Perl - SJ litt. Ub 582.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

@bermod
Ja, jag kan göra ett försök så får vi se.

/Mika
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Kjell E »

Mika, - ditt lok är nog inte ett Roco 43529 utan ett nyare med ändrad drivlina och annan motor. 43529 har röd snäcka, senare lok har gul som ditt har på bilden.
Är det en röd snäcka i det lok som inte går att köra med?
Jag har byggt ett Perl Ub baserat på 43529 och originalmotor och det går också riktigt dåligt. Utväxlingen i det loket är ca 86,6:1 vilket betyder att den pyttelilla motorn måste snurra med 20000 varv/min i skalatoppfarten 45 km/tim. En så liten och högvarvig motor har enligt ”naturlagarna” ett lågt vridmoment och de ofrånkomliga variationerna i momentbelastning p.g.a. koppelstångsdriften över endast blindaxeln orsakar troligen de usla gångegenskaperna. Loket liksom ”hackar” sig fram. Jag har försökt justera glappet i drivlinan med bussningar i koppelstängerna men har givit upp. (Ett till DCC-drift ombyggt Märklin Ub går som en dröm, så jag har ett körbart Ub).
En fråga till: Hur många kuggar har kugghjulet på blindaxeln på ditt lok? Jag tänkte jämföra utväxlingen på Rocos gamla och nyare Ee 3/3 och kuggantalet för det hjulet är inte angivet i Rocos reservdelsblad.
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av bermod »

Mika Två 10mm svänghjul är skickade till dig idag.
bermod
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

@Kjell E
Min andra drivning i min Jeco Ub har också gul snäcka.

Bild

Denna byggde jag för typ 10 år sedan, men nu när jag ser motorn kommer jag ihåg att jag bytte denna till en Kato på inrådan från MJ-Hobbyexperten.

Antal kugg på blinhjulet får jag till 23 enligt denna bild.

Bild


@bermod
Du får säga vad du skall ha för dem.

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av bermod »

Hej Mika dom går på mitt konto svinn!! Jag har på mitt underrede gul snäcka och det är 23 kugg på blindhjulskugget, jag tror att dom senare utgåvorna från Roco gjordes om för det här går jättebra mot det första drivet jag hade det gick ungefär som kyss mig nånstans och det var med röd snäcka
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Kjell E »

Tack för uppgiften om kuggtalet. Jag har tittat lite till på utväxlingen. På Mikas första bild på drivningen tycker jag att det ser ut som snäckan har två ingångar. Är det så? Med detta antagande och med 23 kuggar på blindaxelns kugghjul samt uppgifterna i Rocos reservdelsblad för Ee 3/3 med gul snäcka blir utväxlingen 51,4:1 i stället för 86,6:1. Motorn behöver då endast snurra med knappt 12000 varv/min vid 45 km/tim, vilket medför att en motor med lägre varvtal och högre moment kan användas, - en Faulhaber 1319 blir säkert utmärkt och bör gissningsvis ge en toppfart på ca 60 km/tim vid 12 V DC. Man kanske kan rädda Perlloket från att bara stå och se vackert ut i vitrinen genom att endast byta snäckväxeln till en gul och lägga i en Faulhaber eftersom övriga kugghjul i drivlinan har samma kuggtal på båda varianterna. Det skulle ju vara mums, om man nu kan få tag på Rocoreservdelarna som behövs.
Trainmaniac
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 22:14

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av Trainmaniac »

Den gula snäckan har två ingångar, den röda har en!

Med risk för att tråden avviker mer och mer från ämnet Perls Ub, så vill jag göra följande Roco SBB Ee 3/3-komplettering:
Jag har två 43529 (brun) och en 43528 (röd), för kommande Ua- och Ub-projekt.
Har bara kört dom på rullställ men vilken skillnad. Det finns några skillnader ytterliggare förutom snäckan: kardanknut istf. silikonslang, axlarna lagrade i mässingslager på 43528, och dessutom är axel- resp. lagerläget i respektive underrede helt olika, se bilder nedan.

Överst 43529 med röd snäcka, underst 43528 med gul snäcka
Bild

Överst 43529 utan axellagring, underst 43528 med axellagring
Bild

Axelläge på 43529 och lagerläge på 43528

Bild Bild

Mats H
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

Mitt Roco-lok har lagring i nylon.

Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av mikath »

bermod skrev: Hej Mika dom går på mitt konto svinn!! Jag har på mitt underrede gul snäcka och det är 23 kugg på blindhjulskugget, jag tror att dom senare utgåvorna från Roco gjordes om för det här går jättebra mot det första drivet jag hade det gick ungefär som kyss mig nånstans och det var med röd snäcka

Tackar för dessa, de dök upp idag.

/Mika
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Perl - SJ litt. Ub 582.

Inlägg av bermod »

Kjell E skrev: . Man kanske kan rädda Perlloket från att bara stå och se vackert ut i vitrinen genom att endast byta snäckväxeln till en gul och lägga i en Faulhaber eftersom övriga kugghjul i drivlinan har samma kuggtal på båda varianterna. Det skulle ju vara mums, om man nu kan få tag på Rocoreservdelarna som behövs.

Kjell E hur många snäckor gula vill du ha jag har tjugo st. så det är inget problem.
bermod
Skriv svar