Mera Gullfiber

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Har startat upp att patinera 3 st Gullfibervagnar. Fina modeller men ack så plastiga. Började lite lätt att torrborsta men först av med bromsplattformen...

Bild

Humbrol 113 med lite svart i. Har dessutom ersatt de gjutna handagen med 0,4 tråd. De och bromsplattformen är målade med Humbrol 24 en gul som är mycket lik färgen på vagnen. Bromsveven skar jag bort med skalpel och kratsade bort plasten bakom,för att sen limma dit samma vev igen. Ska fortsätta med vädringspulver så får jag se var det hela bär hän.

Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av HJP »

****
Spännande!
Ska bli kul att se hur du löser problemet med de svarta prickarna, som är gnuggisar.
Själv har jag inte gett mig på detta än, men har skannat prickarna, för att eventuellt skriva ut dem på dekalpapper.

HJP
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Jo de svarta prickarna tänkte jag försöka mej på innan torrpastellen anbringas. Jag har även svept vagnen med samma bruna färg på mina bilder och då utspädd med lacknafta, vet inte om det kan lösa upp gnuggisarna. Tar dem i morgon när vagnen har torkat ordentligt.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Jaha, nu har man satt de svarta prickarna, kan bara säja att det fick jag ont i huvudet av. Inte det lättaste, förstår inte varför tillverkaren hade fixat detta?! HJP gör det enda rätta som han beskrev. Tror att någon hemmafixare har tillverkat dekaler till försäljning, läste det någonstans på forum, det är så förtvivlat många modelljärnvägsforum numera och att komma ihåg var man läste är i stort sätt omöjligt...

Men jag gav ej upp, det är nästan alltid någon motgång med våra byggen, fram med 00:ans pensel och måla egna svarta prickar där gnuggisarna ej ville sitta som önskades. Det gick det med. En hel del av dessa gnuggprickar satt på helt annat än själva vagnen. ;o)

Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av HJP »

janclaesson skrev: Jaha, nu har man satt de svarta prickarna....
En hel del av dessa gnuggprickar satt på helt annat än själva vagnen. ;o)

Janne C

****
Ha ha! Bra gjort :o)
Gnuggisar är gnuggisar. Man vet aldrig var de hamnar.
Skulle vara kul att se en bild.

HJP
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Här har du en bild HJP, alldeles rykande färsk...

Bild

Målade väl dit en 20-tal egna prickar. Fasar för de 2 vagnar till jag lovat fixa till kompisar...
Nåväl, ska försegla gnuggisarna med en mattlack, vattenbaserad för säkerhets skull. Men först ska den första vagnen skitas ner, men måttligt. Tycker att de ser så rena och fräscha ut på fotografier.

Mvh Janne C, som redan dräglar över en etsplåt då en F1:a som damp ner i brevlådan igår. Naturligtvis då från HNJ-verkstad. Tack för den Göran ;o)
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av loktok »

Trevligt Janne !!

Ser lovande ut,ska bli skoj se färdiga resultatet.

Jag har själv svettas med få till de där gnuggisarna på tre av mina vagnar för ett tag sen...

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Snyggt! Härligt att se en gul dragare på detta. ;o) För min del blir det mest att sitta framför datorn ikväll. Byggorken dog liksom, feber och ont i magen. Tog väl ut mej med prickarna... Men jag ska vara mycket noga hur jag ska hantera gnuggisarna nästa gång. Märkte att de hade en benägenhet att fastna i skyddspappret. Och då blev det piller utan motstycke, haha

Mvh Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av HJP »

janclaesson skrev: Här har du en bild HJP, alldeles rykande färsk...

****
TACK! Känns riktigt personligt :o)
Mycket snyggt, måste jag säga.
janclaesson skrev: Snyggt! Härligt att se en gul dragare på detta. ;o) För min del blir det mest att sitta framför datorn ikväll. Byggorken dog liksom, feber och ont i magen. Tog väl ut mej med prickarna... Men jag ska vara mycket noga hur jag ska hantera gnuggisarna nästa gång. Märkte att de hade en benägenhet att fastna i skyddspappret. Och då blev det piller utan motstycke, haha

Mvh Janne C

****
Loktoks prickar sitter också snyggt och prydligt. Den gula T23:an förstärker effekten på ett utmärkt sätt, och har (hade) faktiskt en förebild.
Jag vet sedan gammalt, att gnuggisar kan vara mycket besvärliga. Precis som du beskriver, så du och Loktok har gjort ett gott jobb. Har gamla sådana från Larssons Maskin & Hobby (om någon minns dem) liggande, men tror inte att de går att använda, efter många år.
För att inte jag - liksom du - ska få feber, så tror jag att jag provar dakalvarianten ;o)
Krya på dig Janne!

HJP
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av loktok »

Tycker det vore rimligt av NMJ att bistå med minst en uppsättning gnuggisar till i varje vagn.Man behöver inte vara särkilt slarvig för att försaka några prickar direkt.
Skriv svar