Mera Gullfiber

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Ja det hade varit bra med en uppsättning reservgnuggisar, alla är kanske inte så hemma på den här typen av jobb. Kanske någon far som köpt en vagn till sina barn. Den pappan får säkert gråa hår. Kommer plötsligt på att jag har en "Gullfibervagn" i den mindre skalan, är det någon som minns den?

Bild

Ingen svensk vagn i grunden, men man såg nog att den Svenska marknaden tillät en sådan här produkt på 80-talet. Svältfödda på svenskt i den lilla skalan tillät säkert även en sådan vagn. Här kan vi snacka om små prickar... Köpte på mej en hel del i N-skalan under 80-talets början, ligger i en byrålåda och bara längtar ut till friheten ;o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Och då var är en vagn klar

Bild

Det "plastiga" intrycket av vagnen blev faktiskt betydligt mindre efter div duttande med en rödbrun blandning färg utspätt med lacknafta och efteråt lite patineringspulver. Men som vanligt är det en konst att sluta i tid. Taket på min bild är också nedskitat men syns ej så bra på min bild. Lampljuset gör den gula färgen extra stark. Lite krångligt att fixa till vagnen var det allt. Vara försiktig på handen då det gällde att skära bort de gjutna handagen vid gavlarna.

Nu gäller det att få till de andra två vagnarna...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Såg att min bild var tagen på lite långt håll. Fixade en till nyss då det framkommer bättre i en jämförelse mellan dessa två vagnar. Nöjd med att få bort det fabriksnya skicket.

Bild

Janne C
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Ja det blir verkligen en stor skillnad :-)

MvH
Pär
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av mikath »

Riktigt snyggt!

/Mika
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Tack Mika! Och trevligt att Per Ekstrand skrev en rad bla på min tråd, tror att du är samma Per som jag känner till från några grannforum ;o)

Passar på att skriva om nästa gullfibervagn, där gick det bättre med gnuggisarna. Tog det väldigt försiktigt med tanke på förra vagnen men de prickar som fastnat på skyddspappret var hopplöst förlorade. Fram med lilla penseln igen, dock ej lika många prickar att måla dit denna gång. Ett litet framsteg...

Mvh Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av Stefan Jönsson »

Snyggt Janne!

Väderbitningen fick bromsvev och plattform att se betydligt smäckrare ut.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

Tack Stefan, jo jag skar bort bromsveven och karvade ur plastklumpen bakom, hade tur att det gick att återanvända veven... Funderade på om det fanns någon som etsat en passande bromsplattform även till denna typ av vagn. Men jag tror inte det?

Janne C
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av P Ekstrand »

janclaesson skrev: Och trevligt att Per Ekstrand skrev en rad bla på min tråd, tror att du är samma Per som jag känner till från några grannforum ;o)


Jo det är det :-)
Alltid trevligt att se dina fina byggen, och alla andras också förståss.

MvH
Pär
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mera Gullfiber

Inlägg av janclaesson »

"Tvåan" klar. Knappt att orken ska räcka till en tredje, och jag som i ett svagt ögonblick blev sugen på några till...

Bild

Billesholm, 60-tal. Nåja ett reklamvykort från Gullfiber, vid Billeholm. Faktiskt med en Z 65:a som dragare. Vykortet i Modeljärnvägsmagasinet nr 7 och var till god hjälp med nedsmutsningen. En bra tidning som ger en god hjälp med både det ena och andra.

Janne C
Skriv svar