Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS modell.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS modell.

Inlägg av loktok »

Rb1 1001 plåten från Rene Sjöstrand är en av mina absolut äldsta, som jag handla år 2000/2001.Det var då jag börja intressera mej för MJ igen.Hade som de flesta i min ålder(-67) en Märklinbana som barn.Men efter läst AoH årsbok Modelltåg -99 så blev det ett stort sug bygga själv svenska lok/vagnar.På den vägen är det...
Rb plåten innehåller etsplåt för göra själva kåpan utan alla detaljer.Som driv känner jag inte till nått användbart med rätt boggier.Jag väljer som de flesta antar jag, att använda Roco Rc-loket.Jag har två plåtar,den första jag bygger nu ska bli Rb1 1001.
Efter lött ihop alla etsdelar från plåten börja jag med fixa så kåpan passar på drivet.Jag använder Roco Rc lokets driv rakt av,med små filtag bara i hörnen samt lite fräsning inne i lokkorgen passar det så korgen sjunker över drivet.Mitt sätt att fixa så kåpan sitter bra på underredet är att härma hur Roco Rc kåpan satt=Jag löda en filad kil på insidan av korgen.När man trycker över lokkorgen kilar den fast i underredet.Nu kan man lyfta o ta i loket utan det glappar mm.Denna lösning valde jag mycket för det inte skulle vara något ivägen på korgens insida vid fronterna.Blir trångt fästa fönsterna tex då ,som brukar vara bland de sista åtgärderna innan loket är klart.
Som lykthus har jag använt mässingrör som jag först har filat i svarven i ena änden för smala av längst ut.På taket har samma rör lötts fast,för att sen spacklas runt omkring.Fördel med rör är att man kan montera lampor/ljusledare inne i det sen.
Buffertfästet har jag simpelt byggt upp med en överbliven etsramsbit,som jag borrat o vikt till.Fixeringen var enkelt då det stack ut tillräckligt långt material bakom bufferten så den även passa i hålet på kåpan.Hålen till handräckhållare är uppborrade,det skiljer på de olika versionerna på Rb loken.En del handräcken löder jag fast nu,andra väntar jag med.Detta för att inte de ska vara ivägen för dekalen.
Detta är hur långt jag kommit nu,jag väntar på beställda banröjare/plogar från Entec mm för fortsätta bygget.

Bild
Så här ser loket ut med alla delar från RS modell på plats utom vindrutetorkarna.
Bild
Roco Rc underrede där jag visar kåpans "fäste"
Bild
Bild
Bild

Ni får gärna kommentera med ris o ros,helst med tips mellan varven oxå :) jag tar tacksamt emot tips från er som byggt Rb lok innan.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av HJP »

****
Mycket intressant!
Själv har jag, inte mindre än tre (!!!) Plåtar liggande. Rb1 1002, Rb2 1004 och Rb3 1005. Det gällde att se till så att man hade plåtarna, innan de tog slut ;-)
Jag köpte Hildorsson-drivningar till två lok. Det var de två sista han hade. Dessa har Roco-boggier. Problemet är att Rb-loken hade tre olika boggier, med tre olika axelavstånd. Där får man nog kompromissa, om man inte vill scratchbygga dessa.

Ditt bygge ser snyggt ut, tycker jag. Ett moment som jag tycker är svårt, är att bocka hörnen. Dels måste själva bocken/rundningen bli rätt, dels måste man undvika "dragningar" i närliggande fönster. Jag bockade nyligen Hilding-släp från Rimbo Grande, men lyckades inte till belåtenhet. Har du något tips att dela med dig av?

HJP
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Hur fixar du till lykthusen? Det var där ungefär som mitt bygge av Rb 1001 knasade till sig (jag kan ta några bättre bilder senare).

H

Bild
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av HJP »

Håkan Grundstedt skrev: Hur fixar du till lykthusen? Det var där ungefär som mitt bygge av Rb 1001 knasade till sig.

H

****
Håkan, jag förmodar att du avser de övre lykthusen. Såvitt jag kan se, så är de inte fixade riktigt än.
En metod, som jag själv praktiserade på en mycket gammal "synd" - som ännu inte är färdigbyggd - är att svarva dem. Nu tog jag fram loket, fixerade lykthuset högst provisoriskt, och fotograferade det. Jag tror att du förstår hur jag menar, även om det glipar bakom fronten och själva lykthuset.

Bild

Bild

Bild

Inte självklart att man har tillgång till svarv. Vet inte om du har det. Kanske kan detta annars, ge upphov till nya idéer.

HJP
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Tack för det HJP.Jag bocka fronterna innan jag kom på att det vore bättre att glödga plåten så den blir mjukare o mer lättarbetad.
Håkan : jag använder 2mm mässingrör som lykthus.Jag spänner fast det i svarven först(går även att använda borrmaskin tex)sen använder jag en maskinfil så röret smalnar av ytterst.Borrar/brotchar upp hålet i korgen o löder fast det innefrån.Takets lykthus hade det varit bra om det funnits en gjutdel till.Jag ska försöka likna orginalet med mässingrör o spackel.Trevligt se ditt fina lok Håkan.Vilka färger använde du ?
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av HJP »

loktok skrev: Tack för det HJP.Jag bocka fronterna innan jag kom på att det vore bättre att glödga plåten så den blir mjukare o mer lättarbetad.
Håkan : jag använder 2mm mässingrör som lykthus.Jag spänner fast det i svarven först(går även att använda borrmaskin tex)sen använder jag en maskinfil så röret smalnar av ytterst.Borrar/brotchar upp hålet i korgen o löder fast det innefrån.Takets lykthus hade det varit bra om det funnits en gjutdel till.Jag ska försöka likna orginalet med mässingrör o spackel.Trevligt se ditt fina lok Håkan.Vilka färger använde du ?

****
Jag är också inne på att glödga. Just nu ligger Hilding-släpet i vila, för andra projekt. När det återupptas, blir det glödgning och ombocknig.
Var och en använder den metod man trivs med. Undrar dock varför du spacklar istället för att svarva lykthusen, när du ändå har tillgång till svarv. Ser du några fördelar med spackling?

HJP
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Jag fixar inte det lika lätt med min svarv.Det ska då först svarvas till rätt "droppform" + ett utstickande lykthus.Sen helst ett hål genom det hela.Jag tror det kan bli enklare använda ett 2 mm mässingrör o sen spackla resten.Får prova o se hur det blir med det först varjefall :)
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av HJP »

loktok skrev: Jag fixar inte det lika lätt med min svarv.Det ska då först svarvas till rätt "droppform" + ett utstickande lykthus.Sen helst ett hål genom det hela.Jag tror det kan bli enklare använda ett 2 mm mässingrör o sen spackla resten.Får prova o se hur det blir med det först varjefall :)

****
Jag hade endast en liten UNIMAT hobbysvarv för detta arbete.
Lägg märke till att det hela består av flera delar. Utifrån/framifrån räknat:

1. Reflektor av aluminium, inlagt i en yttre ring av mässing. Ringen passar in i frontens hål.
2. Mellanring, för att få en lämplig övergång mellan reflektordelen och det egentliga lykthuset. Ringen är förstås en del av lykthuset.
3. Lykthuset, svarvat som "droppform". Den håller naturligtvis inte exakt form, men mycket nära. Alltihop har genomgående hål för ljusledare.

Jag tror att det är lättare att hålla en bra form på detta sätt, än om man spacklar upp det hela. Men som jag skrev tidigare, så trivs vi med olika metoder. Jag tycker att det är svärare att modellera/skulptera, än att svarva.

HJP
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Tack för det HJP.Jag är frestad att prova, har nyss spacklat men blir det inte bra ska jag prova ditt recept :) Nyttjar just nu fördelen med uttag av arbetstidskonto + förkylning= mycket tid i hobbyrummet utan klagan från kära hustru :))
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

I blygsam takt har Rb bygget gått framåt.Har lött dit de delar jag vill ha på kåpan innan jag målar den nu.Jag väntar med handräckhållarna tex. vid dörrarna pga det blir lättare montera dekalerna utan dessa på plats.
Bild
Skriv svar