En kylvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

NMJ och deras fina godsvagnmodeller vill man ha och då köpt alla deras reklamvagnar. Dock också en utan reklam, en gammal hederlig med plankbeklädnad. Har en äldre (den bortre )variant från Rimbo Grande med mässingskorg som monterades på ett underrede från SMJ:s G-finka. De är förvånansvärt lika i måtten. Min har jag kanske skitat ner i överkant. Men gör ett nytt försök med den Norska versionen här. Fina vagnar men plastikt intryck, speciellt taken tycker jag att man ska försöka få en viss patinering på. Den gamla vagnen byggde jag upp med träribbor enligt byggbeskrivningen och målade fast remsor från en tepåse.

Bild
Men det göres inte så lätt med tepåsar på det här taket. Ventilatorer är gjutna i samma stycke som taket, ville ej skära loss dessa. Jag tog en stållinjal, satte vagnen i ett skruvstycke och ristade våder med en brytbladskniv modell mindre. Ibland måste man fejka våder, det kan underlätta ;o)

Maskeringstejp och stänker på med en blandning av roströd Humbrol och en skvätt silver i förtunnad med mycket lacknafta och som vanligt med en väl utstänkt tandborste. Har ingen sprutmöjlighet i hemmet. Men efter en viss träning så går den metoden också bra, stänker inte på för mycket på en gång. Låter det torka lite mellan stänken annars kan det bli för grötigt eller blaskigt.

Bild

Och till sist efter att ha torkat ordentligt en lätt vädring med pastellpulver i en mörk gråbrun ton. Och vips försvann plasten.

Bild

Nästa gång tänkte jag försöka smutsa ner sidorna, men med mer försiktigt än min första vagn på bilden överst.

För övrigt såg jag på NMJ:s hemsida att det kommer ytterligare reklammålade finkor, en hel del faktiskt. Vi blir verkligen bortskämda av Norrmännen...

Janne C
Thomas Tell
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 17:43

Re: En kylvagn

Inlägg av Thomas Tell »

Och till sist efter att ha torkat ordentligt en lätt vädring med pastellpulver i en mörk gråbrun ton. Och vips försvann plasten.

Bild

Janne C[/quote]
Foto från Jvm
Bild

Ta inte i för mycket för på taket låg en takduk ihopsydd av 750mm breda remsor, inte våder om lott.
Det skall synas en skarv men svagt.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Tack för det tipset och fotot Thomas! Att det förekom ihopsydda våder visste jag inte om, det gör ju saken ännu bättre. Kanvas i stället för takpapp. Jag ska vara lättare på handen när jag skär på taken med nästa gäng vagnar, 4 st till. Och vädra ännu mer försiktigt. Fixade sidorna i går kväll, mycket mer sparsamt med smuts på dessa. Taken ser väldigt rena ut på ditt foto som dessutom är intressant, och bananstockar på bandet. Har aldrig tidigare sett hantering av lossning/lastning på bild förut. Något att tänka på när det ska byggas en modelljärnväg.

Hälsningar Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Thomas Tells fina foto fick mej att tänka om. Mycket bra hjälp på vägen...

Bild
Slipade av taket med 1200-papper, upptäckte att ventilatorerna var limmade, en försvann på golvet. Hittades efter några svordomar. Men hur som helst målade jag om taket med Humbrol 129 och ska vädra mycket mer försiktigt när färgen torkat. Här ses också brädfordringen på sidan, spädde ut en oljefärg, bränd umbra med mycket lacknafta. La penseln på nederkanten och lät kapilärkraften (stavas det så?) suga upp blandningen mellan brädorna. Tycker att plastkänslan dämpades rejält och detaljerna framträder lite mer. Ska dra ett fint papper över plankorna när allt torkat ordentligt. Har bänt loss underredet för att måla en annan svart färg över detta. Bryter den med vitt och lite brunt. Tycker ofta är den svarta färgen alldeles för svart på köpta modeller som är fabriksmålade. Förhoppningsvis blir vagnen bättre än det första försöket.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Kylvagnen klar.

Bild

Thomas Tells foto fick verkligen in mej på "rätt bana" dvs en mycket mer mild vädring av både taket och sidorna. Taket fick en mycket utspädd skvätt i rostbrun kulör och en mattspray över detta. Och av bara farten reviderades min gamla kylvagn från Rimbo Grande till en mildare patinering, det är vagnen till höger, ommålat tak och sidor men ej fått en dusch av matt spray än.

Ännu en "plastig" vagn som förändrats till samlingen, nästa gång hade jag tänkt mej att få till alla dessa reklammålade vagnar från NMJ.

Janne C
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: En kylvagn

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Den ser väldigt trovärdig ut :-)

MvH
Pär
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Tack Pär, det blev lite mer jobb än jag hade räknat med som så ofta. Och Pär jag har kollat in dina fina byggen på ett grannforum. Inte illa ;o)

Hälsningar Janne C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: En kylvagn

Inlägg av Göran T »

Snyggt vädrat Janne! Tyckte även dina Gullfibervagnar blev riktigt bra.
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: En kylvagn

Inlägg av janclaesson »

Tack Göran, funderar om jag ska ta vagnar till jobbat där jag har sprutmöjligheter. Dock ej de minsta sprutorna finns men problemet är kanske om jag blir ertappad... Fartygsmodeller är en sak men undrar vad man skulle tycka om en rad järnvägsmodeller? ;o)

Janne C
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: En kylvagn

Inlägg av Martin »

Riktigt snyggt Janne!
Ska ta fram mina NMJ kylvagnar och vädra dom också,när man ser hur du har vädrat så ser man hur den plastiga känslan försvinner helt.
Så här gjorde jag med en Grf från HNJ V .Använde bara krita och penslade på
Bild
/Martin
Skriv svar