Bygg en båt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Kvällens byggande handlar mest om ANNA. Jag har plockat ned skonaren KERSTIN (som har en styrhytt) och slupen TYRA (mht riggning) för att ha lite koll på dimensioner och sån't.

Nu är ANNA:s styrhytt byggd ovanpå den gamla kajutan som brukligt var.
Lastluckorna ligger reglade. Å andra sidan spelar det inte så stor roll för trafikspel, när hon lastade massaved var hela däcket fyllt upp nästan ovan styrhytten, så mycket av lasten fraktades på däck.

Bild
Därefter följer en massa småplock som nedgång till skansen, pollare, friholtar, ankarspel, ankare, "lastkran", riggning mm. mm.

Jag tror dock att jag först "bygger ifatt" BULL innan det är dags att ta fram riggsnörena...

Kameravinklarna gör att man upplever att styrhytten är skev, så verkar dock inte vara fallet irl. ...
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Bygg en båt

Inlägg av mikath »

@Johanmolin
Jag trodde rubriken var "Bygg en båt", men jag kan se fyra.
Hur går detta ihop?

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Även om du undrar så är den ena faktiskt färdigbyggd!

Sedan sade jag ju till dig att inte ta för många av de gröna pillrena tillsammans med Cocillana-Etyfin...

Allvarligt talat hade jag tänkt mig trådrubriken som en samlingspost för båtbyggande - vilket inte blev fallet. Till skillnad från min tråd om "vilket lok jag köpt senast", vilket var tänkt (med en liten humoristisk knorr i rubriken) som en specifik byggtråd om ombyggnad av ett specifikt lok, men där hakade flera på. Det gör ingenting!!! Så länge det inte handlar om köpemodeller att ställa i vitrinskåpet - men det känns ju som att alla hängde med på vad det handlade om!
Min egen ombyggnad får vänta i varje fall tills skutorna är färdiga. Men Stefan Jönsson hade tjatat på mig så om detta lok hade anlänt ännu, så jag var bara tvungen att visa att så var fallet.

I klartext således: Andra som vill presentera båtbyggen på forumet är mer än välkomna hit till min tråd! Den är absolut inte avsedd att vara exklusiv för mig!
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Bygg en båt

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej Johan
Jag blir bara så imponerad nu när man börjar se resultatet av
dina vedermödor med byggena.
Jan-Inge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

BILL och BULL...

Inlägg av Johanmmolin »

... eller rättare sagt; ANNA och BULL.

Bild
Först ANNA. Båda kan ha förväntats ha vanliga skansluckor av trä, det finns inga fotografier som skulle antyda något annat.
ANNA, i likhet med många andra skutor som motoriserades, fick en separat lastbom, vilket syns här.

Bild
Och så Petter Enarmings BULL. Här finns allt för den drogberoende, dansk vaniljtobak, kontaktlim att sniffa på, vitlim om man nu föredrar lite mildare grejor, och så förstås det sicilianska rödvinet.

Bild
Snedseglare?
Barnmatsburkar är väldigt användbara, en klar bonus av att höra till morföräldragenerationen.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av janclaesson »

Dina fartyg är mycket charmiga Johan!

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Tack Janne!
M.h.t. att det återstår ett par dussin fartyg bland allt annat så får det ju bli lite "skissartat"...

Bild
Jag bestämde mig helt sonika för att ANNA hade blå reling och motsvarande blå dekorationer i aktern.
Det här är så svårt, och det är ingen idé att fråga någon förrän man själv är på hinsides detta jordiska...

Bild
Jodå, här tas vissa genvägar. Å andra sidan över jag mig på att skriva "Mjölby-Hästholmen" med jugenstypsnitt istället för att skaffa dekaler till mina personvagnar. Usch...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Ovanstående fungerar inte (kameran är obamhärtig) Det får bli en handsnidad namnskylt.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Bygg en båt

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Det börjar luta åt att detta blir en riggad historia...
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Bygg en båt

Inlägg av 1956 »

Johanmmolin skrev: Det börjar luta åt att detta blir en riggad historia...


Den ser jag verkligen fram emot! För min del är det är fritt fram att rigga till vilken historia du vill bara den är rak. -:)
Skriv svar