Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

I detta hemska regn och rusk en fredagskväll är ju som gjort för att sitta hemma och pyssla. Började för några dagar sedan med en kitbashing av denna byggsats och genast förvandlades hobbyhörnan full med prylar...

Bild

Det blev ett antal timmar även denna eftermiddag och in på kvällen.

Bild

Efter ett himla sågande, pusslande, passande, limmande samt fogmassa mellan tegelstenar och lite vattenfärg i grå kulör på fogarna förvandlades framsidan till något helt annat än ursprunget. Den vänstra biten som är baksidan är identisk med framsidan från start. Fast framsidan blev liksom helt förvandlad... Vad har jag gett mej in på? Nu när jag visar projektet här blir jag förstås tvungen att fortfölja jobbet... Detta är mittsektionen av stationen. Utbyggnader på båda sidorna ska också åtgärdas. Jag tyckte att det är alldeles för många fönster och dörrar, jag eftersträvar en enklare station. Boken Mjf Smalspårsfrämjandet 25 år har ett par fina bilder som inspirerar mej. Från en anläggning som tyvärr alla bilder är borttagna på stinsenforum. Just denna station inhandlades får ett par år sedan med tanke på dessa bilder.

Jag får se vad det kan tänkas bli i slutändan. Tar en bit i taget utan någon större plan. Det lär ta tid denna gång...

Mvh Janne C
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av HJP »

janclaesson skrev: Jag får se vad det kan tänkas bli i slutändan. Tar en bit i taget utan någon större plan. Det lär ta tid denna gång...

Mvh Janne C

****
Hmmm!
Spännande :)

HJP
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

HJP, hoppas att det går vägen. Vaknar upp till en ny dag med regn och rusk dvs ett mindre "spännande" väder vilket borgar för lite aktivitet bakom "hyllan" också idag. Regnet kanske lockar även andra här att pyssla lite mera med sina små projekt? Tycker att det vore kul om ni visade upp era små underverk lite mer på byggtråden. Det är ju tack vare er som jag kommit igång! ;o) Tex Ola visar senast igår sina nya vagnar, tom lödkolven sattes på värme... Jag förstår naturligtvis att det är inte så enkelt alla gånger med plåtandet och fixa i burken med div bilder, bara det tar en ibland en evighet. Men kul är det allt.

Mvh Janne C
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Olof »

janclaesson skrev: Jag tyckte att det är alldeles för många fönster och dörrar, jag eftersträvar en enklare station. Mvh Janne C

Jag håller med. Ett typexempel på för mycket "selectiv compression"

Du får gärna visa hur Du sågat. Jag har fortfarande en del bitar över som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Hejsan Ola, jag använder ett fint sågblad i lövsågen du ser på mina bilder. Märker med skalpell och sågar sonika ur en fyrkant runt fönster och dörr och sedan sågar jag ut en lika stor fyrkant ur en annan tegelvägg. För att behålla tegelbågarna ovan öppningarna är det ett visst pyssel att passa ihop. Längsgående friser är helt bortsågade. Inhandlade några påsar med tegelväggar (egentligen en mur) från samma fabrikat som får fylla ut saknade partier utöver fönstren. Dessa tegelväggar har exakt samma storlek på stenarna som är osedvanligt små. Här funkar ej Vollmers tegelplattor.

Ett visst jobb är det allt. Fixat till 2 väggar till nyss, men dessa helt utan fönster, kortades av bara då höjden på stationen som minskat med några cm. Fasar redan för "strassenseite" där det blir lika mycket pyssel igen, fast då behålls den ursprungliga placeringen av dörren.

Janne C
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Jan »

Trevligt bygge Jan. Verkligen kul att nu kunna följa försvenskningen av Krakow. Det ser riktigt lovande ut så här långt och jag kommer att följa bygget med stort intresse, även om du hotar med att det kommer att ta tid. :-)

Jan
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Jan, det rullar på. Och jag är skyldig Olof en ursäkt, råkade skriva Ola av bara farten...
Men visst, när jag kommit en bit till på väg visar jag någon bild till på stationen, 4 väggar är klara nu. Riktigt kul med bygget, (än så länge) :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Flitens lampa brinner...

Bild
Än har jag inte gett upp men från idag till nästa söndag extrajobb på S/S Saltsjön med underhållsjobb i skala 1:1. Kroppsarbete på dagtid brukar minska på orken kvällstid, dvs byggets fart kanske bromsas upp lite...

Janne C
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Olof »

Då hoppas jag jag kan inspirera med ett foto på mitt bygge. Jag slaktade visseligen modellen till tre olika hus. Dock har jag inte jobbat lika mycket med att förrändra väggarna.

/Olof
Bild
Bild
Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

OM! Mycket snyggt Olof, och ett fantastiskt fint tegel. Ser en del här som jag nu kommer att göra som du, tänker bla på fönsterblecken. :o) Och vad finurligt att vända mittsektionen av stationen. Den minsta "kuren" som du fått till så snyggt har jag en fundering på, om jag skulle kunna göra min som en slags expedition till bussanslutningar och då integrerat på gatusidan. Tänker jag rätt nu? Tacksam för tips.

Mvh Janne C
Skriv svar