Tjänstevagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Tjänstevagnar

Inlägg av Arne Falk »

När jag besökte N.Sandbyträffen såg jag Göran T:s två fint vädrade tjänstevagnar. På väg hem förbannade jag att jag inte hade fotat dem. Men av någon anledning blev jag bönhörd. Dagen efter dök det upp fina bilder på bl.a. de vagnarna här på forumet, fotade av Johan M. Tack Johan! Jag beställde omg. en GOSVV-plåt av HNJ V och här är ett par bilder på resultatet.

Bild

Bild

När jag ser det så här i uppförstorat tillstånd känns det nästan som att jag har överdrivet förfallet.

/Arne F
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Johanmmolin »

Jag blev också svårt förälskad (om man nu kan bli det i en tjänstevagn...), därav bilderna!

Och din version är väl precis lika bra som någon annans, det beror ju bara på graden av förfall. En av de sunkigaste godsfinkor jag sett på bild tjänstgjorde tydligen som bangårdsvagn uppe i Godegård norr om Motala i en oherrans massa år (för att nu reta er västmanlänningar och dalkarlar; Sveriges äldsta bergslagsbygd! ;-) ).
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Peter Estelius »

Vilken härlig patina du fått till Arne!
Vagnarna ser precis så "ovårdade" som bara ett par rejält använda tjänstevagnar kan se ut.

Inspirerande!

mvh

/Peter
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Arne Falk »

Tack Johan o Peter!
Jag har ju inte haft någon bild på en fullskalevagn, så det skapar som vanligt ytterligare ett bekymmer. Hur var vagnarna märkta? Jag har inte hittat någon smalspårig G-finka där man kunnat se märkningen. Söker en SJ-märkning.

/Arne F
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Göran T »

Hej Arne!
Roligt att mina vagnar kunde inspirera till byggande. Tjänstevagnar är ju ofta en försummad kategori men är roliga att bygga då de ger stor frihet till eget skapande, framförallt vad gäller vädring och ett nedgånget, slitet utseende.
Din vagn tycker jag ser riktigt trevlig ut och du "har slutat förfallet i tid" innan det har hunnit bli bara kladdigt.
Så här ser mina vagnar ut där de står idag, upppställda vid VWJ:s lokstall i Rödesund.
Bild

/Göran T
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Arne Falk »

Tack Göran!

Ja denna gång var det dina tjänstevagnar som fick igång suget att bygga. Men jag tycker att hela din tråd, ditt bygge om VWJ är en enda stor inspirationskälla för smalspårsbyggare. Den är en starkt bidragande orsak till att jag fastnade för smalspårsbygge.

När det gäller vädring av fordon är det väldigt lätt att gå över gränsen. Det är en smygande process som är svår att stoppa. Tror man skall göra täta avbrott och inte försöka forcera fram resultatet.

Under alla omständigheter skall g-finkan få ett syskon. Får se vad det blir. Men risken är nog stor, att det blir något i stil med din kaminförsedda särkupévagn.

/Arne F
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Johanmmolin »

... eller en f.d. N-vagn med diverse handredskap och lite allmän bråte kanske? Eller ännu bättre, kanske rent av både och?
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Peter Estelius »

På Stinsen visade jag det här lilla tjänstetåget om man får komma med ideer:

Bild

Jag har inte vädrat det så fint, men det kommer väl en dag.

Mvh

/Peter
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Johanmmolin »

Det där är en underbar tolkning av ett litet "tjänstevagnståg"!

Denna tråda är kanske värd att bevara för att visa alla kreativa ideer om tjänstevagnar framöver?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Göran T »

Först och främst vill jag tacka för ovationerna kring min tråd om VWJ. Det är alltid roligt att höra att ansträngningarna på den egna anläggningen uppskattas även av andra. Ibland undrar jag dock vad det är jag håller på med och kan bli ganska trött på alltihop. Men det är bl a sådan här glada tillrop som gör att jag omvärderar min inställning om att sätta tigersågen i anläggningen och börja om. Givetvis så betyder också en liten tjänstevagn en del i det stora hela och de två nya tillskotten känns roliga och välkomna; det är faktiskt kul att köra och se grejorna rulla på den egna banan.
För att haka på Johans önskan om en tjänstevagnstråd så kan jag meddela att vid VWJ verkstad pågår för närvarande byggandet av ytterligare en tjänstevagn och bilder på den kanske kommer redan i kväll. Det är ett fantasifoster men inte helt olik en vagn som faktiskt funnits vid en av våra sydligare järnvägsförvaltningar. nu säger jag inte mer...
För övrigt så tycker jag Peters tjänstevagnståg ser riktigt kul ut och ger mig insikten om att även VWJ länge saknat en kranvagn till sitt hjälptåg.
Göran T
Skriv svar