Bygg en båt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Känns nästan som lite av "finn fem fel" över bilden.
Fel nr ett är att det finns en ask med krympslang i röran, den hör förstås inte till det aktuella.
Ett saltkar hör väl inte riktigt till heller!
Trots sitt gedigna utseende är inte passaren så gedigen som jag kunde önska- spetsarna går omlott någon tiondels mm vilket omedelbart diskvalificerar den som medicintekniskt utrustning i alla fall. Å andra sidan är det bara ortopeder som använder skruvdragare, hammare och borrsvängar i sin verksamhet bland doktorer...

Passaren funkar dock vid bokbinderi, båtbygge i kartong och andra simplare sysslor!

Av naturnödvändiga skäl kommer det att gå lite långsamt ett tag framöver men vi får väl tralla som i den gamla visan:

"För det går långsamt fram, men det går ändå fram
Vi hurra för den resan när vi kom till Hästholms hamn" - eller hur det nu var...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Jobbet har tyvärr tagit överhanden ett tag, samtidigt som det dräller in hamnliggare från Ödeshög.

Anna som är under byggande har en mycket prominent roll i Hästholmens sjöfart från slutet av 1920-talet till början på 1940-talet, därefter glesas hennes hamnbesök ut avsevärt. Håller på att gå igenom 1948 års hamnliggare efter att ha blivit klar med 1937 och 1943. Inom kort blir jag översköljd med liggare från 1953, 1958, 1963 och 1968 också, de tre sista åren var sjöfrakterna minst sagt glesa.

Men jag återkommer med slupbyggena när arbetshorisonten lättar och pappersexcersisen börjar bli färdig. Det senare är faktiskt lika spännande som att titta på "Tidsresenärerna" på söndagskvällarna på kanal 9 ... ;-)

När denna typ av båtbygge närmar sig färdigt skrov brukar det bli omöjligt att inte slutföra resten, det är min allmänna erfarenhet. Och, jodå, det går att skapa konstiga former i kartong också, även om det finns andra material som är snällare.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Mitt i adventsstöket blir det äntligen dags med lite bygg-avkoppling...

Bild
Dags att slutföra skrovet, först på BULL med sin runda akterstäv. Nu är det brädgångens tur.
Alla båtböcker har att göra med att mitt i städstökande har en hel del "båtspaningar" skett senaste dagarna, ni förstår när ni läser längst ned i mitt inlägg.

Jag låter helt enkelt skutan med sitt däck "rulla" längs en bit kartong och följer med med blyertspenna, för att få en kontur att fästa mot däcket.

Bild
Sedan klipper jag kartongen längs den linje som erhållits, varefter jag mäter upp brädgångens höjd. Använder en egenhändigt konstruerad passare med blyertspenna för att följa samma linje längs relingskanten (detta betyder i klartext att jag använder långfingret som stöd för att förflytta mig med pennan krampaktigt hållen i tummen och pengfingret... ).
Bilden visar slutresultatet när brädgången på båda sidor fäst med hjälp av det oumbärliga kontaktlimmet.

Jag blev ganska nöjd med BULL:s skrovform, den i praktiken enda bild jag sett visar just en ganska bullig och lite klumpig skuta.

Bild
Därefter är turen kommen till ANNA, som dock till att börja med måste få en rak akterspegel fäst för att bli sig lik...

Bild
Redan efter mer än fem års "tjuvgloende" har jag reggat mig på ett forum som är lika lagom stillsamt och trevligt som Smalspårsforummet, nämligen Fallrepet. Att presentera hamnlistorna där har varit rena bingon för mig. Massor av skutfotografier och kommentarer om farkoster jag inte ens visste existerande.

Byggarna på detta forumet använder oftast skala 1:1 när de bygger...

Ovanstående bild är ett foto ur ett pdf-dokument som Jönköpings kommun sammanställt med framtidsplaner för Munksjön. Detta foto har en text med ungefärlig lydelse "vedskuta vid Munkbron på 1950-talet".
Jag har starka misstankar att detta är just "min" ANNA, och signaturen Skepparättling, en av de mer prominenta skutkännarna på detta forum håller med mig. Så jag tar för givet att det är så. Vilket till viss del underlättar livet om man nu vill bygga just ANNA. Och det vill i varje fall jag.

Den som undrar var det obligatoriska vinglaset är på mina byggbilder kan jag bums lugna; det står vid den för ovanlighetens skull påslagna TV:n. Det är ju the Last Night of the Proms ikväll, ett av de få program som kan få oss att slå på denna apparat nuförtiden.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

RAPPORT:

Nu var det ett tag sedan sist, alltför mycket jobb och tre omorganisationer på en gång (jo, ja vet. Jobba aldrig i Region Skåne!). Men ikväll har i alla fall mina båda skutor blivit spantade. Inte på det förebildsriktiga proffsiga sätt som "Mäster Cege" och Göran visar prov på, men på ett litet plan mer förebildsriktigt när det gäller just mitt val av skutor: De byggdes ju i regel inte på några ritningar alls!

Nåväl, den här metoden passar mig, och resultatet brukar bli hyfsat i varje fall (riktigt bra ibland, tycker jag själv om jag ska vara ärlig):

Som ni har sett bygger jag med en "mittledare" (efter den berömde båtbyggaren vid Sjötorps varv, Axel Märklin Groth) med rätt grova spant ut på sidorna från den för att sedan lägga däcket enligt tidigare bilder. Den synliga "spantningen" skär och klipper jag helt till som små miniatyrremsor:

Bild
Slupen ANNA i vardande.

Bild
Översiktsbild. För så viktiga projekt som två skutor på en gång tycker jag det känns lite vulgärt med mjölk eller Coca Cola, så det obligatoriska vinglaset finns tillhands för att ge "stadga" åt konstruktionen. Men vad skymtar där ovanför?

Bild
Jo, för att ge rätt stämning åt stundens allvar: Hamnliggare från Hästholmen från år 1894! En fascinerande läsning, rent bortsett från hur folk präntade förr.
Jag känner historiens vingslag när jag läser namnen: Sluparna HULDA och STINA ROS, passagerarångarna TRAFIK, PRIMUS, ÖSTERN och ÖRN, den senare med sin legendariska skeppare Janne Lindberg, som året därefter övertog befälet på den då sprillans nya MOTALA EXPRESS – all namn (utom det sistnämnda förstås) går att läsa på denna enda sida!

Och så förstås lastångaren ÖSTERGÖTLAND. En tapper kämpe från 1888, som än i dag finns att beskåda vid kajplats i Hammarbyhamnen, helt ombyggd i grunden och under artistnamnet GULLVOR. Stillsamme men duktige forummedlemmen Svenne besöker henne ibland.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Reling:

Bild
Betyder rätt mycket för att förvandla det hela till en båt. Jag ritar helt enkelt av båtens kontur vid relingskanten på en tunn kartongskiva som jag håller mot denna. Klipper sedan ut relingen, c:a 2,5 mm runt denna kontur.

Det är ont om ritningar på gamla skutor. Det som ses på denna bild är en inscannad sido- och däcksritning av slupen Vicktoria, gjord av Yngve Malmquist i hans bok "De seglade på Vättern". Sedan skalad till samma dimensioner som Bull och Anna hade ganska precis båda två. Det ger en uppfattning om rimlig masthöjd, storlek på lastlucka och kajuta mm. Resten får man extrapolera från de få fotografier som finns.

Spantruta? Glöm det!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Bygg en båt

Inlägg av 1956 »

Härlig bild, härligt bygge och färgen på drycken i glaset antyder dito kvalitet!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Härnäst brukar jag placera masten (masterna om det är en skonare eller galeas).

Två saker kan noteras:

1. Ja, enligt ritning lutar masten relativt kraftigt framåt!
2. Ja, vättersluparnas master var makalöst höga jämfört med skrovet. Har jag frågat varför? (J Claesson och CeGe bör nog till att börja med vara exkluderade från att svar).

Jag börjar med BULL. Hon (han?) är lättast att hantera i detta skede; skrovet har rimligen varit svartmålat nedom däcksnivå.

ANNA blir besvärligare. Det är svårt att definiera vilken färg hon rimligen hade på skrovet (se bilden ovan).
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bygg en båt

Inlägg av CGO »

En del roslagsskutor, piggar, hade framåtlutande master, iaf ser det ut så. Dock inte på de uppmätningsritningar som Sjöhistoriska har i sitt ritningsarkiv. Vill någon beställa därifrån, maila till registrator@maritima.se och framför önskemålet så hamnar det hos arkiviarerna. 25-50 kr/st för en A4 resp A3 ritningskopia.
Höga master var vanligt på de "skutor" som seglade i skärgårdarna för att "tjuva" vind som blåste över öarna. Vättern är ju ökänd för att det kan blåsa upp fort och på kort tid. Detsamma med Frykensjöarna. Det finns flera andra sjöar med liknade namn som lär betyda något i stil med "sjön i sänkan där vinden får fritt spelrum". Därför motsägs ju teorin om att tjuva vind i och med Vätterns hotfullhet. Men skutorna gick i kanalerna också, med många träd och annat i vägen och på de sjöar som Göta kanal förbinder och likaså i Västgötadelen. Långa sträckor längs kanalerna drogs skutorna av oxar på var sin sida, därav de "gångstigar" som finns längs kanalen.
Jag tycker Johan är tuff som kan dricka vin och samtidigt skära med skalpell mm. Själv skulle jag skära fingrarna av mig alternativ somna över bygget. Men eftersom herr Molin är läkare har du väl sett blod flyta förr.
Vänliga hälsenor/CeGe
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

CGO är givetvis svaret nära, om de höga masterna.

Skulle sluparna kunna segla i Göta Kanal så gällde det att ha master där toppseglet befann sig ovanför kanalbankarnas trädkronor.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

För det går långsamt fram, men det går ändå fram...

Bild
.. Vi hurra' för den resan när vi kom till Köpenhamn.

Blygsam progress i dag, mest beroende på att bokbinderikursen hade sin julavslutning för i år. Vi har nog gått där sex eller sju år nu, och vår bokbindar-Eva blir överraskad varje gång när hon tittar på våra alster och förundrar sig över att vi varit med på kursen så länge... ;-)

Annas (främst) och Bulls skrov målade.

När det gäller Bull ter det sig sannolikt att skrovet var svartmålat nedanför däcksnivå.
Det tre enda kort jag har på Anna antyder att skrovet troligen var träfärgat, men med rödmålning nedom vattenlinjesnivå (blymönja månne?). Jag har därför helt sonika antagit att så här var det. Sorgligt nog finns det väl i dag ingen i livet som kan säga emot mig.

I morgon, efter julklappshandel och liknande, hoppas jag på att åtminstone få lastluckor (funderar över Göran T:s idé, men en aning tveksam för egen personlig del), kajutor och i Annas fall, styrhytt, monterade.
Bogspröt är ett annat intressant kapitel. På dessa gamla skutor var de förvånansvärt långa, de skulle ju kunna bära tre försegel!

För övrigt hemskt kul, med TRE båtbyggare på gång samtidigt (och vi vill ju se VINTERHAMN ta form också!!!).
Skriv svar