Blivande skorv

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Blivande skorv

Inlägg av Stefan Jönsson »

Det känns lite som att komma in i en godisaffär: Hmm..... vilken färg skall jag ta nu då?

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Blivande skorv

Inlägg av janclaesson »

Vad fin den blir ditt bygge. Kan vara lite svårt ibland med färgsättning, kolla in boken "Fartyg jag skådat" av Gösta Jansson utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget. En bok full av äldre färgbilder från 60-talet. Både stora och små fartyg. Nästan alla bilder visar fartygen som är betydligt äldre än 60-tal men fanns i mängder fram till denna tid.

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Blivande skorv

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack för boktipset, Janne!

Det enda jag har bestämt är att skrovet, pollare och lite annat blir svart. Sen får vi se.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Blivande skorv

Inlägg av Peter Estelius »

Kan ju lägga till böckerna om Göteborg I och II som är fotoböcker med färgbilder från det att färgfoton kom. Där finns också mycket bilder från Göteborgs hamn med minst sagt livlig fartygstrafik.

Jag gjorde ju en båt (S/S Puff) som jag jagade däcksfärg till. Efter letande och frågande kom jag fram till att efter trädäcken så blev ståldäcken först mörkt röda (gissar mönjeröda) för att senare runt ca 1950 få den gröna färg man ser idag och som hos Humbrol kallas Deck Green (om jag minns rätt). Puff är/var av den åldern att hon fick det röda däcket.

Mvh

/Peter
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Blivande skorv

Inlägg av Stefan Jönsson »

Grönt låter väldigt trevligt, Peter! Tidsmässigt, stämmer det ju också bra!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Blivande skorv

Inlägg av Peter Estelius »

Gick in på Humbrol´s hemsida, sökte och fann att färgen heter, nr 88 Deck Green, se länk.

http://www.humbrol.com/paints/all-paint ... sultspage=

Finns även som akrylfärg med samma nummer.

I mina ögon är den helt rätt i kulören.

Mvh

/Peter
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Blivande skorv

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tackar! Det får bli Humbrol 88 på däcket.
Skriv svar