Bygg en båt
Postat: tis 25 okt 2011, 19:44
Stärkt från liknande eskapader på andra fora startar jag nu en tråd om båtbygge lämpat för våra skalor. Jag vet att det finns proffs på forumet, men kastar mig gladeligen ändå in i det.
Första bilden visar några av nödvändigheterna. Skärmatta, bra kniv, 2 mm kartong till "vattenlinjebotten" och något att styrka sig med längs resans gång (tomflaskan som det står "Molin" på har ingenting med saken att göra, den är av gammalt datum och är av någon underlig anledning kvarbliven för att på 1970-talsvis tjänstgöra som ljusstake och liknande. Slumpmässigt utvald...
Det som precis påbörjats är de båda sluparna Bull och Anna från Vättern. Bull därför att en av de färgstarkare skepparna i hävderna, Petter Enarming, förde henne, när han inte bjöd på mat i samma skål som hans hund hade ätit ur (utan diskning emellan förstås); Anna därför att hon 1937 anlöpte Hästholmen i snitt var tredje dag för att hämta virke till Munksjö - säkerligen den nya fabriken uppe i Olshammar. Genom att fota början blir jag ju så illa tvungen att fortsätta byggena för att inte förlora ansiktet helt!
Ja, och det skymtar ett par Rimbo-Grande-plåtar för bygge av långa NNp-vagnar, sådana som inte enbart Roslagsbanan hade utan även FVÖJ innan de gick upp i MÖJ. Men det är en annan och senare historia...
Min tanke är att den som vill fylla på med egna excesser i marina äventyr är välkommen att fylla på!
Första bilden visar några av nödvändigheterna. Skärmatta, bra kniv, 2 mm kartong till "vattenlinjebotten" och något att styrka sig med längs resans gång (tomflaskan som det står "Molin" på har ingenting med saken att göra, den är av gammalt datum och är av någon underlig anledning kvarbliven för att på 1970-talsvis tjänstgöra som ljusstake och liknande. Slumpmässigt utvald...
Det som precis påbörjats är de båda sluparna Bull och Anna från Vättern. Bull därför att en av de färgstarkare skepparna i hävderna, Petter Enarming, förde henne, när han inte bjöd på mat i samma skål som hans hund hade ätit ur (utan diskning emellan förstås); Anna därför att hon 1937 anlöpte Hästholmen i snitt var tredje dag för att hämta virke till Munksjö - säkerligen den nya fabriken uppe i Olshammar. Genom att fota början blir jag ju så illa tvungen att fortsätta byggena för att inte förlora ansiktet helt!
Ja, och det skymtar ett par Rimbo-Grande-plåtar för bygge av långa NNp-vagnar, sådana som inte enbart Roslagsbanan hade utan även FVÖJ innan de gick upp i MÖJ. Men det är en annan och senare historia...
Min tanke är att den som vill fylla på med egna excesser i marina äventyr är välkommen att fylla på!