Bygg en båt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Den sista kvarvarande av de klassiska skärgårdsbåtarna byggda på Motala Verkstad, byggd år 1900; m/s Västan!

Hette ursprungligen Nya Svartsjölandet och gick i Mälaren, såldes till Waxholmsbolaget strax före andra världskriget (1937) och har blivit detta bolag troget sedan dess. Motoriserades på 1950-talet. Såsom motoriserad waxholmsbåt levt lite i skuggan av Storskär och Norrskär, hotats med skrotdöden flera gånger. Nu ska man dock satsa på att rusta upp henne, med enligt uppgift återställande av det öppna övre däck som till hälften byggdes in (i samband med motoriseringen?). Det har förts en debatt om huruvida man skulle göra det eller inte, i vilken två på detta forum verksamma medlemmar varit engagerade! :-)

http://www.skargardsbatar.se/nyasvartsjolandet_1900/

http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1124.810
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Bygg en båt

Inlägg av 1956 »

Båten ser ju ut att vara i bra skick på bilderna du länkar till, eller är det bara skenet som bedrar?
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Janne Claesson skulle kunna utveckla båtens tillstånd närmare och bättre än jag. Hon har ju varit i trafik genom alla år, men ska nu tydligen få en tystgående miljövänlig motor och i samband med det gör man vad jag förstår rätt stora ingrepp för att delvis återställa gamla planlösningar när det gäller såväl inredning som delar av exteriören. Sedan när det gäller upprustningsbehov av gamla hundraåriga fartyg gäller nog generellt devisen "there's more to it than meets the eye..."

De riktigt genuina entusiasterna hoppas dels på att man ska återfinna hennes gamla ångvissla inbyggd i den nuvarande skorstenen, dels sätta upp en gösstake i fören såsom fordom.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av janclaesson »

Ja den gamla skutan jobbade jag på ett par år, ett riktigt trevligt jobb. Men att bygga henne i modell skulle kanske vara svårt att få in i en järnvägsrelaterad miljö såvida man inte bygger den gamla skramliga järnvägsbron förbi Munkbron typ år 1900 och ett antal år framåt ;o) Annars så har jag i min ägo en jättelik ritning i storleken 3 x 1.5 m på just Västan (fd Nya Svartsjölandet.) Men för min del blir det inga fartygsmodeller byggda i hemmet, jag får nog av dessa ting på mitt arbetet. Vilket ej förringar mitt intresse att följa era fartygsbyggnationer på forumet, det tycker jag är mycket trevligt.

Hälsningar Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Petter Enarmings slup Bull...

Inlägg av Johanmmolin »

Ni kanske tror att det här är enkelt...
Bild
Men vänta bara tills jag fått förklara det för er! - som ursprungliga Fråga Lunds fysikprofessor Sten von Fjiisen sade med krita och griffeltavla i högsta hugg.

Till bordläggningen gäller det att hitta en lagom styv kartong - inte för tunn för då kommer båten att se ut som ett kadaver med revben, och inte för tjock så att den inte är eftergivlig.
Jag brukar förmåtta på kartongen och sedan bre ut kontaktlimmet ungefär där jag tror det ska vara. Så börjar jag i aktern, vis av gamla synder, och försöker få till en alldeles rak kant. Att sedan förlimningen inte fungerar ska ni strax få se.

Bild
Först en bild av babordssidan på plats.

Bild
Den här bilden illustrerar sedan vad som händer. Efter som häcken är så bred (!) ändras den vinkling jag från början trodde var rätt. Man får m.a.o. "logna sajj" som de säger härnere i de södra provinserna, och limma bordläggningen spant för spant.

Bild
Så småningom är skrovet nedom båtdäck klart.
This is not the end, it is not even the beginning of the end. Aaaah, but it is perhaps the end of the beginning.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Bygg en båt

Inlägg av 1956 »

Det här är vad jag kallar byggtråd i dess bästa betydelse!

Skrovet får mig att tänka på Wasa...för lite ballast!-:)
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Faktum är att de gamla vätternskutorna var tämligen flatkölade vilket givetvis understundom innebar att de kantrade (de brukade i regel hålla sig flytande ändå...) och de finns beskrivningar av skutor som skulle segla från Hjo till Vadstena men pga nordanvinden och avsaknad av djup köl i själva verket hamnade i Jönköping...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Däck till skutor har jag använt diverse metoder för att försöka efterlikna. Bäst tror jag har blivit att använda tunn, naturfärgad kartong och rita däcksplankor med blyerts...

Bild
Slupen Bull har äntligen blivit däckad - vilket jag också snart känner mig som efter en djävulsvecka på jobbet… ;-)

NB: Vore jag odödlig skulle jag givetvis ta en vecka på mig enbart med att ritsa däcken! Jag ska försöka bygga åtminstone ett tjugotal båtar till förutom alla hus, lok och vagnar som ett "livs-pensum".

OBS! Också att stäven kommer på plats först sedan däcket lagts tillrätta...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Pommerska kriget

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Det var väl salig Krister Brandt som hävdade att resterna efter varje modellbygge såg ut som lämningarna efter Pommerska Kriget (det krig som i större sammanhang gjorde Friederich der Große världsberömd. Sjuårskriget torde dock inte ha hetat så förrän efteråt...).
Här finns dock samlat pågående slupbyggen, Boken "Ett hem för själen" som handlar om Ellen Keys Strand, samt byggbeskrivning till Rimbo Grandes NNp-vagnar och en skvätt italienskt rödvin. Ack ja...
T.o.m Walthers katalog skymtar i bilden!

Bild
Slupen Anna som jämte ss Trafik var den överlägset flitigaste besökaren i Hästholmens hamn i slutet av 30-talet har en lite krångligare skrovform än Bull som visats tidigare.

Så här får Jösse på Anna tampas mot föregående generations Petter Enarming på Bulll...

Bild
Med däcket på plats känns det plötsligt som om man kommit en bit på väg.
Annas akterspegel kräver dock en del spacklande för att bli OK. Det finns gränser för vad man kan åstadkomma i kartong.

Bild

Bull och Anna sida vid sida. Vid det här laget bör väl alla veta vem som är vem? ;-)
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Pommerska kriget

Inlägg av mikath »

Johanmmolin skrev: Bild

@Johanmmolin
Vilken härlig bild!!!
Jag älskar den bara sååå mycket!
"Ett hem för själen" stämmer in för mig till 100% på Smalspårsfrämjandets forum och förening, en byggbeskrivning till en mässingsmodell, en liten stund för sig själv med sin hobby och en Appledator.

Denna bilden måsta jag bara spara.

/Mika
Skriv svar