Sida 1 av 1

HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 10:20
av Göran T
En bild som visar mitt pågående bygge av HSJ:s postvagn nr 109.

Bild

/Göran Tholin

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 14:02
av Lasse M
Ser ju ut att vara en charmig liten vagn, är det en GOSVV plåt?

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 16:11
av Olof
Om man jämför med fotot så ser det inte ut som att Du fått "svanket" på taklinjen riktigt rätt :-)

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 17:29
av Göran T
Jodå, det är en GOSVV-plåt med några smärre modifieringar.
Taket ser ju hopplöst säckigt ut och det klart, betänker man att HSJ-vagnen rullade från 1876 ända fram till 1951 då den slutligen togs ur trafik så kanske man kan förstå att en viss svank kan uppstå. Jag har dock inte försökt ge mig på detta. Hur vagnen ser ut idag (om samma svank fortfarande finns kvar) vet jag inte men för den som vill så kan vagnen beskådas "live" på Postmuseum i Stockholm. vad modellen beträffar så kommer den snart att rulla på VWJ lite då och då.

/Göran T

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 19:34
av Göran T
Olof!
Det säckiga taket var inget annat än en kurvig bild. Så här ser det ut egentligen.

Bild

Ett trevligt bygge på det hela taget!

Göran T

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 20:52
av Hans Olov Frisk
Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?

MVH Hans Olov Frisk (Frisken)

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 21:07
av Göran T
Det är trefönstervagnen från GOSVV. Finns i tre utföranden; stående eller liggande panel samt plåtklädd. Dessutom i skala 0 eller H0. På bilden syns H0-varianten. Kompletterad med hemmasvarvad skorstenshatt samt ventiler. Dessutom är de beslag som skulle suttit på två av dörrarna på vardera sidan utelämnade, precis som på förebilden.

/GT
Hans Olov Frisk skrev: Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?

MVH Hans Olov Frisk (Frisken)

Re: HSJ nr 109

Postat: sön 23 sep 2007, 21:52
av mikath
Fantastiskt resultat Göran!!! Bild

/Mika

Re: HSJ nr 109

Postat: mån 24 sep 2007, 07:53
av Göran T
Glömde säga att vagnen givetvis kan byggas med eller utan lanternin. Jag har kompletterat med hjul och tryckluftsslangar från Rimbo Grande och vakuumkopplingar från PERL/hemmagjorda (hade bara 1 par PERL).
Kan också tillägga att vagnen är mycket lättbyggd och att den skall vädras något innan den börjar rulla på VWJ. Som den ser ut nu så känns den väldigt nylevererad.

På flera banor var den här vagnstypen, åtminstone till en början, mycket vanlig (Erik Walde skrev två utmärkta artiklar i ämnet i Smalspårigt 89/2004 och 90/2005). På HSJ rullade ju postvagnen väldigt länge (se inlägg ovan).
Någon tidig personvagn från HSJ av samma typ finns bland AGJ:s samlingar. Skicket är väl inte det bästa då den efter att ha rullat färdigt som personvagn fick tjäna som hönshus! (ännu ett användningsområde för vagnen).

Göran T