Stn "Krakow" försvenskas?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tackar så mycket mina vänner, glada tillrop är ju alltid så himla trevligt :o)

Hälsningar Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Klämmer in en bild till på tråden, jag skrev att jag skulle hjälpa en kompis med hans bana. Igår blev det en del spårplanering och lite annat smått och gott...

Bild

Han har köpt på sej en hel del fina lok och vagnar, har relativt stort utrymme att bygga i. Jag får se hur mycket hjälp kompisen behöver, han är ganska händig och lär sej kvickt...

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Ett sista inlägg i den här långa tråden, mina stationsräls fick idag en duvning av färgpigmenten brun umbra och ett pigment något mer åt gråbruna hållet påpenslat. Och ytterligare en limning med utspätt vitlim över detta. Nu vet jag hur jag vill ha mina räls i framtiden, dvs makadam av sand. Ett äldre förfarande som jag tycker ser trevligt ut på fler av era modelljärnvägar av en lite äldre epok. Just dessa räls är Pecos code 75.

Bild

Det var allt. :o)

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

För de som undrar varför det är orelevanta bilder tidigare i min tråd beror det på uppladdningstjänsten "Tinypic" som tycks leva ett eget liv numera. Är inte bilderna bortagna så har man lagt in helt annat i bildväg vilket är mycket irriterande. För en tid sedan bytte jag till en annan tjänst vid namnet "Droppbox". Där är man helt befriad från dessa tråkigheter...

Janne C
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Tomas Jansson »

Det hela blev ju väldigt fint! Var har du hittat sanden? Det är lätt att riktigt sand fortfarande ser för grovkornig ut kan jag tycka, men detta ser mycket lyckat ut.

/Tomas J
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Hej och tack Tomas, jo sanden fann jag på mitt extrajobb ombord på S/S Saltsjön där vi fyllde kopparör med denna sand då vi värmde och gjorde krökar på rören. En medarbetare är bosatt nära Stockholms södra skärgård, misstänker att han gjorde någon promenad längs dess sandstränder... Har själv silat en fantastisk sand mellan fingrarna just i den delan av våran fantastiska skärgård.

Men lite lättare att finna en bra sand är nog blästersand, läste på G Tholins tråd om en sort som är särdeles fin.

Janne C
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av CGO »

Fantastiskt! Nu har jag gått igenom alla sidor. Som arbetskollega till Janne vet jag vilken förmidalbel modellbyggare han är, och dessutom men en stark konstnärlig ådra. Vilket definitivt syns i den otroligt fina modell han byggde i tjänsten av S/S Tessin. Den måste ses live.
Krakovs försvenskning är också riktigt ruskig! Alltså utifrån en positiv syn; jag vet ju vad Janne kan prestera, men när han blommar ut och här har han tagit chansen och byggt *** snyggt!. Bara hoppas att synen din finns kvar när du går i pension, så det blir en MJ-bana hemmavid. Apropå Vespan/Scotern så är det en Airfixmodell, samma typ av mjuk plast som man kunde köpa soldater i, tror de säljs fortfarande.
Tyckte tegeltaket längre bak i tråden var mycket fint vädrat och ballasten är underbar. Håller med om det där med diskmedel vid ballastfixering, man får vara väldigt återhållsam med såväl sand, som diskmedel. Alltid risk det blir för mycket. Har för mig att forummedlemmen Göran T använder någon form av masonit-skrapa att dra över rälerna, med uttag för själva rälen, så att inte sanden kryper upp på insidan. Annars trycker jag natursand är det bästa att använda, helst sådan där skogsgul. Med en fin tesil får man bara fram det finaste.
/Mvh CeGe Olsson
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av clas ahlstrand »

CGO skrev: Apropå Vespan/Scotern så är det en Airfixmodell, samma typ av mjuk plast som man kunde köpa soldater i, tror de säljs fortfarande.
Japp. Scootern ingår i Set 01706 "Civilians" (som jag f ö köpte runt 1961 - pris 2 kr): http://www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=366

Lista på övriga figursatser som fortfarande tillverkas av Airfix: http://www.plasticsoldierreview.com/Man ... .aspx?id=3

"Station Accessories", Set 01742, är nog intressantast då figurerna är i H0. Men även"Civilians" ligger mycket nära H0, är i minsta laget för 00. Detta gäller f ö flera av satserna, medan andra är mer "äkta" 00. Emellertid har de flesta (all världens soldater, Robin Hoods följe, antika romare, Tarzan etc etc) begränsad användning i mj-sammanhang. Dessutom ofta urgamla slitna formar, där detaljskärpan aldrig varit som Preisers precis (gäller dock inte alla satser).

Dapol, som har tagit över det mesta av det järnvägsrelaterade materialet från Airfix som hus-, vagn- och lokbyggsatser har också övertagit två figursatser av senare datum med bättre detaljskärpa - men i "äkta" 00.


Och visst har Janne C gjort ett fantastiskt arbete med Krakow! Även för den som inte tänkt ha en station i tegel på sin anläggning finns här mycket att inspireras och ta lärdom av - inte minst detaljeringen med brevlåda, elcentral, blomsterlådor m.m.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av janclaesson »

Tack CeGe och Claes, en nostalgisk historielektion fick man på köpet. Inte illa. Airfix är nog en inkörsport till ett flertal modellrallare, minns själv den första plastbyggsatsen på 60-talets mitt. En hundkoja i röd plast förpackad i en liten plastpåse för ett par spänn. Glasrutorna blev våldsamt nedkladdade med plastlim... Senare blev också ett par engelska ånglok från nämnda tillverkare byggda. Det var kanske där det började :o)

Janne C, som funderar lite på nästa projekt.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Mycket snyggt och inspirerande, Janne!

Är mycket svag för den äldre stadsmiljö många av dina byggen representerar. Ser fram emot fortsättningen!
Skriv svar