NKlJ 102 "Munkfors"

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av macn »

Bifogar ett par bilder på mitt "nybyggda" ASJ-lok från NKlJ. Det är byggt i 70-talstappning och lätt väderbitet. Byggsats från Kai Nilsson. Mycket fin drivning, loket "går som en dröm". (Strömavtagaren är inte fastlimmad och sitter lite snett ;-)
Mvh
Magnus C

Bild

Bild
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av Johan Winell »

Riktigt fint. Ger verkligen en känsla av förebilden. Blir det artikel i tidningen om bygget?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Grattis med görfint lok. Kan du si noe om hvilke farger du har anvendt?
På museet i Hagfors står jo Falunloket ,et AEG lok, En HC rälsbuss og Uddeholmaren,
alle med forskjellig rødfarger. Selv har jeg ikke kommet til maling med mitt lok så
jeg tar imot tips om fargevalg.

Hilsen
Arne
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

En mycket fin modell du byggt :-)
Har alldrig sett dessa lok i verkligheten, men ditt lok känns väldigt trovärdigt.

MvH
Pär
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Undertegnede i 1983
Bild

Hilsen
Arne
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: NKlJ 102 "Munkfors"

Inlägg av macn »

Först ett tack för de vänliga omdömena om bygget!
Arne: När det gäller målningen fick jag experimentera en del för att få "rätt" kulör. Till slut blandade jag enligt följande. (samtliga Humbrol-färger)
Röd: 10 delar röd nr 19 samt 1 del röd nr 20
Ljusgul: 7 delar "benvit" nr 41 samt 1 del gul nr 24.
Som du skriver, Arne, så varierade färgerna en del mellan olika fordon. Enligt säker källa köpte NKlJ-personalen ibland färgen på "lokala färghandeln" och blandningen blev väl inte helt exakt mellan gångerna varför variationer uppstod.

Johan: En liten artikel i smalspårigt är väl inte omöjligt om intresse finns... ;-)

/Magnus C
Skriv svar