Tjänstevagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

Ännu en tjänstevagn har knåpats ihop av SV&LV:s förnämliga etsplåtar. Återigen ett freelancebygge, denna gång i SJ-märkning. Notabelt är slutsignalskärmen, en liten men nog så viktigt detalj, men som behandlas styvmoderligt av de flesta mj-rallare.
Bild
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av janclaesson »

Hur läckert som helst! Blir alldeles grön av avund...

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Johanmmolin »

Underbar! Jag har ju redan i höstas varit närgången paparazzo inför Görans fina byggen, och de nedgångna varianterna av knappt flyttbara motsvarigheter han visade då ger rysningar av vällust! När jag var liten (< 6 år ...) och bodde i Finspång minns jag hur det stod drösavis av antika går vagnar med igenspikade fönster längs sdmalspåret i Finspång som ledde mot Lotorp. SÅ synd att ingen bemödade sig att fotografera av dessa järnvägsarkeologiska smalspårsfynd! Men Görans byggen påminner starkt om dem ...
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av NTSB »

Vad trevligt med sånna tjänstevagnar. Drogs de med lok eller eller typ sputnik fordon?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

Tack pojkar!
Inser att sådana här skapelser väcker intresse. Precis som Johan säger så minns även jag de här ganska solkiga fordonen och som kanske inte riktigt hade den dragningskraften hos mig då, som de har nu. Film var dyrt och mitt tågfotograferande sparsamt. Intresset var desto större och med Falköpings Lstn inom bekvämt cykelavstånd tillbringades många timmar vid "mossbangården" och runt lokstallarna. Visst fanns det tjänstevagnar även i Falköping. När jag började min korta karriär på SJ i Skövde (nåja, 7 år blev det) så var ett s k hjälptåg stationerat i Falköping och som fick rekvireras någon gång emellanåt då det skett någon urspårning (kanske pga växlingsmissöde) på bangården. Det var gråmålade och slitna fordon (som jag heller aldrig fotograferade tyvärr).
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Olof »

NTSB skrev: Vad trevligt med sånna tjänstevagnar. Drogs de med lok eller eller typ sputnik fordon?

Jag har för mig att man hade både tjänstevagnar och bangårdsvagnar. Tjänstevagnar var godkända för trafik och rullade runt. T.ex. snöplogar, broprovningsvagnar och enheter i kontaktledningsmonteringståg. Bangårdsvagnar stod mest stilla. Denna vagn ger mig intryck av en bangårdsvagn men det är väldigt subjektivt

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Lasse M »

Göran T skrev: Vagnen är byggd på diverse "off-cuts" av etsplåtar från Göran Olsson. Behållaren är i Northeasternträ som formats och limmats runt ett mässingrör. En hel del detaljer återstår dock men det återkommer jag till.
Bild

/Göran T


Nyfiken på hur du fått till den snygga patinan på träet?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

Hej Lasse!
Det är inte så märkvärdigt. Utspädd Polly Scale (svart + brun) målad några gånger. Det blev lite för mycket på något ställe så då tog jag och gick över tanken med glasfiberraderaren.
/Göran T
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Hauk »

Göran T skrev: Hej Lasse!
Det är inte så märkvärdigt. Utspädd Polly Scale (svart + brun) målad några gånger. Det blev lite för mycket på något ställe så då tog jag och gick över tanken med glasfiberraderaren.
/Göran T


Stilig blir det i hvertfall!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset, blev verkligen snyggt och verklighetstroget. Har du haft färgen så utspädd så det är som wash när du lagt på den?
Skriv svar