HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

janclaesson skrev: Snyggt jobbat Arne, fördelen är väl att signaturen lär sitta fast för evigt. Flitig du är ;o)
Janne C


Ja, eller nackdel. För denna individ lär få stanna i VGJ:s vagnpark för alltid. Att komma på tanken att ändra är nog ingen bra idé.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Daniel Bergqvist skrev:
Arne Falk skrev: Monterade axelboxar/fjädrar, bytte till de tåligare spännstagen som finns på plåten och började montera bansignatur. Valde att löda denna gång. Har tidigare limmat på signaturen efter att jag målat. Tyckte att det var ytterst vanskligt. Vet inte vad som är rätt eller fel. Denna variant kändes tämligen darrig den också.

Snyggt bygge!

Dum fråga kanske, men när man löder ytmonterade komponenter använder man någon lödpasta som man kletar på kretskortet och sätter sedan komponenten ovanpå. Skulle det vara möjligt att kleta lite lödpasta på baksidan av bansignaturen och sedan sätta på bansignaturen på vagnen?

Mvh Daniel


Tack Daniel! Inte alls en dum tanke. Det är kanske en bra metod. Jag har aldrig använt lödpasta. Här finns ju möjlighet att testa med några skrotbitar.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Det börjar närma sig målning. Ett moment som får vänta, då temperaturen är för låg i förrådet där jag brukar hålla till när jag målar.
Jag försökte montera 3 klass skyltarna. Men det slutade inte helt väl. För små och för många tecken som skall samarbeta. Inget jobb som passade mig. Det höll på att äventyra min mentala hälsa. Det blev dessutom rätt mycket jobb med att sanera bort bokstäver och lödtenn från vagnssidan. Men jag tror inte att det gör så mycket. Använder enbart dekalen och jag hoppas på att där blir balans då där skall monteras Kunglig post mellan brevinkast och posthorn i andra ändan.

/Arne F

Bild

Bild

Bild
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Göran T »

Det ser ju riktigt lovande ut Arne!
Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av janclaesson »

Mycket snyggt Arne! Ja det där med mentala hälsan känner jag väl till. Kastade ilsket iväg små plastdelar senast igår kväll som inte ville fastna med plastlim, vilket naturligtvis inte gör något för de syns inte ens med största förstoringsglaset. Under en vagn dessutom. Ibland känns det mycket bättre att låta bli att försöka... ;o)

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av mikath »

Sååååå snyggt!

/Mika
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av macn »

Kan bara instämma. Suveränt snyggt!
Mvh
Magnus C
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Stort Tack till er alla! Göran, Janne, Mika och Magnus. Man blir ju nästan rörd till tårar.

Jag har börjat gruva mig över hur målningen skall gå till. Det blir ett problem som är större än vanligt eftersom vagnschassi och korg är en enhet. Dessutom skall ju korgen ”laseras” i en teaknyans. När jag startade bygget funderade jag ju inte på detta med målning. Men jag har ett par plåtar ytterligare av denna modell, och nästa skall byggas så att man kan måla chassi och korg var för sig. Hur det skall gå till vet jag inte helt säkert idag. Men jag har en idé. Det måste ju gå att lösa på något sätt.

/Arne F
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Patrik E »

Ett snyggt bygge. Jag hade nog undvikit att löda de små bokstäver och siffror som ska sitta på sidorna. Efter rengöring så hade jag använt ett långsamhärdande lim typ epoxi för att fixera dessa detaljer på rätt ställe. Jag har gjort detta tidigare och aldrig har de fallit av när jag hanterat den färdiga modellen. Taket ser lite "uppsvällt" ut. De verkar gå ut över sidorna. För stort kanske.(?) Jag har inte fått mina tak än eftersom de är restade. Men som sagt dessa resintak brukar sällan passa till 100% utan kräver en hel del inpassningsjobb.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Tack Patrik!
Du menar alltså att limma innan man målar. Det är ju faktiskt ett alternativ jag kan använda till 3 KLASS. Individnumreringen på plåten kommer jag inte att använda. Där får det duga med dekalen.
Du har rätt i att taket är lite högt. Kollade på bilderna jag har och man kan utan vidare slipa ner undersidan lite. Bra att du påpekade det, för jag tror inte att jag hade sett det annars.

/Arne
Skriv svar