PBV 301 och annat militärt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av mikath »

Ja, har aldrig haft ett så bra paraplyställ... =)
Till och med Kicki tycker den är bra.

/Mika
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Kjell Olovsson »

1956 skrev: Hittade några foton tagna på Ravlunda skjutfält 1972. Att skjuta med kanonen var en mycket speciell upplevelse. På bilden ovan var det nattskjutning i skenet av lysgranater.


Nattskjutning var alltid väldigt spektakulärt med duktigt långa mynningsflammor. Lysgranats skjutning blev lätt till en mardröm när granaten klickade och man var tvungen att krypa ut på pansaret och plundra kastaren (hände ett antal gånger för oss). Gissar att du också fått plundra lyskastaren med den lilla mojängen som man fick fira ner i röret och försöka att fiska upp lysgranaten med. En skräckfylld upplevelse. Men kanonen på 103'an var inte att leka med, bara att håll mitt i målet och trycka av så träffade man.
mikath skrev: Denna står hemma med paraply och skohorn.
Den kommer från en 103:a och jag har valt att behålla den som den såg ut efter att ha blivit skjuten. Många putsar dessa, men jag tycker den är coolare som den är.


/Mika


Är det inte tomhylsan till en spränggranat?

Jag skulle nog kunna berätta historier om 103'an resten av kvällen men vi spar det till ett senare tillfälle.

Kjell
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av mikath »

Kjell Olovsson skrev: Är det inte tomhylsan till en spränggranat?

Kjell

Nä, någon spräng är det inte. Den saknar röret inne i hylsan.
Om jag inte minns så kan det vara modell 67 "askkopp".
Min svåger som är överstelöjtnat och har utbildat på 103 skall kolla nästa gång han ser hylsan.

/Mika
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Kjell Olovsson »

Stefan Jönsson skrev: Tack för era bilder, Kjell och Rikard!

Som lekman noterar jag hur låg och relativt säker 103:an ter sig, om man jämför med t.ex. Strv. 74.


Hej Stefan,

Ber om ursäkt igen för att vi (jag) har kidnappat din tråd, hoppas att det är ok.

103'an kunde nog ta det mesta framifrån, problemet dök upp om man fick en proj i sidan eller bakifrån. Då hade det blivit katapultstol ut utan att ha öppnat luckan som en löjtnant uttryckte sig (tror att han var från Skövde). Men 103'an var ju byggd för ett syfte och det var försvar. I en duell med en T72/T80, som har gyrostabiliserade torn hade vi nog fått en del problem, men omöjligt hade det inte varit (f..n den som ger sig :-)).

Kjell
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Kjell Olovsson »

mikath skrev:
Kjell Olovsson skrev: Är det inte tomhylsan till en spränggranat?

Kjell

Nä, någon spräng är det inte. Den saknar röret inne i hylsan.
Om jag inte minns så kan det vara modell 67 "askkopp".
Min svåger som är överstelöjtnat och har utbildat på 103 skall kolla nästa gång han ser hylsan.

/Mika


Ok - tror inte det är proj, men kan ha väldigt mycket fel här. Det var några år sedan det begav sig, Blir intressant att höra svaret.

Kjell
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Stefan Jönsson »

Allt om det militära är välkommet i tråden, Kjell!

Med kulsprutan klar, har det blivit ett försök till 21cm kustartilleripjäs m/42. Det finns en hel del fina bilder på nätet som jag har tittat på. Bl.a. den här: http://www.tekniknyheter.se/Krig/slides ... seet08.JPG

Bild

Bild
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Det senaste bygget är fantastiskt imponerande. Är det verkligen skala H0?

H
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack för det, Håkan!

Meningen är att det skall vara H0, men eftersom jag har byggt enligt ögonmåttet så finns det nog brister här och där.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av Stefan Jönsson »

En H0-gubbe som jämförelse. Tycker att det ser OK ut. En rolig övning för ögonmåttet och inga anspråk på att det skulle vara något annat än ett gladbygge.

Bild
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: PBV 301 och annat militärt

Inlägg av mikath »

Tycker den ser helt rätt ut.
Kul förebild.

/Mika
Skriv svar