Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack Stefan. Jag blev extra glad att du dök upp i min tråd igen, vi är nog lite "tvillingar" när det gäller svagheten för en lite äldre stadsmiljö. Ända fram till 60-talet fanns en otrolig miljö kvar innan rivningshysterin påbörjade sin framfart. Plötsligt skulle allt vara likformat och kliniskt. Har en hel del gamla böcker som skildrar huvudstaden och dess omgivningar som är guldgruvor att ösa ur. Idéer och uppslag finns i huvudet, min största önskan är få till ett lagom sunkigt godsmagasin inom den närmaste tiden, en förebild har jag redan utsett, belägen i Ulvsunda ind.omr nära stan.

Men först ska det målas på ett riktigt fartyg igen ett par dagar, efter det fram med mm-pappret och skissa... :o)

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Instämmer till 100%, Janne!

Min modell av Stolpahuset som låg på Lilla Torg i Malmö, rivet 1899. Byggd efter ett foto.

Bild
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Oj den husmodellen har jag ej sett förut. Mycket trevlig! Kul att du visar kåken, men riven redan 1899!

Janne C
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack, Janne!

Alla husen på torget revs för att ge plats åt en saluhall som i sin tur revs så platsen fick sitt nuvarande utseende.
Skriv svar