Bygg en båt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Lastbommen nu stadigt förankrad. OBS blocken som ligger fritt till babord om ANNA. Sybehörsaffärer är inte att förakta för modellbyggare...
Byggande kan m.a.o. så smått komma igång igen efter helgerna.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Mycket riggning och många svordomar senare är lilla ANNA färdig, inklusive skeppare "Gösse" medhustru och besättningsman.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Bygg en båt

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej Johan.
Tjusig liten båt, man blir lite sugen på att prova på båtbygge.
Jigun
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

ANNA var som sagt en trägen gäst i Hästholmen från 1920-talet till omkring 1950, c:a tre ggr per vecka fraktade hon massaved till Munksjö i Jönköping.

Återkommer med BULL och Petter Enarming ...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av janclaesson »

Snyggt Johan, tycker jag som en del vet bygger bla båtar i modell på heltid som inkomst. Blir lite sugen efter Göran T och dina alster m fl. Vi fick höra på mitt arbete för ca ett år sedan att modellbygge anses nu alldeles för exklusiv sysselsättning för mej och min kollega på SSM. Senast vi blev klar med en modell var feb 2009. (Baltica). Alltså har vi istället tömt ett jättelikt magasin för en flytt söderut i landet. Nästa projekt är att tömma ytterligare ett magasin för flytt till en plats med billigare lokalhyror.

Lite trist att vi uppskattas för våran insatts och fått mycket creddit för den flytten, men nästan aldrig ett positivt ordalag för de åren som vi byggt modeller, varken lönemässigt eller eller i positiva ordalag...

Förklaringen till att man vill dra ner våran verksamhet ligger på det första planet att man sparat in på tjänster på bla magasinstekniker och annat. Så som modellbyggare av fartyg får jag nog glömma mina efter 20 år. Och därmed en grundbult i SSM:s långa era av denna yrkesgrupp är till ände. Så illa kan det gå. Nej det enda som gäller är flaschiga utställningar som kostar enorma pengar i det mest skiftande slag som tappar det egentliga ämnet, sjöfartshistoria, med vissa undantag. Det visar sej att dessa utställningar ej drar in mer publik, tvärtom faktiskt. Från och med i år är det gratis att komma in på museet i hopp om att dra in mer besökare...

Så suget att få göra en fartygsmodell igen får bli i skalan 1:87 i framtiden på hemmaplanet, ska varje fall slutföra min modell På kanalångaren S/S Diana som fortfarande saknar lite delar.

Min yrkesgrupp består av två st heltidsanställda i hela Sverige, man har plötsligt helt enkelt skruvat ut proppen... Däremot så ska vi laga och renovera fartygsmodeller ur samlingarna då behov uppstår, precis som vi inte har gjort det tidigare, faktiskt till 90 % av våran arbetstid. Men det har ingen chef fattat tidigare, de har lyst med sin frånvaro i alla mina år i huset.

Får se om jag bygger något nytt fartyg till min planerade järnväg istället...

Janne C
TuveB
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 12:10

Re: Bygg en båt

Inlägg av TuveB »

Ja, så går det när folk som inte vet vad verksamheten handlar om blir chefer........... Jag lider med dig Jan, snacka om resurs, kompetens och kunskapsslöseri.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av janclaesson »

Ska väl också i ärlighetens namn säga att inom de nämnda 90 procenten ingår det en också en ansenlig mötestid, + en en del tid med att hjälpa till med andra sysslor än bara modellbyggeri. Att hjälpa andra inom myndigheten har vi inget alls emot, trevligt att göra annat ibland också. Men just magasinsflyttar är mycket tungt och skitigt, långa resvägar har det varit en hel del av 2011, men det är klart att det är fler som har i storstan.

Vi får väl se vad som förväntas av oss efter nästa magasin flyttats färdigt, en hel del reparationer av våra modeller krävs till nästa utställning som ingen riktigt vet när den ska bli av, däremot så har ledningen upptäckt sybervärlden, de har avsatt en del arbetstid år mej i VP:en i år. Man vill att jag ska typ blogga om modellbyggeri...

Bloggar eller hemsidor om div ämnen anses mycket viktiga i dagens samhälle...

Vi har en del besökare nere i våra verkstäder som blir väldigt besvikna då de blir varse att vi ej har något nybygge att visa dem, många är mycket intresserade av fartygsmodeller som kan visas under byggnationen. Det är vad jag själv tycker är så roligt på tex Johans och Görans trådar, att få följa med deras och andras byggen vare det är fartyg eller järnvägsförebilder är oerhört roligt.

Faktiskt ser en del av våra medarbetare oss som en slags kufar som sitter med näsan i en mastskog. Känns det igen, inte alla som öppet pratar om sitt intresse med modelljärnvägar. Synd att det ska vara så. Nu finns det naturligtvis undantag, några medarbetare pratar mer än gärna om sin hobby, två har gått i pension så lika mycket tågsnack förekommer inte längre...

Janne C som vädrar lite även i Johans tråd, jag tror inte han har något emot det ;o)
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Be my guest! Måste ändå hämta andan innan det blir dags för slupen BULL ...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Hämtar fortfarande andan ...
Just nu har arbetet trängt sig på överhövan, och jag ska inte plåga någon med det här. BULL kommer dock, det ska bli ett sannt nöje att snida till skepparen Petter Enarm, med sin hund.
En historia gör gällande att Petter Enarm satt i sin kajuta och åt soppa ur en skål, medan besten hans åt ur en annan. Två ynglingar vågar sig ned för att få sällskap och troligen någon skröna till livs. Petter frågar om de vill ha soppa. När de svarar ja tar han fram två skedar och sätter upp hundens skål på bordet. Ynglingarna skruvar givetvis oroligt på sig, varpå Petter Enarm blir uppbragt och hutar åt dem med att "hunden är minsann lika ren i käften som vad ni är!"

En alldeles sann (d.v.s. jag har inte hittat på den själv...) skröna!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Hur BULL blev till ...

Bild

Bild
Riggning påbörjad, med hjälpmedel för att se till att man blir stadig på hand ...

Bild
Elaka tungor (eller pennor, eller fingrar på tangentbordet) på annat forum har försökt analysera volymen stagande dryck i det närvarande glaset. Det är inte fullt så illa som det ser ut!

Bild

Bild

Bild
Nu återstår vant, stagning av bogsprötet, montering av ankare och till slut utplacering av självaste skeppare Petter Enarming med sin hund Dolly (nä, inte Blondi! :evil: ).

Bild
Vanttillverkning.

Bild
Bild från "Båt-Harry" Harry Karlssons bok Vätterbåtar. Båt-Harry byggde upp ett litet museum i Askersund; efter hans död har kommunen schabblat så att ett antal av inventarierna har "förkommit"!

Bild
Äntligen färdig!

Bild
Denna bild är till minne av en annan anekdot:

BULL låg vid Sandums bygga och väntade på last och Petter hade lagat till någon slags soppa. Han satt vid det lilla dukade bordet i kajutan, och på durken låg hans ständiga följeslagare, hunden Dolly, och lät sig väl smaka ur en skål.

Ett par pojkar kom ned i kajutan för att hälsa på Petter och kanske höra någon bra historia. - Vill ni ha soppa pojkar! frågade Petter. - Ja tack! svarade pojkarna, varvid Petter böjde sig ner och tog upp hundens skål samt tog fram ett par skedar. Pojkarna tittade förvånat på Petter och till sist sade en av dem - Ska vi äta ur samma skål som hunden?
Petter tittade på dem, tog skålen och ställde ner på durken igen och sade barskt - Dolly är lika ren i käften som ni är!

Fritt från Harry Karlsson.
Skriv svar