Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS modell.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av janclaesson »

Nu byter jag förmodligen sida men ett mycket trevligt bygge, minns att jag själv läste i Modelltåg om loket. En intressant artikel om ett något kanske lite bortglömt lok med tanke att den aldrig serietillverkats för försäljning till oss hugade köpare. Undrar varför? Tror att en hel del skulle öppna plånboken. Ska bli intressant att följa ditt projekt, lycka till och ett Gott Nytt År önskar...


Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Tycker det är rätt märkligt oxå att tex Jeco, som spottar ut nya modeller på löpande band inte annamat detta lok.Nåja,jag föredrar oftast bygga själv även om hifi detaljera o vädra färdiga modeller är skoj det oxå.
Gott Nytt År på er alla !!
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Roligt att följa ditt bygge jag håller själv på med en i N-skala

Gott Nytt År
Pär
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Pär : Ditt bygge vore skoj att se.
Handräckhållaren runt fronterna,strax under vindrutorna är 0,3 mm NS tråd.Jag löder fast 3 "stift" i fronten.Sen löder jag fast tråden i de små "stiften".
Taken har tacksamt nog borranvisningar.Jag använder mej av Entec klockisolatorer 2001-4.Dessa limmas fast på de 0,7 mm mässingtrådbitar jag lött fast först i taket.Sist löder jag fast kontakttråden.
Fronterna har fått hemgjord eldosa o slang av mässing(ej med på bild).
Den grå färgen på ena Rb loket är sprayspackel.Det är användbart på den lilla spricka som blir på kåpan när man viker/löder ihop den.
Bild
Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av janclaesson »

Byggbilder är oerhört roande, hoppas verkligen att vi får följa med till loken blir klara. :o)

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Visar med en bild vilka färger jag använt.Taket är en blandning av 4761,4795 o 4660.
Där det oranga övergår till svart på korgens nederkant behöver inte vara helt perfekt.Dekalen täcker det sen.
Bild
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Lasse !

Bild

Här är en bild på hur långt jag kommit med min N-skale variant. Det är inte värdens
bästa bild och så är det vattendroppar på den från rengörning ...

MvH
Pär
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Ser mycket lovande ut Pär.
Jag har börjat montera dekaler på ena Rb loket idag.
Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av janclaesson »

Snyggt både i HO och N-skalan era Rb lok. Lasse, antar att dekalerna är lika gamla som plåten, inga problem med så pass gamla dekaler? Ser mycket fint ut på din bild.

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Lite info hur jag försöker bygga ett Rb1 lok från RS mod

Inlägg av loktok »

Inga alls problem med dekalerna.Skulle påstå mina är av mycket bra kvalite.Jag var lite snabb montera dekal på långsidan efter den andra sidan var klar.Då hade den tunna nedre dekallinjen trasslat in sig då den låg mot bubbelplasten .Det brukar bli att kassera dekalen i det läget,här var det bara att doppa lite mer mjukgörare(microsol) o räta ut det hela.
Skriv svar