Bygg en båt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Stärkt från liknande eskapader på andra fora startar jag nu en tråd om båtbygge lämpat för våra skalor. Jag vet att det finns proffs på forumet, men kastar mig gladeligen ändå in i det.

Bild
Första bilden visar några av nödvändigheterna. Skärmatta, bra kniv, 2 mm kartong till "vattenlinjebotten" och något att styrka sig med längs resans gång (tomflaskan som det står "Molin" på har ingenting med saken att göra, den är av gammalt datum och är av någon underlig anledning kvarbliven för att på 1970-talsvis tjänstgöra som ljusstake och liknande. Slumpmässigt utvald... ;-)

Det som precis påbörjats är de båda sluparna Bull och Anna från Vättern. Bull därför att en av de färgstarkare skepparna i hävderna, Petter Enarming, förde henne, när han inte bjöd på mat i samma skål som hans hund hade ätit ur (utan diskning emellan förstås); Anna därför att hon 1937 anlöpte Hästholmen i snitt var tredje dag för att hämta virke till Munksjö - säkerligen den nya fabriken uppe i Olshammar. Genom att fota början blir jag ju så illa tvungen att fortsätta byggena för att inte förlora ansiktet helt! :-)

Ja, och det skymtar ett par Rimbo-Grande-plåtar för bygge av långa NNp-vagnar, sådana som inte enbart Roslagsbanan hade utan även FVÖJ innan de gick upp i MÖJ. Men det är en annan och senare historia...

Min tanke är att den som vill fylla på med egna excesser i marina äventyr är välkommen att fylla på!
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Bygg en båt

Inlägg av Stefan Jönsson »

Mycket inspirerande, Johan!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Allas vår början bliver svår...

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Jag brukar göra en "bottenplatta" som ska föreställa vattenlinjeprofilen. Längdmåttet brukar man i regel ha tillgängligt, bredden får man höfta oftast utifrån totalbredden.

Sedan gör jag en längsgående profil som visar skrovet (utom stäven som får göras separat) upp till däcksnivå. OBS att man förstås får dra bort de 2 mm som bottenplattan är tjock.

Därefter monteras sidospant, där höjden är given beroende på längsprofilen och bredden längs bottenplattan ges av bredden där spantet ska sitta. Oftast går det sedan bra att extrapolera utifrån båtens bredd totalt när det gäller gamla skutor. Och vilken är då det? Ja, i några fall finns ritningar som hjälp, med hjälp av dessa kan man beräkna hur en skuta bör vara uppbyggd med andra längd-och breddmått.

Således ett bygge i klassisk stil: Oftast har man inte kompletta ritningar. Och de flesta skutor byggdes ändå utan ritningar, so what? :-)
tågtyckarn
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 21:23

Re: Bygg en båt

Inlägg av tågtyckarn »

Nästa ste¨g, bordläggningen, blir intressant.
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Bygg en båt

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Forumet när det är som bäst, en ren utbildning i modellbygge! Mycket inspirerande!

Av nån anledning är smiliesarna 'av' när jag skriver inlägg, annars hade det funnits några här.

H
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Bygg en båt

Inlägg av mikath »

Mycket intressant Johan!!!

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Tack för vänliga kommentarer!

Ikväll lär det inte bli så mycket byggt, ity att för bordläggningen krävs lim som greppar och håller bergfast. I min erfarenhet handlar det om gammalt hederligt kontaktlim. Detta för att den tunna vita kartong jag använder till bordläggning måste kunna böjas runt spanten och greppa direkt till varje spant. Bilder kommer när hushållets miserabla tillstånd är åtgärdat... (dvs jag kan inte hitta lim-eländet för ögonblicket!).
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Bygg en båt

Inlägg av Peter Estelius »

Två på en gång! Det var som värst. Det drar ordentligt i byggtarmen må jag säga.

Det här ska bli trevligt att följa. Dina Vätterskutor av olika storlekar är väldigt härliga att se och tillsammans ger de en miljöbild av fornstora seglarda´r.

Heja MHJ!

Mvh

/Peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Bygg en båt

Inlägg av Peter Estelius »

Om det suger i fler byggtarmar än Johans, så kan jag rekommendera följande projekt jag hittade för ett tag sedan. En femtitals kustbåt med behändiga proportioner. Väldigt lik de vi kallar för paragrafare.

http://www.scalescenes.com/products/T030-Cargo-Ship

Denna båt är konstruerad för kartongbygge och därmed är Johans tips i tråden alldeles klockrena. Fartyget har ju en brittisk förlaga, men hur många fartyg har inte haft det genom åren även om de fört svensk flagg.

Den här "byggsatsen" ligger utskriven även på mitt byggbord, men då ska det bli plast som material i st f kartong. Jag är liksom mer vän med plasten än kartongen känns det som.

Mvh

/Peter
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Renovera en båt

Inlägg av 1956 »

Bild

Hoppas att du inte tar illa upp Johan för att jag gör en liten utvikning i din tråd.

Jag tog ett foto på Västan idag som håller på att renoveras i Simrishamn. Vet du eller någon annan vad det är för en båt?
Skriv svar