanorna. Är det nått trassel med dem?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Arne Falk »

Tack Johan! Jag har monterat bromsarna enligt bygganvisningen, men jag håller med dig, det ser inte helt lyckat ut på bilderna.
Skall se om det går att justera.

/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av janclaesson »

Väldigt tjusig vagn, jag blev extra förtjust i plattformsgrindarna. Arne, du är mycket duktig att få till dina etsplåtar :o)

Janne C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Arne Falk »

Tack Janne! Vi får se hur tjusig den blir när den blir färdig. Det blir kanske en urspårning i målarverkstan. Hoppas att plattformsgrindarna håller. De är betydligt ömtåligare än de brukar till följd av att jag har byggt chassi och korg delbar för att underlätta målningen.

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Ola Ahlström »

Fortsätter diskussionen här om just NÖJ/MÖJ-vagnarna. Hittade en artikel "Tåg och Spår" nr 125 juni 2002 som behandlar de tre systervagnarna som levererades till MÖJ. Dessa byggdes av ASJ Linköping 1912 med MÖJ nr 1013-1015 och littera C. Leveransbild av en av vagnarna illustrerar artikeln liksom ritning och bild på Bp 427. Samtliga tre vagnar förstatligades 1950 och fick då SJ nr 427, 428 och 429 nu med littera Cp. De två sistnämnda slopades 1954 och skrotades året efter. Cp 427 (fd MÖJ 1013) omlittrerades till Bp 1956 och vagnen deponerades hos Järnvägsmuseet i Linköping 1965 för att bli köpt 1987 av Järnvägarnas Museiförening.

Intressantaste uppgiften i artikeln är att alla tre vagnarna blev ombyggda med plåtpannel, när detta skedde framgår dock inte men med tanke att två av vagnarna bara fick fyra år vid SJ är det nog rimligt att tro att detta skedde före förstatligandet - eller?

Återstår NÖJ-vagnarna och Gotlandsvagnen att reda ut.

/Ola
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Ante S »

Ola Ahlström skrev: Fortsätter diskussionen här om just NÖJ/MÖJ-vagnarna. Hittade en artikel "Tåg och Spår" nr 125 juni 2002 som behandlar de tre systervagnarna som levererades till MÖJ. Dessa byggdes av ASJ Linköping 1912 med MÖJ nr 1013-1015 och littera C. Leveransbild av en av vagnarna illustrerar artikeln liksom ritning och bild på Bp 427. Samtliga tre vagnar förstatligades 1950 och fick då SJ nr 427, 428 och 429 nu med littera Cp. De två sistnämnda slopades 1954 och skrotades året efter. Cp 427 (fd MÖJ 1013) omlittrerades till Bp 1956 och vagnen deponerades hos Järnvägsmuseet i Linköping 1965 för att bli köpt 1987 av Järnvägarnas Museiförening.

Intressantaste uppgiften i artikeln är att alla tre vagnarna blev ombyggda med plåtpannel, när detta skedde framgår dock inte men med tanke att två av vagnarna bara fick fyra år vid SJ är det nog rimligt att tro att detta skedde före förstatligandet - eller?

Återstår NÖJ-vagnarna och Gotlandsvagnen att reda ut.

/Ola


KlRJ C 302 (2) (tvåan indikerar att det är den andra vagnen i KlRJ:s serie med detta nummer)är byggd 1915 och den inköptes begagnad från EÖJ 1934 för att ersätta lanterninvagnen CD 302 (1) vilken föll för ålderstrecket då. 302 (1) var f ö i princip en systervagn med GJ C 43 och 44 som förekommit i modell här. 302 (2) avsågs först bli ombyggd till postvagn, men istället ombyggdes BCo 304 till litt BCDo. 302 (2) rullade i trafik fram till förstatligandet och i motsats till KlRJ:s övriga passvagnar så övertogs den av SJ som passvagn och fick SJ beteckning Cp 349. Den slopades 1953 och GHJ hade en viss förhoppning att den såldes som sommarstuga som laterninvagnarna 301, 303 och 304, men så blev det inte. Den stod kvar i Visby och skrotades 1960, då var den förfallen med krossade rutor. Bilder av 302 (2) i SJ-skick visar en teakvagn med SJ-logga och nummer. Den är mycket lik NÖJ-vagnen, den tydligaste skillnaden är att gavelplåtarna på plattformarna är lite annorlunda: På NÖJ-vagnarna är hörnstolpen placerad i hörnet och plåtarna är platta. På 302 är stolparna något indragna längs långsidan och plåtarna är svängda runt hörnet. I LOK:s bok om smalspårsloken finns en bild under Slite - Roma Järnväg som sägs föreställa loket SlRJ 2 "Gute". Detta är inkorrekt, bilden föreställer KlRJ 2 "Höfdingen" och vagnen bakom är KlRJ C 302 (2). Bilder på vagnen finns i flera nummer av Spårstumpen.

Ante

Edit: Kanske ska tillägga för den som är osäker på signaturer:
KlRJ = Klintehamn - Roma Jvg
GJ = Gotlands Jvg
SlRJ = Slite - Roma Jvg
EÖJ = Eksjö - Österbymo Jvh
GHJ = Gotlands Hesselby Jernväg (museijvg)
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av mikath »

Alltid lika roligt att följa dina otroliga byggen Arne!

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V:s plåt NÖJ 32/SJ Cp

Inlägg av Arne Falk »

Tack Mika! Du skall veta att jag följer dina byggtrådar med stort intresse. Du spelar i den högsta divisionen. Det är akrobatik på hög höjd.
Anledningen till att jag startar mina byggtrådar, är att jag under resans gång ibland får råd och tips om hur jag kan få till en mera förebildstrogen modell. Som i det här fallet när det gäller märkningen. Som jag tycker kan vålla problem rätt ofta, beroende på att det är svårt att finna bilder på förebilderna. Dels för att det av naturliga skäl finns få bilder, men också för att en novis som jag inte vet var jag skall söka. Har inte koll på vilka källor som finns. Det finns massor av bilder på gamla järnvägsfordon på nätet, men sällan eller aldrig på de jag söker. Det är här forumet har en förnämlig funktion. För det finns ofta medlemmar, Ola och Ante i det här fallet, som har kunskap alternativt vet var man kan inhämta fakta och som generöst delar med sig av sina kunskaper.

/Arne
Skriv svar