Broen

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Broen

Inlägg av Ola Ahlström »

Malmö Modelljärnvägsklubb är i behov av en bro över järnvägsspåren. Undertecknad lovade i ett svagt ögonblick att distansbygga bron och jag har ägnat hösten över att studer lämpliga förebilder. Bron skall placeras söder om en station som har tre elektrifierad spår och skall även fungera som en form av "avdelare" i landskapet. Jag hittade på Järnvägshistoriskt forum en bild på bron utanför Kävlinge som skulle vara en bra förbild för en bro från 30-talet. Lat som jag är försökte jag hitta genvägar och nu har jag fått ihop grunden till bron.

Bild

Nu skall bron komletteras med högre skyddsräcke över varje "spann" liksom det uthängande skyddet för elledningen.

Bild

De stora stenfundamenter/grässlänten finns redan utplacerade på anläggningen.

Apropå att vara lat; Ibland kan det vara bra att "gå över ån efter vatten", eller som i det här fallet - "över Sundet efter bron". Utgångsmaterialet är nämligen EpokeModellers danska järnvägsbro, om än något ombyggd.

Bild

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Broen

Inlägg av mikath »

Trevlig bro du har hittat, och snyggt bygge!

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Broen

Inlägg av Ola Ahlström »

Bron skall vara färdig nu till på måndag så det gäller att utnyttja varje minut. Dessa har jag till del använt till att leta efter min "bibel" gällande kontaktledningsanläggningar och till slut fann jag denna. Fullständig titel är "Riktlinjer och bestämmelser för Statens Järnvägars Kontaktledningsbyggnader" av Th. Thelander Stockholm 1932. Här finner jag beskrivning över såväl beskrivning över "sidoräcken" som "skyddstak", bägge illustrerade och delvis måttsatta.

Nu kunde inget hindra mig för att gå igång med konverteringen;

Bild

Som alltid när det gäller mj handlar det om kompromisser. Här är de tre spåren så nära varandra att sidoräckena fick bli ett istället för tre då det, allt enligt boken, skall sträcka sig minst tre meter åt varje sida diagonalt över elledningen.

Bild

Dessutom skulle sidoräcken kläs med ett grovmaskigt nät men här vet jag inte riktigt hur detta skall låta sig göras.

Bild

Slutlligen monterades de sex, tre på varje sida, skyddstaken. Dessa är monterade med hjälp av en ditlödd mässinstråd som tryckts in i bron. Om dessa skall vara "grönmålade" vet jag inte men genom att bara trycka in dem i bron har jag handlingsfrihet och målningen förenklas. Skyddstaken är utklippta ur en mässingsplåt, rundade och tillfilade allt för att efterlikna dem i boken.

/Ola
Thomas Tell
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 17:43

Re: Broen

Inlägg av Thomas Tell »

Här är förebilden, eller hur?
Bild
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Broen

Inlägg av Olsson »

Ola Ahlström skrev: Slutlligen monterades de sex, tre på varje sida, skyddstaken. Dessa är monterade med hjälp av en ditlödd mässinstråd som tryckts in i bron. Om dessa skall vara "grönmålade" vet jag inte men genom att bara trycka in dem i bron har jag handlingsfrihet och målningen förenklas. Skyddstaken är utklippta ur en mässingsplåt, rundade och tillfilade allt för att efterlikna dem i boken.


Mellan Rönninge och Östertälje fanns till för några år sedan ett gäng skyddstak kvar sedan elektrifieringen, kompletta med emaljskyltar förkunnande det livsfarliga med att beröra kontaktledningen (daterade 1917). Samtliga hade ovansidan klädda med tjärpapp och undersidan verkade vara tjärstruken.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Broen

Inlägg av zikkan »

Dessutom skulle sidoräcken kläs med ett grovmaskigt nät men här vet jag inte riktigt hur detta skall låta sig göras.


Jag har för mig att det skall finnas lämpligt material på den här engelska siten....

http://www.precisionscaleco.com/ Ett varningens ord bara..... Det går inte särskilt snabbt att ladda fösrstasidan av någon anledning.... Klicka sedan på "Detail Parts" i den övre knappraden sedan på "Cick here to see PSC's Scratchbuilding supplies and parts ". Förhoppningsvis hittar du något användbart där, det finns mycket... :-)

Mvh
zikkan
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Broen

Inlägg av Ola Ahlström »

Thomas har rätt, det är just denna bild som varit inspiration men då stationen på klubbanläggningen har tre spår fick det bli en inspiration och inte en förebild. Dessutom är modellen en "träbro" som dock målas som "betongbro" med alla de felaktigheter detta kan innebära. Det blåste även i sydsverige idag så sprutmålningsarbetet på balkongen fick avbrytas men återupptas när vädret så medger. Lägesbild nedan:

Bild

/Ola
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Broen

Inlägg av janclaesson »

Gillar lägesbilden, snyggt och en mycket trevlig bro. Också gillas vykortet skarpt.

Janne C
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Broen

Inlägg av Ola Ahlström »

Så levererades (?) bron idag till klubben. Passade samtidigt på att försöka bli vän med min nya digitalkamera men inser att det tar nog ett tag innan jag blir bekväm med den. Försökte ladda ner några bilder men vet inte hur dessa tar sig ut på forumet så det får bli som det blir.

Bild

Det återstår några delmoment som jag med varm hand överlåter till klubbkamraterna.

Bild
Bland annat måste det vänsta brofundamentet byggas om för att få ett mer verkligt utseende. Som det är nu "hänger" bron i luften.

Bild

Hur grabbarna löser fundamentet blir spännade att se.

Bild

En intressant (?) fotovinkel som visar bredden på vägbanan, de tre järnvägsspåren under som inte är laggda "symetriskt" vilket som har medfört att bron kapats och därefter limmats ihop igen för att få pelarna på rätt plats. Inte mycket kvar som påminner om bron på vykortet men bilden var till stor inspiration.

/Ola
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Broen

Inlägg av 1956 »

Snyggt Ola! Det ser verkligen trevligt ut på anläggningen.
Skriv svar