GOSVV SÖJ litt. Lp.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 813
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av Hauk » lör 15 sep 2007, 15:21

mikath skrev: Sidorna ihopsatta och provmonterade.
/Mika


Bra å se at noen bygger!
Dette har jeg sikkert spurt om før, men skitt au:
Hva slags loddeteknikk benytter du? Litt info om tinn og flussmiddel hadde vært interessant!


Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past

mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 16:55

Beslagen som skall sitta i hörnen.
Nitarna får man slå ut, och sedan skall de bockas 90°.
En är redan klar, tre kvar. Bild

Bild

/Mika



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 16:58

Hauk skrev:
mikath skrev: Sidorna ihopsatta och provmonterade.
/Mika


Bra å se at noen bygger!
Dette har jeg sikkert spurt om før, men skitt au:
Hva slags loddeteknikk benytter du? Litt info om tinn og flussmiddel hadde vært interessant!


Jag har en lödstation från Weller och så använder jag ett lod med silver i.
Som lödvatten använder jag 12%:ig fosforsyra.

/Mika



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 17:10

Bild

/Mika



Göran T
Inlägg: 435
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av Göran T » lör 15 sep 2007, 17:21

Hej Mika!
Jag har också byggt Ölandsvagnen i en tidigare utgåva (prototyp) från Göran O. Noterar att det är fler detaljer på din version än vad det ar på min. Bl a så har hörnjärnen en annan utformning nu (bättre). Dock kvarstår problemet med att slå nitar innan man bockat den mycket smala L-profilen. Hur gör du här? Jag ser att du har slagit nitarna innan du bockat. Hur fäster du fast etsplåten för att sedan åstadkomma vinkeln utan att deformera nitarna?
För övrigt så kan jag bara hålla med dig GOSVV:s plåtar är trevliga och lättbyggda. Dokumentation och en enklare form av byggbeskrivning skulle jag dock gärna se.
/Göran T



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 17:43

Beslagen i hörnen på plats.
Det är även liknande i vagnens hörn på insidan.

Bild

/Mika



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 17:46

Göran T skrev: Dock kvarstår problemet med att slå nitar innan man bockat den mycket smala L-profilen. Hur gör du här? Jag ser att du har slagit nitarna innan du bockat. Hur fäster du fast etsplåten för att sedan åstadkomma vinkeln utan att deformera nitarna?


Jag slår ut nitarna först, då blir plåten som en banan som man måste räta ut igen så den blir rak.
För att göra vikningen tar jag en stålskala och spänner fast halva beslaget under och viker med ett blad till en mattkniv.

/Mika



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 18:02

Då var vagnen färdig. Bild
Vet inte om det skall vara några slutsignalhållare på den... Bild

Jag är fortfarande lite osäker på om inte stoppena för lämmanran är för långa... Bild

Bild
Bild
Bild

/Mika



Göran T
Inlägg: 435
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av Göran T » lör 15 sep 2007, 18:19

Snyggt Mika!
Men om det inte skall vara några slutsignalhållare så får vagnen heller aldrig gå sist. Å andra sidan så saknar ju vagnen broms och obromsade vagnar fick väl aldrig gå sist i tåg. Inte sant?
/Göran T



mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: GOSVV SÖJ litt. Lp.

Inlägg av mikath » lör 15 sep 2007, 18:21

Göran T skrev: Snyggt Mika!
Men om det inte skall vara några slutsignalhållare så får vagnen heller aldrig gå sist. Å andra sidan så saknar ju vagnen broms och obromsade vagnar fick väl aldrig gå sist i tåg. Inte sant?
/Göran T


Tack Göran.
Det vet jag inte hur det är med.

/Mika



Skriv svar